• Nericia

Bilbarnstol med isofix! (duologic 2)

Vi sitter här och letar och har börjat tittat lite smått på olika bilbarnstolar.Men det är ju en djungel. Inte lätt detta.

Nu har vi sett en stol som heter Duologic 2 och som man kan ha från att den är liten och upp till 4 år. Är det bra att köpa en sån stol direkt som man har så länge? det kostar ju lite mer men det är ju värt pengarna för annars ska man ju köpa ny så fort den växit ur babystolen.

Ge gärna era åsikter, eller om ni har något annat förslag på en bra och prisvärd stol. Pengarna växer inte på träd här men jag lägger gärna ut mer pengar på en stol, eftersom det handlar om säker åkning i bil.
    Så alla förslag och ideer är välkomna!

Hjälp mig!

Bf 13 september.
  • Svar på tråden Bilbarnstol med isofix! (duologic 2)
  • mmian

Att stolen är godkänd från nyfödd innebär bara just att den är godkänd, ett babyskydd rekommenderas tills barnet sitter stadigt själv och det är dags att byta till den typ av stol du beskriver. Kanske det går att hyra eller låna babyskydd den första tiden?

• Nericia

så det är inte bra skydd fast det står att man kan ha den från början. det står i infon om stolen att det är bra skydd från början. hmmm.

någon mer?

Bf 13 september.
  • Nericia

försöker igen, å hoppas på att någon kan ge mig råd när det gäller bilbarnstolar.

Bf 13 september.
  • Nericia

någon?

Bf 13 september.
  • linus

Duologic funkar jättebra från början,den SKA anv från början ,  tar ju lite plats i bilen men många som har den är nöjda.
    Nackdelen med den är att den bara är godkänd till 18 kg. Andra bilstolar (bakåtvända) är godkända till 25 kg.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elias & Nelly ♥¸.?°´¯) ♥
  • Nericia

hur gammal är man när man väger 18 kg då ungefär?

Bf 13 september.
  • myskatt
    Nericia skrev 2008-03-25 09:10:17 följande:
    hur gammal är man när man väger 18 kg då ungefär?
    Väldigt olika. Min dotter kommer vara en bit över fyra medan andra är 2½.
    Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • Nericia

ok, men tycker ni det är smart att köpa en sån stol då?

Bf 13 september.
  • myskatt

Jag hade hellre köpt ett löst babyskydd och sen en stol som är godkännd på alla platser till 25 kg.

• Nericia

fast den stolen funkar i en bil som inte har isofix oxå. om jag fatta rätt.

Bf 13 september.
  • Nericia

men det kanske är dumt ändå? hmmm va svårt det är

Bf 13 september.
  • mmian

Det finns ju ett helt gäng med stolar som är godkända 0- uppåt men det innebär inte att de rekommenderas. Vi rekommenderar alltid ett babyskydd till att börja med. Brukar finnas massa info på ntf.se, kika där

• myskatt
    mmian skrev 2008-03-25 19:06:49 följande:
    Det finns ju ett helt gäng med stolar som är godkända 0- uppåt men det innebär inte att de rekommenderas. Vi rekommenderar alltid ett babyskydd till att börja med. Brukar finnas massa info på ntf.se, kika där
    Fast Duolodic är ett babyskydd! Bara att man hakar i det i en bilbanstol istället för en bas.

Det jag motsätter mig är att den bara är godkänns till 18kg i baksätet. Då är det bättre att köpa ett babyskydd och sen en stol som är godkännd till 25 kg på alla platser.
  • mmian

myskatt- Men det är ju en "stor" stol alltså en bilbarnstol, babyskydd är varianten som kommer ensamt eller med bas

• myskatt
    mmian skrev 2008-03-25 19:48:03 följande:
    myskatt- Men det är ju en "stor" stol alltså en bilbarnstol, babyskydd är varianten som kommer ensamt eller med bas
    Det sitter ett babyskydd i Duolodic:¨
    http://www.akta.se/o.o.i.s/21
  • linus

Ja den har ju ett babyskydd som man bär med sig, Duologicen.

nackdelen är just att den bara klarar 18kg.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elias & Nelly ♥¸.?°´¯) ♥
  • Nericia

som andra skrivit så är det ju ett babyskydd i, man lyfter ju liksom ur innerdelen. ja det är ju det där med 18 kg. det kanske inte är prisvärt då? vad jag blir snurrig på detta.

nu såg jag oxå att dom fått kallat tillbaka några stolar för dom hade fått info att handtagen på några stolar inte suttit bra. men det var väl inga som hade lämnat tillbaka sina. hmmm

Bf 13 september.
  • Basilikan

Vi har en duologic.
    Fördelar: Vi tar fortfarande av babyskyddsdelen när vi ska förflytta henne ( 1½ år) hem från fester dvs hon vaknar inte så lätt. Sitter bra i den. Den är säker.
    Nackdel: Svårt att sätta i henne eftersom stolen har höga kanter. Tung att flytta mellan bilar.
    Nericia: Vi har bytt ut vår så någon är det .

• Nericia

ok. men skulle du råda oss att köpa den?

Bf 13 september.
Svar på tråden Bilbarnstol med isofix! (duologic 2)