• Bubblan78

Amning & tappar hår

Vad beror det på att man tappar hår när man ammar? Och kan man göra något åt det, förutom att behöva sluta amma ?

• Svar på tråden Amning & tappar hår
  • englaa

undrar jag också..

Vackraste född 29/9
  • Hemliga 72an

När man är gravid tappar man inte så mycket hår som man brukar och det kommer efter barnet är fött. Sen är det hormoner som gör att man tappar det. Ammade bara min son i 5 veckor så det är bara att amma på!

• Carisma95

Det har inte med amningen att göra.
    Under graviditeten tappar man mindre hår (pga hormoner).
    Efter barnet är fött är det vanligt att tappa hår, när hormonerna försvinnner ur kroppen (Alltså oavsett om man ammar eller inte)

A stumble may prevent a fall....
  • jenjen

Man tappar inte hår för att man ammar. I allmänhet gör hormoner att man tappar mindre hår när man är gravid så sen när bebisen tittat ut så börjar man tappa mer. Utslaget över hela året/perioden (gravid + ammar) så tappar man normal mängd hår.

• Pingur

Det har inget med amningen att göra. Du tappade inget, eller lite, hår under graviditeten pga hormoner. Nu återställs hormonerna och du börjar tappa hår igen. Många tappar mer än vanligt, men det är egentligen bara det du normalt skulle ha tappat under de senaste 9 månaderna.

Det går över och återgår till det normala om några månader

• Bubblan78

Jag märkte inget till en början, men nu är dottern 5 månader och jag ammar fortfarande och nu den sista månaden tappar jag otroligt mycket hår. Idag påpekade min dotters pappa att jag blivit tunnhårigare vid tinningarna

• Lily38

Jag tappade massor av hår under graviditeten men inget under amningen...knasigt :)...men det gick över, så det gör det nog för dig med, fast man tror nästan att man kommer bli flinits :D.

• Bubblan78

Ja som tur är växer det ju tillbax igen, fast man undrar var det ska sluta, hihi.

Skönt att veta att det inte har med amningen att göra

• Lily38

Ja :)...o jag fick mina första gråa hår under graviditeten el srax efter putte föddes :(...mindre kul...

• englaa
    Bubblan78 skrev 2008-03-23 11:02:12 följande:
    Jag märkte inget till en början, men nu är dottern 5 månader och jag ammar fortfarande och nu den sista månaden tappar jag otroligt mycket hår. Idag påpekade min dotters pappa att jag blivit tunnhårigare vid tinningarna
    precis så är det för mej också.
    Vackraste född 29/9
  • mamma grisen

har jobbat som frisör och det vi fick lära oss var helt enkelt att när man är gravid så ställer kroppen in sig på tillväxt. och man tappar mycket mindre hår dagligen än vad man brukar. när man börjar amma börjar man tappa av det där håret som man skulle ha tappat.. därför känns det väldigt mycket hår. och man kan se tydligt när det växer ut...

• tuvas mamma 1

Finns inte så mycket att göra....Tyvärr!
    Jag slutade amma när dottern var 3 mån.
    och tappade hår i mer än ett år efter......

• flippertjejen

Jag har tappat mycket hår ca 5 månader efter förlossningarna. Det har varat i ett par månader. Nu är yngsta barnet 7 månader och jag har en snygg minilugg under luggen

• MkrKabe

HAHA! här e det också tvärt om. Jag tappade en hel del hår när jag var gravid, inte så jag på ngt vis blev tunnhårig då jag har rätt mkt till kalufs i vanliga fall, nu under amningär det som håret ökat i volym otroligt haha!

• Bubblan78

Ja vem vet, man kanske får en super modern frissa när detta slutar, haha.

• mamma i malaga

Här är en till som tappade MYCKET hår, jag har ganska tunt hår i vanliga fall så det såg verkligen gräsligt ut! Det var från sonen var ca 4 -7 mån fast jag fortsatte amma efter det också. Nu har håller det på att växa ut igen och jag har ca 5 cm långa testar runt hela huvudet som sticker ut genom mitt vanliga hår. Inte så jätte snyggt men jag är glad att det växer iaf...

• ÅÅsaGGåsa

tappade också enormt med hår när jag ammade. Kal på sidorna och jätte tunt. Har slutat amma nu och ser ut som en igelkott med alla nya små hår.

Svar på tråden Amning & tappar hår