• limaluma

Nån som är bra på garderobsblommor? (ja jag är SÅ dålig på blommor!) Behöver hjälp!

Hej svejs

Jag har sååå dålig koll på det här med skötsel av blommor....lyckas alltid döda dem på nåt sätt *suck*

Har 3 stycken garderobsblommor i alla fall och det har liksom skjutit upp så många "grenar/stammar" så det är fullt i krukorna, och så hänger vissa liksom, för att dom blir för långa/tunga.....kan man kapa dom lite, dem som är för hängiga, eller dör blomman då undrar jag?
    Ska dom sättas om ofta? Eller trivs dom med att växa så där trångt?

Det är ju väldigt olika med grenarna i en och samma kruka åxå, en del är ljusgröna och "nya", och en del är hängiga och lite bruna/gula (har kanske vattnat för mkt).

Ja... kan ni hjälpa en som är dåååålig på sånt här Till och med med lättskötta blommor som garderobsblommor
    Hur ska jag göra nu för att rädda dessa så att de mår bra ?

• Svar på tråden Nån som är bra på garderobsblommor? (ja jag är SÅ dålig på blommor!) Behöver hjälp!
  • h81

klipp bort dom fula "grenarna" så dom nya kan få växa till sig istället...

blir det föör trångt i krukan får du nog plantera om dom i större, eller dela på dom!

• Krabbolina

du borde kunna dela på plantan och plantera om i flera krukor. Om du förstår hur jag menar!

• Fiaflopp

Ja man kan dela på dem.

Om det inte vore för hoppet, skulle hjärtat brista...
  • limaluma

Dela på plantan? Hur gör man det? Sitter inte alla delarna ihop i botten? (har aldrig kollat det nån gång.... )

Tack för svaren i alla fall. Det är så himla bra att man kan fråga om precis allt här

• Tilcha

Tror du kan behandla de där blommorna hur som helst utan att de dör. Mina har växt å blivit jättestora. Har planterat om dem flera gånger i större krukor. Nu har jag slängt den ena å kommer slänga den andra oxå tror jag. E sååå trött på dem.

• nannanna

Lite sent svar kanske, men iaf; du kan behandla dom här växterna nästan hur som helst. Det finfina med dom är att om du vattnar ofta eller mycket så skjuter dom i höjden, vattnar du mer sällan så blir dom mer korta och tjocka. Om du klipper dom så fortsätter dom vara så,(kommer inga nya skott där alltså) så det snyggaste är väl kanske att klippa av dom längst ner isåfall.

• tamate

Kapa dom och delarna du kapat av sätter du i vatten som du bytar då och då så får dom rötter så är det bara till att plantera om så har du ännu fler =)

- det som inte dödar härdar!
Svar på tråden Nån som är bra på garderobsblommor? (ja jag är SÅ dålig på blommor!) Behöver hjälp!