• Fru Gustavsson

Fuktskada i badrummet (tror vi)

Vi bor i ett urgammalt (bra dagar kallar jag det "charmigt") hus från 30-talet. Badrummet är nog inte omgjort sedan nångång på sena sextio-tidiga sjuttiotalet, vilket de hysteriska våtrumstapeterna skvallrar om.
    Stommen i huset är trä, om det nu har med något alls att göra.
    Förra veckan upptäckte jag att hela kakelväggen som löper längs badkarets långsida håller på att rasa ner. Den sitter alltså helt lös, fogarna har släppt också.

Jag misstänkte redan då fuktskada medan mannen, den obotlige optimisten, trodde mer på att det bara var att "kaklet var lite gammalt".
    Idag var en bekant över för att kolla på badrummet och även han misstänker fuktskada, så nu ska vi kontakta försäkringsbolaget och se om det går på försäkringen.

Finns här fler som haft liknande skador och hur går det till om man får ut det på försäkringen? Och hur lång tid kan man tänka sig att det tar innan allt är ordnat?

Min nyföding ska börja dagis i mars, vart tog tiden vägen???
  • Svar på tråden Fuktskada i badrummet (tror vi)
  • Amazina

Om du köpte huset nyligen så räknas det som dolt fel... Vad gäller försäkringen vet jag inte...

• Fru Gustavsson

nja, nyligen vet jag inte om vi kan säga att vi köpt huset... sensommaren 2006 för att vara mer exakt..

• Amazina
    Nona75 skrev 2008-03-22 23:33:50 följande:
    nja, nyligen vet jag inte om vi kan säga att vi köpt huset... sensommaren 2006 för att vara mer exakt..
    Men då kan det fortfarande vara ett dolt fel om det inte är en ny skada.
  • Amazina

jag tror att man har typ 10 år på sig att hitta fel. Är dock inte säker. Det kanske mer gäller om huset inte är pålat och står i sankmark eller så

• Amazina

Enligt jordabalken ligger det på köparens ansvar att göra en noggrann undersökning av huset. De fel eller skador som köparen upptäckt eller bort upptäcka kan säljaren inte göras ansvarig för. Om du som köpare hittar tecken på exempelvis en fuktskada, utvidgas din undersökningsplikt.

Dolda fel är sådana fel som inte kan upptäckas vid en undersökning som är påkallad med hänsyn till fastighetens skick, ålder, den normala beskaffenheten hos jämförbara fastigheter och omständigheterna i övrigt vid köpet.

Köparens möjlighet att påtala dolda fel preskriberas efter 10 år räknat från tillträdesdagen.

• Tate

ja, fast man får ju också förvänta sig ett visst skick på et gammalt hus. Visste man att badrummet inte blivit vidgjort sedan urminnes tider så kan man ju förvänta sig att fuktskyddet inte är det bästa. Men om det är en allvarlig skada borde den väl ändå räknas som antingen dolt fel, eller något som går på försäkringen. Men själva ytskicktet lär ju inte vara värt så mycket, så det lär ni ju inte få ut så mycket för. Usch, knepigt det där, finns så många regler kring fuktskador och försäkringar. Hoppas att det inte är så allvarligt! Ni har inte knackat ner några plattor och kollat bakom?

• Fru Gustavsson

Vi besiktigade huset innan köpet, och det fanns ingen indikation på fuktskada som de hittade då. Vår teori är att personen som bodde här före oss väldigt sällan använde badrummet (till åren kommen person) och att det är därför som det inte börjat luckras upp förrän nu.

• Fru Gustavsson
    Tate skrev 2008-03-22 23:44:30 följande:
    ja, fast man får ju också förvänta sig ett visst skick på et gammalt hus. Visste man att badrummet inte blivit vidgjort sedan urminnes tider så kan man ju förvänta sig att fuktskyddet inte är det bästa. Men om det är en allvarlig skada borde den väl ändå räknas som antingen dolt fel, eller något som går på försäkringen. Men själva ytskicktet lär ju inte vara värt så mycket, så det lär ni ju inte få ut så mycket för. Usch, knepigt det där, finns så många regler kring fuktskador och försäkringar. Hoppas att det inte är så allvarligt! Ni har inte knackat ner några plattor och kollat bakom?
    Nä, vi har inte kollat bakom plattorna själva, hade en bekant över i eftermiddag som kollade in badrummet (eftersom vi tänkte totalrenovera), men han tycker att vi först kollar hos försäkringsbolaget. Han befarar också fuktskada.
    Jag har stor lust att krafsa lite bakom plattorna men törs inte, känns som hela väggen kan dratta ner i badkaret då Hmm... nä uschja, inget skoj med sådanthär, hoppas också att det är ett problem som är enkelt att rätta till..
  • Tate

ar ni besiktigat huset har ni ju gjort er "plikt" så då borde det inte vara några problem. Var det en firma som gjorde undersökningen? Ingick det inte någon slags försäkring eller garanti då? Om de inte hittat något de borde hittat så är ju de skyldiga att betala. Alternativt om fuktskadan är ny så borde den inte vara så allvarlig

• Fru Gustavsson

Bodde i hyresrätt innan, och även där var badrummets väggar från sextiotalet, men de satt ordentligt fast i väggen och hotade inte med att rasa ner, är nog därför jag blir så förvånad att detta inte verkar hålla. Hur lång levnadstid har genomsnittsbadrummet tro? Kanske är skillnad på hus och lägenheter förstås... krångligt värre!

