• karatelinda

*Tänkte försöka mig på att göra

Tänkte försöka mig på att göra en god efterrätt ikväll med äppel. Har en massa äppel hemma. Nu är det min sambo som är den matlagningskunniga hos oss, och jag tänkte göra nåt gott åt honom ikväll.. Har ni nåt bra tips på en god efterrätt med äppel?

• Svar på tråden *Tänkte försöka mig på att göra
  • Tess76

Äppelpaj är ju en klassiker och går alltid hem. Jag brukar riva äpplena på grova rivjärnet och blanda med lite socker och kanel.

• Champagne

Lars äppelpaj 4 pers

6-7 äpple

4 dl havregryn
    1 hg smör
    1 dl socker

Blanda väl. Lägg äppleklyftorna i en pajform, strö över kanel, och till sist smuldegen. Grädda i ugn 30 min på 175 o.

Den godaste äpplepajen jag har ätit!!!

• karatelinda

Åh, det där låter ju gott! Råkar faktiskt ha ganska mycket havregryn hemma också..

• Cybermum

Jag brukar göra äppelpaj med havregryn, smulpajdeg...
    eller Äppel gottis i ung/micro...

Äpperl gottis:

2-4 st äpplen i skivor i en micro/ungssäcker form som är smord med smör....

Smör klickar och kanel samt socker i massor över, var ej snål

I ung/micron tills allt har smällt i hop...

Serveras lagom varm med vanilj glass...

MUUUUMS!

• Suzanna

Ha gärna på lite riven kokos och vaniljsocker på äpplena också. Underbart!

• karatelinda

Äppel gottis låter också jättegott!! Kanske lite enklare att försöka sig på, så det inte blir misslyckat.. fast äppelpaj är väl inte heller så svårt?

• Tess76

Äppelpaj är busenkelt, särskilt med smuldeg. Tänk på att det ska inte bli en fast deg utan smulig, precis som den heter .
    Lycka till.

• karatelinda

Jo.. jag tror faktiskt jag skall försöka mig på pajen.. min sambo är utbildad kock så han är lite kräsen av sig.. men ännu har han inte lämnat maten på tallriken oavsett vad jag lagat åt honom.. Oftast är det ju också han som gör mat hemma hos oss om han är ledig.

• E l l a

Min mamma brukar göra nåt som just är likt äppel gottis receptet här.
    Brukar skära äpplena i klyftor, och steka dem på låg värme tills de mjuknat i en stekpanna med smör, kanel, vaniljsocker och socker (gärna något udda socker). Äpplena suger åt sig alla kryddor och smör"grejen" blir liksom karmeliserad. Serverar detta sedan varmt med en god grädd- eller vaniljglass.

• annca

toscagatinerade äpplen är jättegott. har inte tillgång till receptet just nu dock, men man gör en toscasmet och kletar över skalade äppelhalvor. ja just ja - masn brukar lägga äpplena på nån mandelmassebotten först också!

• Siena

gör en saftig sockerkaka som du sticker ned äppelklyftor i. innan du lägger i äpplena så rullar du dem i socker och kanel! sen serverar du med vaniljglass eller ädelvispvaniljsås!

• karatelinda

annca - det skulle jag tycka jättemycket om!! Säg till om du hittar receptet!!

• annca

jag återkommer så fort mathilda tillåter mig att lägga ner henne, lilla bökan

• annca

Så. Då ska vi se!

Man börjar med att göra bottnar av riven mandelmassa och ägg:
    200g mandelmassa och 1 äggvita.
    riv mandelmassan och blanda i äggvitan tills smeten blir jämn. Spritsa ut till fyllda ringar lagom stora för äppelhalvorna. grädda 5-8 min mitti ugnen i 200grader.

Skala, dela och kärna ur äpplena.

Gör en toscasmet på 50 g flagad eller hackad sötandel, 50g äkta smör, 1 msk mjölk, 3 msk socker, 1 msk mjöl.
    lägg allt i en kastrull och låt koka upp.

Lägg äpplena på mandelbottnarna.
    Fördela toscasmeten på äpplena och grädda i ugn i 200 grader tills tocasmeten ser lagom brun och knäckig ut.

• Tineling

Blev bjudna på jättegott efterrätt av min moster på nyårsafton på stekta äpplen och bananer med gammeldags vaniljglass mums! enkelt och jättegott!

Stekta äpplen

Äpplen skivade
    Bananer skivade

Råsocker
    Ljus sirap

Stek dom i pannan med råsocker och sirap. Serveras varma med gammeldags vaniljglass!

MUMS!

• ming

Jag gillar mjuk äppelkaka mycket mer än äppelpaj!
    Har tyvärr inget recept, men det är nog inte svårt att fixa på internet.

Svar på tråden *Tänkte försöka mig på att göra