• Lukka

*Ni i vecka 29-32, - hur mår ni?

Ni i vecka 29-32, - hur mår ni? Jag är själv i vecka 30 (v.31 imorgon) och tycker att det skulle vara intressant att höra hur ni andra har det...

Ork? Humör? Värk? m.m.

• Svar på tråden *Ni i vecka 29-32, - hur mår ni?
  • emlet

Är nu i v 30 och går in i v 31 på lördag. Känner mig pigg men känner att orken blir mindre för varje vecka. humöret skall vi inte pratat om det går verkligen upp och ner tur att man har en underbar sambo som står ut
    Har börjat att samla vatten i benen som att de behöver bli större

Hur mår du Lukka?

• bustjejen

Hejsan.
    Jag är i v. 29.
    Vad kan man säga.. jag har foglossning med himla värk i ländryggen och ut i höfterna, ischias i höger skinka. Fruktansvärd halsbränna. Tar gärna emot bra tips mot detta...
    Jag är flåsig och det känns som att lungorna har mycket mindre plats än vad de borde ha (jag är kanska kort).
    Sen är jag förståss trött, svullna ben med fula åderbråck.
    Undrar om man nånsin blir sitt rätta jag igen.....
    Skönt att gnälla av sig lite
    Lillgumman som är inneboende i magen är förståss otroligt välkommen men ibland kanske det vore bättre om man kunde lägga ett ägg och ruva på. Då kan man ju turas om mer
    Kram. Hur mår du själv då Lukka?

• anne82

är beräknad till 27/7.
    har mått hemskt illa igår och idag
    har haft huvudvärk under hela graviditeten.
    blodtrycket har legat på 110/60-65 så kan ju ha med det att göra också.
    äter inga vitaminer eftersom att jag äter trombyl och mitt hb låg på 150.
    bebben låg med huvudet ned igår.gått upp 7kg i vikt.
    lider av halsbränna,kan inte dricka juice alls.
    har också väldigt ont i ryggen,nedredelen efter att ha gått lite längre.
    och tröttheten förstör allt
    så min graviditet är då inget som kallas dans på rosor iallafall!

• mattispadd

jag mår bara fint är i vecka 29 sjukskriven och går mest bara omkring och ordagrant och fiser (laktulos i magen ) .......
    fast jag börjar att bli less , har varit sjukskriven pga placenta previa sedan 3/4 och är det till nästa ul den 8/6 fast jag tror själv att det blir till bf,,,,bra årstid är det positiva fast det snöa här i går och i förrgår

• FiaB

Går in i vecka 32 imorgon och har problem med foglossning. Är sjukskriven för detta eftersom jag har ett tungt jobb, men mår bättre när jag är hemma. Det varierar från dag till dag hur mycket besvär jag har med bäcken/rygg.
    Mår annars rätt bra. Endel dagar kan jag fortfarande må illa men det är ingenting jämfört med de första 5 månaderna.
    Börjar bli lite jobbigt att ta sej upp ur soffan och flåset är just det, flåsigt!!!
    Humörmässigt "tror" jag att jag är rätt normal. Tänder väl lite snabbare om nåt går fel, ffa om man har ont (och lite lättare till tårar om något blir lite för jobbigt!!!), men det är nog svårt att vara objektiv och märka sånt själv....
    Jo förresten, är ordentligt varm! Kan knappt ha täcke på nätterna och börjar samla vätska....... usch!
    Långt svar blev det!!!

• Pumafox

Jag är i v 32 nu (31+5), och mår som följer; foglossning som är ganska hanterbar så länge jag inte anstränger mig eller ligger på hårt underlag, då det är nästan omöjligt att komma upp då. Halsbränna har börjat ge sig tillkänna, mest hela tiden nu. Kan inte andas djupa andetag längre, vilket resulterar i anfåddhet. Bebisen trycker ut kroppsdelar överallt på magen, så det gör ont ibland. När jag sitter ner är hans fötter precis under högra bröstet.
    Sammandragningar så fort jag gör något annat än vilar, ibland med mensvärk. Ont i ligamenten när jag vänder mig i sängen, känns ibland som kramp i magmusklerna.
    Så färdiggnällt.

Annars mår jag väldigt bra!

