• MrsFreckles

Tråd for svenskar i London (England) som har barn del 2

Vi fortsatter har!

Hej - vet att det finns valdigt manga svenska natverk mm speciellt har i London men tankte anda se om det fanns plats for en snacktrad dar man kan vara lite anonym och utbyta tips och rad om barn, tva/tresprakighet, barnomsorg mm och andra erfarenheter av att bo med barn i London (England).

Sjalv har jag bott i London i snart 7 ar och fick forsta barnet den 4 oktober i ar. Ar lite nyfiken pa hur ni har lost det har med barnomsorg tex samt tvasprakigheten (i min familj blir det dock tre sprak!).

Ser fram emot lite tips och diskussioner!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-07 16:40:55:
    Menade London OCH England! Och vill inte utesluta er som bor i ovriga UK med det finns redan tex ett forum for Skottlandsforaldrar...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-23 01:40
    Gamla traden: www.familjeliv.se/Forum-3-45/m27590579.html

• Svar på tråden Tråd for svenskar i London (England) som har barn del 2
  • summertime123

halloj! Jag skulle behöva lite råd, ska till London om ca en månad o skulle vilja veta vad för blöjor o gröt som ni köper till era barn. Ska nämnligen be min vän köpa lite innan vi kommer så man slipper stressa i mataffären samma dag!
    bodde i london i ca 4 år innan jag fick barn så jag känner till staden bra men inte med barn!!! nu känner jag mig helt lost! tar gärna emot tips om barnvänliga ställen. vi ska bo i södra london, peckham. men kommer ju att vara mkt i centrala london oxå!

• MrsFreckles
    summertime123 skrev 2008-03-23 08:26:26 följande:
    halloj! Jag skulle behöva lite råd, ska till London om ca en månad o skulle vilja veta vad för blöjor o gröt som ni köper till era barn. Ska nämnligen be min vän köpa lite innan vi kommer så man slipper stressa i mataffären samma dag! bodde i london i ca 4 år innan jag fick barn så jag känner till staden bra men inte med barn!!! nu känner jag mig helt lost! tar gärna emot tips om barnvänliga ställen. vi ska bo i södra london, peckham. men kommer ju att vara mkt i centrala london oxå!
    Har finns Pampers, Huggies osv. Sjalv anvander vi ett marke som heter Nature, miljovanliga blojor, en svensk tjej som ligger bakom! Vad det galler grot sa ar min sa liten annu sa vi har inte ens borjat med mat men finns ju sk babyrice. Hipp Organic, Nestle mm har ju grot vad jag sett och de finns pa Sainsburys bla.

Ha det sa kul!
  • sbalogun

Hejsan.. Glad Pask alla Londonbor.. :) Jo det finns ju en svensk affar som heter Scandinavian Kitchen som ligger nara Oxford Street de har typ allt.. eller sa finns ju Svenska Affaren oxa vid kyrkan. Om du nu vill ha svenska produkter. Annars kan man hitta all barnmat etc pa alla mataffarer. Jag brukade inte ge grot till mina barn vet att det ar valdigt poppis i Sverige men har ar det mera flingor, yoghurt som galler. Vet inte hur bra groternar ar har.. men du kan ju alltid gora egen grot med havregryn det finns ju har.. om du orkar vill saga! ;)

• FOA

Hej!

Har precis hittat till denna trad och hoppas att det ar ok att hanga pa. Har bott i London i 11 ar och precis fatt barn i januari. Har tankt vara mamma ledig 9 manader men ska snart borja researcha barnomsorg da det kan ta tid. Har hittat tva svenska dagmammor inte sa langt fran dar vi bor och hoppas att jag ska kunna losa tvasprakheten pa sa satt (min man ar engelsk).

• MrsFreckles

Mrs Hearn - valkommen! Grattis till bebisen!

Haller ocksa pa att kollar upp dagis mm, tror vi hittat ett bra och prisvart lokalt men det ar lite ko...kommer borja jobba i augusti/september. Svensk dagmamma later ju bra - hur fick du tag pa dem? A andra sidan ar det bra for var tjej att fa lite engelska pa dagarna da vi ar tresprakiga hemma.

• FOA
    MrsFreckles skrev 2008-03-23 23:19:35 följande:
    Mrs Hearn - valkommen! Grattis till bebisen!Haller ocksa pa att kollar upp dagis mm, tror vi hittat ett bra och prisvart lokalt men det ar lite ko...kommer borja jobba i augusti/september. Svensk dagmamma later ju bra - hur fick du tag pa dem? A andra sidan ar det bra for var tjej att fa lite engelska pa dagarna da vi ar tresprakiga hemma.
    Tack! En av dem har en egen websida och den andra pa councilets lista av childminders men har inte kommit langre an sa da det kanns langt kvar till oktober (maste ta mig i kragen da dagis koerna ar langa). Min man och jag jobbar pa samma arbetsplats och hade tankte forsoka fixa barnomsorg nara jobbet och pa sa satt minimera antalet timmar han ar dar.
  • MrsFreckles
    FOA skrev 2008-03-24 00:25:55 följande:
    Tack! En av dem har en egen websida och den andra pa councilets lista av childminders men har inte kommit langre an sa da det kanns langt kvar till oktober (maste ta mig i kragen da dagis koerna ar langa). Min man och jag jobbar pa samma arbetsplats och hade tankte forsoka fixa barnomsorg nara jobbet och pa sa satt minimera antalet timmar han ar dar.
    Ibland onskar man att man bodde i Sverige vad det galler dagisavgifterna bla

Jobbar ni inne i city?
  • FOA
    MrsFreckles skrev 2008-03-24 00:45:48 följande:
    Ibland onskar man att man bodde i Sverige vad det galler dagisavgifterna bla Jobbar ni inne i city?
    Nej, bor och jobbar i norra London. Sjalv?
  • summertime123

tack för svaren! visste inte att det fanns en svensk affär vid oxford st!
    Nu till nåt helt annat... Vad heter skötbord & barnstol(antar att den har nåt speciellt namn?) på engelska? o finns d några andra babyuttryck jag kommer behöva använda?

Svar på tråden Tråd for svenskar i London (England) som har barn del 2