• Bispan

Jag vet inte om man kan räkna med att kunna duscha i ett så gammalt kaklat badrum. Efter vad jag förstått så är gamla kaklade badrum just badrum och håller inte för dusch=vattenstråle mot själva kaklingen.

Lycka till!

• Fru Gustavsson

tack för era svar, får se vad som sägs när vi ringer i veckan. Nattinatt sålänge, goa gubbar & gummor!

• sanna77

Man räknar med en livslängd på ca 20 år för badrum, så det räknas inte som något dolt fel och jag har svårt att tänka mig att ni får ut några större summor på försäkringen.

Är kaklet gammalt så finns det antagligen i princip ingen fuktspärr, och man kaklade bara över badkaret som var tänkt att bada i, inte duscha. Att kaklet har släppt behöver inte betyda att det är stora fuktskador. Har ni tur räcker det med att riva allt och sätta nya skivor och kakla över det.

Om ni får tag i någon som kan göra det hela och inte ska ha beställningsvaror kan ni ha ett nytt badrum på ett par veckor, fast antagligen tar det längre tid. Om inte annat brukar det ta lite tid att bestämma sig för kakel och badrumsinredning.

• Fru Gustavsson
    sanna77 skrev 2008-03-23 00:40:06 följande:
    Man räknar med en livslängd på ca 20 år för badrum, så det räknas inte som något dolt fel och jag har svårt att tänka mig att ni får ut några större summor på försäkringen. Är kaklet gammalt så finns det antagligen i princip ingen fuktspärr, och man kaklade bara över badkaret som var tänkt att bada i, inte duscha. Att kaklet har släppt behöver inte betyda att det är stora fuktskador. Har ni tur räcker det med att riva allt och sätta nya skivor och kakla över det.Om ni får tag i någon som kan göra det hela och inte ska ha beställningsvaror kan ni ha ett nytt badrum på ett par veckor, fast antagligen tar det längre tid. Om inte annat brukar det ta lite tid att bestämma sig för kakel och badrumsinredning.
    jaa, hoppas att det inte är nån större del som behöver åtgärdas! Vi har som tur en man redo att ta tag i badrummet om det inte går på försäkringen (och vi börjar ana att det inte kommer att göra det). Jag kommer inte att orka lägga mig i vad det ska vara för inredning etc, är bara så trött på huset nu och längtar efter att en vacker dag få flytta till stan. Och DÅ blir det inga gamla charmiga trettiotalshus heller Modernt, kaklat badrum är det som gäller då.
    Hmm.. lugna min oro och säg att det inte är farligt för hälsan att bo såhär tills det ordnas till bara, för sonen har sitt sovrum en bit från badrummet?
  • sanna77

Klart det inte är farligt för hälsan att bo i huset. Allt som har hänt är att det har runnit lite vatten när ni har duschat. Jag kan inte tänka mig att det skulle påverka på något annat sätt än att det möjligen är lite fuktigt i väggen precis vid badkaret.

• Sway307

Även om försäkringen skule täcka det så täcker försäkringen sällan kostnaden för våtrumsmatta eller kakel, däremot skulel den möjligen täcka saneringen

• Airy fairy

Har ocksa ett gammalt "charmigt" -30tals hus.

Badrummet ar var omgjort runt samma tid som erat skulle jag tro (60-70tal). Fogmassan i kaklet runt det kombinerade badkaret/duschen var sprucken sa vi var ocksa oroliga for fuktskador. Specielt som jag inte bor i Sverige och byggstandarden har ar lagre. Fuktsparr anvands inte som standard.

Dom av min forvaning nar vi sliter ner kaklet som var satt direkt pa en bargipsad vagg och trots sprickor i fogarna och ingen fuktsparr sa ar dar snustorrt bakom........

• Fru Gustavsson

Sådär, nu har vi fått igång det hela. Tack vare att vi har en tilläggsförsäkring kommer vi att stå för nytt kakel/klinkers, 4000:- i självrisk och ett åldersavdrag på 10.000:-, själva jobbet som utförs går på försäkringen. *lättnadens suck* Det kunde blivit dyrare, mycket dyrare, så nu tackar jag min lyckliga stjärna för plusförsäkringar Längtar efter att de kommer och drar ner vårat gamla skabbiga badrum innan plattorna faller ner av sig själva!

Svar på tråden Fuktskada i badrummet (tror vi)