• maica75

Hjälp!!! Varför ömmar det på magen under bröstet???

Jag är i veckan 27 nu.

För ett par veckor sedan har jag haft en bedövad känsla på huden på magen precis under den vänstra bröstet. Magen är ganska stor nu så bröstet hänger precis ovanpå den delen där det bedövar. När jag trycker på huden där så det känns som om den inte har så mycket känsla. Särskilt om jag ligger i sängen på vänster sidan, efter ett tag börjar det ömmar mycket där, eller efter att jag har ätit och magsäcken blir större, då ömmar det mycket.

Varför? Kan det vara för att livmodern växer och på vänster sidan så ligger det ett band som gör att det är mer känsligare där än på höger sidan? Är det farligt?

• Svar på tråden Hjälp!!! Varför ömmar det på magen under bröstet???
  • Bebis

Man kan få blåmärken på insidan av bebis? kanske kan vara nåt sånt.

Don't Panic
  • Me o Mike

Hmm det lär inte vara bebisen som gjort att du är öm så högt uppe.. Den når inte dit ännu..

Jag har också haft vissa punkter på magen som har gjort jätteont! Vet inte alls vad det har varit.. Det har gått över efter ett tag... Skumberg!

• tjips

Jag vet vad det är, jag har haft samma sak mina båda graviditeter!

Det är helt enkelt halsbränna. Min halsbränna känns precis så; som ett blåmärke under vänster bröst (på engelska heter det ju "heartburn"). Magmunnen sitter där och när den inte kan hålla tätt så läcker det ut magsyra som gör ont. Det blir värre när magen blir större, när man är proppmätt, när man sover på vänster sida osv osv.

Det finns massa tips om vad du kan göra... Undvik mycket stark, sur, salt och fet mat. Ät oftare och mindre i taget. Köp Novalucol eller Gaviscon (flytande, tabletterna är hemska) på apoteket. Banan och mjölkprodukter hjälper när det gör ont.

Nu är jag i vecka 39 och magen har äntligen sjunkit så att halsbrännan försvunnit, hoppas att du inte kommer att få alltför mycket problem med detta under din graviditet.

• louiselangberg blogg se
    MulleNuh skrev 2008-03-22 19:57:01 följande:
    Hmm det lär inte vara bebisen som gjort att du är öm så högt uppe.. Den når inte dit ännu..Jag har också haft vissa punkter på magen som har gjort jätteont! Vet inte alls vad det har varit.. Det har gått över efter ett tag... Skumberg!
    min livmoder når hela vägen upp o jag e bara i v 26..
  • MizzMee
    MulleNuh skrev 2008-03-22 19:57:01 följande:
    Hmm det lär inte vara bebisen som gjort att du är öm så högt uppe.. Den når inte dit ännu..Jag har också haft vissa punkter på magen som har gjort jätteont! Vet inte alls vad det har varit.. Det har gått över efter ett tag... Skumberg!
    Jag är i vecka 29 nu och när jag var till min bm i vecka 25 så sa hon att jag inte ska kunna känna sparkar och tryck upp i revbenen.. men det är struntprat.. man vet väl bäst själv vart den kommer åt. Livmodern är töjbar och bebis kan trycka upp nån av dom andra "inälvorna" så att det känns högre upp som typ under bröstet..
  • maica75

Jag tror också att det är livmodern som har våxt upp ända tills bröstet. Och jag vet att det inte är halsbränna. Huden känns precis som tex din hand eller fot som har somnat, huden är helt bedövad, det gör inte ont utan bedövad.
    Undrar vad det kan vara.

• Me o Mike

Jo man kanske kan känna den om man sitter så allt trycks upp, men livmodern sitter inte där uppe förns man är junt vecka 35-36..
    MEn jag ska absolu tinte säga att bebisen inte kan sparka om den trycks upp! Ni vet bäst själva!

• delfin67

Jag förstår precis vad du känner för jag har likadant och hade det  med min förra graviditet oxså. Det är ömt samtidigt som det är bortdomnat men det är inte halsbränna för det har jag oxså. Jag vet inte vad det är men min bm tror att huvudet eller rumpan trycker mycket just där.

• delfin67

Glömde tillägga att jag är i v.31 nu men att jag haft så från v.26-27 någon gång.

• maica75
    delfin67 skrev 2008-03-23 10:08:40 följande:
    Glömde tillägga att jag är i v.31 nu men att jag haft så från v.26-27 någon gång.
    Delfin67, kan du ligga på vänster sida när du sover? Själv kan jag inte göra det, efter bara några minuter så ömmar det mycket där det har bedövad känsla. Har hört att man ska lägga en kudde under magen, men det känns ännu obekvämare.
  • 75majasmamma

Jag har haft samma och det är alla organ i kroppen som pressats samman! känns som blå märken ett ömt område och tuvärr blir det inte bättre föränn v. 36 när magen sjunker ner en bit.
    Ligg ner och vila för du känns det mycket bättre och att det faktiskt går över fast det är ett tag kvar!

• delfin67

Nu kan jag ligga på vänster sida bättre än på höger men i början när jag fick ont och alla sa att jag skulle ligga på vänster sida så var det stört omöjligt..... kudde var inte att tänka på..... höger sida fick det bli även om det inte var bra det heller. Att ligga på rygg går inte heller för då börjar jag må illa på en gång...

Inte för att skrämmas men senaste 10 dgr har jag fått precis samma känsla i ryggen tvärs igenom liksom. Ibland är kommer smärtan som knivhugg.
    De har tagit lever och gallprover men de var det inget fel på så bm håller fast vid att det måste vara trycksmärtor från bebisen.

• FridaoMagnus

Har precis samma känsla, nästan så de domnar bort. Frågade bm och de va ingen fara sa hon, kan bli så när man blir tung. och de fanns massa olika saker so kunde osaka de.

• lilla apa

Jag har också haft konstiga domningar och ont precis under brösten, ungefär som när man har suttit på sina ben för länge. Min BM gav den rimliga förklaringen att det förmodligen är nerver som kommer i kläm när livmodern trycks upp mot revbenskanten. Jag har ganska kort överkropp, så det finns inte så mycket plats:)

• Annis22

Känner exakt samma sak. Dessutom kliar det något infernaliskt där, men nu har det kliat så länge så hela huden är bortdomnad, som du säger. Det är dessutom en slags värk över det området.

Ska dock tillägga att jag är i början på v38.

• maica75

Då kan jag lugna ner mig eftersom det finns några som har samma problem men det är inte farligt.

• viburnum

Jag har exakt samma grej jag med, fast på höger sida. Och det gör ont bak i ryggen. Blir värre om jag har gått långt eller burit något, diskat, skrivit eller på annat sätt använt högerarmen. Min BM sa att det är muskelfästena som gör ont och att den bedövade känslan kan vara bebis som klämmer åt någon nerv. Min bebis ligger och trycker något infernaliskt mot just högra revbenen och det är där jag känner den hela tiden och ibland säger min kille att det ser ut som om jag blir kickad inifrån, flyger från sida till sida liksom..
    Smärtan är iaf sjukt jobbig och jag hoppas min mage kan sjunka snart så trycket blir mindre. Är i vecka 38 nu....

Svar på tråden Hjälp!!! Varför ömmar det på magen under bröstet???