• mamma79

*Vilka fiskar trivs med scalarer?

Vilka fiskar trivs med scalarer? Vill inte ha bråk i akvariumet.

• Svar på tråden *Vilka fiskar trivs med scalarer?
  • sheeba

när vi hade fiskar så hade vi guppi, neontetra tror jag de hette. (röd och blå, små fiskar.

några rätt så stora oranga och vita. zebrafiskar...kommer inte i håg fler

• Cybermum

Akta er för att skaffa Black Molly, söta när de är små, men de ärter till och med sina ungar, bråkar med andra, Om ni skall ha sånna, fråga vem som verkligen passar...

• Fommpen

Ni ska inte ha några fiskar som tuggar på scalarernas fenor.
    Har ni vanliga scalarer eller Altumscalarer? (altum är sådanna stora som kostar ca 300kr st) Ni kan ha kardinaltetor (om scalarerna och tetrorna växer upp ihop så blir inte tetrorna uppätna) Olika slags Gurami passar också bra men även Guppi och Svärdbärare. Och självklart minst en algätare. Stoppa inte ner någon kampfisk eller en ciklid.

Men sist av allt, köp helst inte fiskar från en vanlig zoo äffär. För då får man ofta sjukdomar med. Köp från en affär som bara säljer akvariefiskar och tillbehör.

• frulan

I mitt akvarium finns 4 scalarer.
    Med dem har jag en ancistrus (mal), 10 fembandsbarber, 8 guppys och en guldbarb (den enda överlevande fisken sen strömavbrottet i vintras, snyft).

Och det är lugnt och inget bråk.
    Som sagt, gå in i en akvariumfiskaffär eller en seriös zoo-butik. De kan rekommendera fiskar som inte är fenbitare mm. Om man ändå skaffar fenbitare kan man se till att ha ett ordentligt stim (20 st), då kan de strunta i att jäklas med andra firrar om man har tur.

• Anova

Min erfarenhet är att små scalarer fungerar ihop med de flesta fiskar, men då scalarerna blir större blir de bråkiga.

Svar på tråden *Vilka fiskar trivs med scalarer?