• anja1661

jag går in i vecka 29 i morgon....bf den 11 augusti.
    jag har ont i ryggen och fötterna ömmar. sist jag var hos bm så hade jag gått upp 11/14kg...(beror på vems inskrivningsvikt man går efter...) Hur ska jag lyckas bli av med dessa???
    Får inte sova ordentligt...kan inte ligga i samma ställning en längre tid och när jag ska byta så gör det ont i ben och rumpa...ibland e magen så tung att jag får hålla i den när jag vänder mig om.
    jag äter både vitaminer och järntabletter...

ett tips som jag läste i en gravidtidningför alla er med halsbränna: ät polkagrisar!!! vet inte om det funkar, men det e ju värt att prova...och det e ju gott så varför inte??

• anne82

går på extrakontroller varje vecka hos mvc.gått sen v.22.
    hon ringde nyss min bm o sa att jag fått tid för extra ultraljud nästa fredag.alltså då är det säkert nåfot onomrlat hon lagt märke till igen
    fick havandeskapsförg.-03+proppar i moderkakan.
    viktuppskattning gjordes för nån vecka sen och låg på minus 7%.
    hjärtljuden ligger på kring 130,undrar om det verkligen är normalt?

• Emma juli

Hej!
    Jag är i vecka 32 idag och mår bra! Har blivit mycket tröttare på bara 2 veckor. När man kommer hem ifrån jobbet vill jag bara sova.. så det blir inte så mycket träning för min del. Känner att det är lite jobbigt att sova för man kan inte ligga på sidan, inte på rygg och absolut inte på magen. Annars har jag inte alls mycket foglossning känner inte av det alls nästan.

• Gunhild

vecka 29+6 idag och skäms nästan över hur fantastiskt bra jag mår - i alla fall när jag förstår hur jobbigt många ni andra har det. Jag är skitmallig över min mage (kanske något för tjock över rumpan) och toalettbesöken är väl inte så roliga (dels ett oändligt springande för att kissa, dels 200 mg Niferex om dagen). Klart att jag är en aning flåsig, men inget som stör.

Tycker till och med att graviditeten går för fort - så här mysigt vill jag ha det längre

Kommer jag att bli straffad med en fruktansvärd förlossning? Brukar lite barnsligt tänka att det finns någon sorts rättvisa: drabbas man av en sak slipper man en annan...

• Lukka

Min hälsa går otroligt mycket upp och ner. Igår mådde jag fint men idag känns det inget vidare. Vissa dagar kan jag vara så trött och skakis att jag knappt kan stå på benen och andra dagar kan jag putsa och feja eller gå ut och handla i flera timmar utan problem. Oftast är det orken som tryter hos mig och i förra veckan hade jag oerhört mycket sammandragningar som slutade med att jag blev halvtids sjukskriven. Hade lågt blodtryck ett bra tag och av och till får jag hemsk huvudvärk. Mitt humör är för det mesta stabilt men av och till kommer perioder då jag någon gång om dagen blir riktigt förbannad över grejer som oftast är petitesser, hehe. En annan grej som är jobbig också och som jag tror är rätt ovanligt (men jag har hört att det förekommer) det är att mina ögon ställt om sig en del. De är inte vad de borde vara och jag har mindre uthållighet framför datorn t.ex. än tidigare. Fast nu har jag skaffat läsglasögon och det hjälper ju en del. Ibland oroar jag mig för att min goda hälsa sagt good bye för alltid , men så är det väl inte och förhoppningsvis blir man piggare när barnet väl är fött. Lill-grabben som jag bär på är förstås MER än välkommen och jag kan knappt vänta tills han är född !!!

• Lukka

Tack för alla svar och lycka till med allt tjejer!!

• Kurran2004

Jag går in i vecka 30 imorgon!!
    Jag mår ganska bra.. Har inte foglossning vad jag vet (skönt)
    Är lite seg bara eftersom den lill* håller igång varje dag o varje natt typ.. Aldrig någon lugn o ro med det!!
    Mitt humör går upp o ner.. Ibland blir jag sur för minsta lilla o ibland kan jag börja gråta utan någon anledning!!

• Najlil

Hej,
    Är i v30, BF 28/7. Har hemsk foglossning - varit sjukskriven sen v15. Ganska mycket sammandragningar som jag har fått avstannat med bricanyl på förlossningen. Nu ligger bebben med huvudet långt ned och jag har fått order om att ta det ännu lugnare än var jag gör. 70 dagar kvar! Det känns långt, men jag hoppas ändå på att bebben stannar tills den är klar!

Svar på tråden *Ni i vecka 29-32, - hur mår ni?