• Jen nifer

Hur ta reda på om väggen är bärande?

Kan man utan ritning ta reda på om väggen är bärande?

Vi vill riva en liten vägg mellan 2 sovrum( jag tror att väggen kan vara ditsatt i efterhand då de ser lite konstigt ut runt omkrint) Men är inte säker.
    VI har heller ingen bra ritning, så undrar bara helt enkelt om de går att ta reda på om den är bärande utan ritning?

Nu är våran prinsessa här
  • Svar på tråden Hur ta reda på om väggen är bärande?
  • jonnysbrud

visst går det att ta reda på men enklast är ju självklart om man har ritningarna. bättre att hyra in någon som kan kolla om det är en bärande vägg man vill ju inte riskera att hela huset rasar.

• Jen nifer

vi hade tänkt att i veckan ringa kommunen o se om dom som har hand om bygglov osv har några ritningar.
    Men så blev vi så sugna på att börja pyssla imorgon under ledigheten, men inte på bekostnad av ett hus som ramlar ihop:D

• Butterscotch

Man kan tyvärr inte alltid lita på ritningarna, utan måste ändå ta dit en byggnadsingenjör (eller vilka det nu är som kan sånt). Vi vill riva en vägg i vår nya lägenhet som enligt ritningen är bärande, och när jag pratade med stadsbyggnadskontoret sa dem att vi skulle låta någon kunnig kolla också eftersom ritningarna kan vara felaktiga.

• Jen nifer

Ja de fick vi med höra om ritningarna.
    En duktig erfaren snickare borde kunna avgöra det tycker jag.
    Synd att man inte har någon i sin bekantskapskrets.

• Tristanya

kollade på byggprogrammet på 3an.. o då kollade dom om väggen var bärande genom att såga ett rakt jack igenom balken med en vanlig såg och gick det trögt (alltså att balken trycker på neråt) så var den bärande.. men det förutsätter ju att ni tagit ner diverse skivor från den väggen..

• Jen nifer

tristanya: Ja jag har sett samma sak,
    Vi får iaf hjälp av en släkting idag som är erfaren snickare, så hoppas att vi börjar riva väggen i eftermiddag:D

• Butterscotch

Jag antar att ni bor i enfamiljshus? Annars finns det krav på att en certifierad person måste kontrollera väggen och beräkna hur stor balk som måste sättas in för att hålla uppe byggnaden.

• Jen nifer

nu är väggen nere och det blev kanon:)

• Tristanya

Jen nifer skrev 2008-03-24 22:11:54 följande:

nu är väggen nere och det blev kanon:)
    va kul! bra att det gick bra o ta ner väggen!
  • elvatolv

Hur gjorde ni när ni tog ner väggen?
    Fanns några elkontakter och strömbrytare i väggen? I så fall, hur gjorde ni med det?
    Hur blev taket och golvet? Måste ni måla om taket och lägga en list på golvet?

Många frågor, men vill gärna ha svar....

• Jen nifer

Aida:  Vi hade som tur var ingen el i väggen. Om man har det får man vara noga med att stänga av elen.

Det blir såklart märke i tak,men de skulle kunna gå att spaka o måla bara o de skulle bli bra absolut.
    Vi kommer nog iaf att fixa nått nytt fint inertak av vitmålat trä, men de är ju bara en smaksak.

Sen på golvet kommer vi lägga ett nytt klickgolv. Behöver inte kosta mycket och är snabbt lagt. Men vårat golv var faktist helt okej under, och hade vi velat hade vi kunnat hyra en golvslip och slipat o sen lackat golvet så hade det med blivit bra.

Vad har ni för golv, trä? Svårt o säga hur de exakt kommer se ut på tak o golv.
    Men med lite fix blir de lätt bra.

Vi kommer ju få tapetsera med då de är två olika tapeter, så idag elle rimorgon ska vi uväg o välja ut nya tapeter, blir ljusa tapeter till et mörkt klickgolv. Sen ska vi bygga in spotlights i de nya innertaket=)

Svar på tråden Hur ta reda på om väggen är bärande?