• bubbelmaja

"Förlänga" kläder

Jag hoppas få några tips på hur man kan göra om kläder när barnet vuxit ur dem. Någon där ute som tar tillvara kläder och syr om, syr på osv, med tex muddar. Förvandla klänning till tunika, byxor till shirts osv kan jag komma på, men vad mer kan man göra? Vad gör ni? Några bra tips?

Har nyligen fått en symaskin, en enkel modell. Älskarf att köpa kläder, men samitidigt är det ju kul att återanvända kläder man gillat.

• Svar på tråden "Förlänga" kläder
  • xanni

Puffar tråden då jag är på jakt på en sån där "bodyförlängare"! Alltså, en förlängare till bodyns gren - pm ni förstår vads ni menar. Jag såg en sådan i en affär, men har glömt i vilken affär jag såg den

Nån som har en aning?

• aronnax
    xanni skrev 2008-03-23 20:40:06 följande:
    Puffar tråden då jag är på jakt på en sån där "bodyförlängare"! Alltså, en förlängare till bodyns gren - pm ni förstår vads ni menar. Jag såg en sådan i en affär, men har glömt i vilken affär jag såg denNån som har en aning?
    Tror jag köpte min på Minimundus, men e inte säker..
  • ellinorsmama

Sy på muddar på gamla byxor.
    Sprätta upp sömmen på för korta jeans, de blir genast 2-3 cm längre.

• bubbelmaja

ellinorsmama: tack för tipset. Det blir ju lite tufft med mudd desutom. De växer ju mer på längden än bredden. Tar man bort hela sömmen då? Ska köpa mudd och börja träna!

• ellinorsmama

Bubbelmaja.

Det är inte svårt att sy på mudd.
    Kom bara i håg och sträck mudden när du nålar på den på byxorna, förstår du hur jag menar?

Sprätta upp sömmen på byxorna eller inte, det är en smaksak och beror även på hur tjock själva "uppläggningen" på byxorna är.

Själv har jag sytt en Pippi tunika i dag till min dotter som fyller 3 till sommaren. Den blir nog uppskattad!

Lycka till med syningen!

• bubbelmaja

visst borde man kunna sy på mudd längst ner på tunika som blivit kort också. Så kan man sätta upp mudden på midjan och få puffug tröja?

• ellinorsmama

Ja det går jättebra, tufft.

Svar på tråden "Förlänga" kläder