• Anonym (usch)

fistel under en tand

Fick en fistel under en tand för ca 10 år sen.
    Det började med en kula på kinden, gick till tandläkaren, det visade vara en fistel. Bläää!!!!!!

Såg ut som en stor finne...
    Fick penecillin, rotfyllde och fick en porslinskrona.
    Nu, 10 år senare har kulan kommit tillbaka, kan en fistel komma tillbaka?? Tanden är ju död???

Någon som vart med om samma sak??

• Svar på tråden fistel under en tand
  • Sway307

Fisteln kan komma tillbaka, tanden är rotfylld och död det är korrekt. Men infektionen som fanns under roten , som var anledningen till att du fick din tand rotfylld kanske aldrig läkte ut till 100% Detta kan "blossa" upp igen efter flera år som i ditt fall. Om det nu är en sådan fistel som du hade innan dvs. 

Det man brukar göra i dessa fall är att man avlägsnar den gamla rotfyllningen och rotfyller om tanden, drar ut den, eller opererar bort infektionen.

Hoppas du förstod vad jag menade annars är det bara att fråga så skall jag svara så bra jag kan

• Anonym (usch)

Okej tack för ditt utförliga svar. Har ju rotfyllt 4 tänder innan, men det var ju "vanliga" rotfyllningar.

Ska ringa "plågis" och se vad dom kan göra.....

• Sway307

hehe Flört gör det. Behöver naturligtvis inte vara som jag säger heller men om det nu är en fistel som du skriver så antar jag att så är fallet brukar iaf vara så för det mesta

Svar på tråden fistel under en tand