• Emeliela

Ramlade ner från sängen

Min son på 4 månader ramlade precis ner från sängen, jag vände ryggen till i 3 sek och sen hörde ja en duns och min son som gallskrek nere på golvet. HUva, jag bara grät när jag tog upp honom.. 
    Han skrek ett tag men sen så efter en stunds vaggande så vart han tyst och som vanligt. Men min fråga, kan han ha fått nån hjärnskakning eller liknande? Vad ska jag göra+

• Svar på tråden Ramlade ner från sängen
  • juffi

Å vilken mardröm. Förhoppningsvis blev han mest rädd. Jag skulle nog avvakta och se om jag märkte några förändringar. Om allt är som vanligt är det säkert ingen fara. Dom klarar ju mer än man tror. Ring sjukvårdsupplysningen om du är orolig. Lycka till!

• Lyckosam

Min son har ramlat ner från sängen,från skötbordet när han var 8 månader,från kundvagnen på IKEA,ut ur bilen..osv osv.. Olyckor händer tyvärr..Men idag 3½ år så mår han bara bra.

När jag pratat med akuten så säger dom att om barnen skriker och beter sig som vanligt annars så är det ingen fara. Skriker dom genast så har dom inte hunnit bli medvetslös,om dom tappat medvetandet,att man märkt det så måste man in med dom..Men ett skrik genast visar på att allt är bra,även om man som förälder blir galet rädd och barnet får ont en stund.

men jag tycker att du ska ringa och rådfråga akuten ifall en läkare vill titta på honom!

Jag ringde akuten genast när han ramlade ut ur kundvagnen,men han satt bredvid mig och pratade så sjuksköterskan skrattade och frågade om det var barnet som pratade samtidigt som det gällde och då sa hon att hon kunde säga utan att se honom att han var helt okey..

• Lindah77

om det var jag skulle jag bli orolig för mitt barn såklart - precis som du. Jag vet inte riktigt vad jag skulle göra. Ring sjukvårdsupplysningen så kan de komma med råd. Verkar han som vanligt är det säkert inget konstigt, men det är vanligt att barn får hjärnskakning då de ramlar från säng eller soffa så kanske bra att få det kollat??

• iorlina

Eftersom han skrek direkt är det nog ingen fara. Håll koll bara så han inte börjar kräkas

• Hannah76

Oftast är det ingen fara alls. Verkar han väldigt sömning eller kräks?
    Olyckor händer hur man gör för att undvika dem. Min dotter var nån vecka när hon for ner i ett betong-golv..

• Emeliela

OKej. TAck för era snabba svar. Nej han sitter hos sin pappa nu och jollrar på. Men helljävlar vad rädd jag blev!

• SkönaGG

Ge honom vätska, Dricker han så mår han inte illa och då är det nog ingen fara.

Det fick jag höra när min älsta ramlade ner från sängen när hon var typ lika liten.

Så typiskt att dom ska göra sin första rullning där av alla ställen...

Alexandra 040318 & Beatrice 060121 & Christina 071004
  • Emeliela
    SkönaGG skrev 2008-03-23 15:04:50 följande:
    Ge honom vätska, Dricker han så mår han inte illa och då är det nog ingen fara.Det fick jag höra när min älsta ramlade ner från sängen när hon var typ lika liten.Så typiskt att dom ska göra sin första rullning där av alla ställen...
    HAn har fått lite bröstmjölk nu och han verkar inte må dåligt. Han skrattar och jollrar på nu som vanlit..
  • SkönaGG
    Emeliela skrev 2008-03-23 15:10:51 följande:
    HAn har fått lite bröstmjölk nu och han verkar inte må dåligt. Han skrattar och jollrar på nu som vanlit..
    Vad skönt.

Amma är det första jag gör när mina barn har gjort illa sig eftersom det tröstar så bra och då vet jag att dom inte mår illa hellerFlört
    Alexandra 040318 & Beatrice 060121 & Christina 071004
  • emmlin

Usch visst är det fruktansvärt när det händer. Min dotter ramlade ur barnvagnen (liggdelen 70 cm) rätt ned i ett stengolv med huvudet före (de kan ju inte ta emot sig heller!) när hon var knappt 6 månader.

• HannaL

min lillkille gjorde samma sak igår :( tyckte han låg så långt in, å helt plötsligt bara ser jag hur han rullar ur sängen :( men som tur e så låg det ett täcke precis under så han landade på de.
    Gissa om man blir rädd, han blev lite ledsen, men efter några kramar va allt bra igen.
    Går ju sååååå snabbt nu.

• LindaB85

Min dotter är 7månader och för ett par veckor sen ramlade hon ner från soffan & sängen under samma vecka
    När hon ramlade ner från soffan ställde jag mig bara upp stod precis vid soffan Hon lutade sig framåt mot mig och åkte ner med händer och huvud före...
    Från sängen ramlade hon ner för jag dumt nog gick iväg.
    Hon låg i sängen halvvaken.
    Så jag sprang bara iväg på toaletten eftersom jag trodde hon halvsov fortfarande.
    Hon måste vaknat när jag gick så hon har rullar iaf 2-3 varv innan hon kom i golvet eftersom hon låg i mitten av sängen.
    Man känner sig som världens hemskaste mamma och skuldkänslorna är enorma.
    MEN det händer alla förr eller senare.
    Nu vet jag att min dotter kan rulla runder sängen igenom så jag vågar knappt lämna henne i vår säng fast hon sover.

• elinville

Det är bara att vänja sig höll jag på att säga Min dotter slängde sig ut från vagnen när hon var 6 månader för hon fick syn på något på golvet. Blev också vettskrämd men nu har jag vant mig vid att hon ramlar. Inte från så höga höjder kanske, men hon är nu 8½ och har gått omkring bord och med sin gåvagn i någon månad och i början blev det många bulor i huvudet. Nu har hon bra balans och kontroll över vad hon kan och inte kan, men häromdagen kröp hon efter hundarna ut genom dörren (ett trappsteg ner) och flög med huvudet före ner i plattorna....världens blåtira!! dagen efter skulle vi till BVC, kändes lite pinsamt men sköterskarn bara skrattade åt hennes nyfikenhet

Det gäller ju att observera ditt barn och se till så att han beter sig som han brukar. De är tåligare än man tror

Maja 070703
Svar på tråden Ramlade ner från sängen