*Som lider av sned rygg (skolios)? Om
Som lider av sned rygg (skolios)?
Om det skulle vara så, så kanske vi skulle kunna ge varandra tips och stöd?
Som lider av sned rygg (skolios)?
Om det skulle vara så, så kanske vi skulle kunna ge varandra tips och stöd?
Jag har "bara" partiell scholios och lider inte nämnvärt av det till vardags så länge jag tränar.... Men tips som jag fått delar jag gärna med mig av!
Är det du själv eller ett barn det handlar om?
Är det ett barn så känner jag till en ny metod att operera som är väldigt lyckad men bara får genomföras av ett fåtal läkare då det är en amerikansk läkare som fortfarande har "patent" på tekniken.
*räcker upp näven*
Jag har lätt skolios. Ena skuldran är sned. Har inte haft några direkta besvär av det tidigare (förutom en del skönhetskomplex i tonåren förstås) men nu har jag börjat få värk i nacke och axel.
Har varken tips eller råd men tar och ger naturligtvis allt stöd som finns.
Det är jag som har det, sned ryggrad. Tydligen ärftligt
Går ni på någon behandling?
Jag har gått flertalet gånger hos sjukgymnast, dels för att få behandlingar men framförallt för att lära mig träna själv så att ryggen stärks.
Nu är det länge sen jag sist var hos en sjukgymnast och så länge jag håller igång med träningen så har jag inga större problem, slarvar jag får jag dock problem ganska snart.
Går du hos sjukgymnast själv? Vad har du haft för behandlingar?
Jag går hos en kiropraktor, har vart på ca 28behandlingar men känner INGA bättringar Skall ta itu med det igen och komma till någon ny tror jag, kostar ju 380kr/gång åxå SINNESSJUKT!
Har oxå skolios, C-skolios tror jag min kallas. Visst har jag ont i ryggen ofta men det blir bättre om jag tränar, allra helst styrketräning.
(Har lite dåligt samvete nu när jag inte tar hand om min kropp, har inte styrketränat på typ 100 år....)
Jag har oxå gått hos kiropraktor men upplevde att hjälpen från sjukgymnasten är bättre. Där får du ju både behandling och hjälp till självhjälp. Det är ju superviktigt att träna så man får bra muskler som hjälper till att hålla på plats!
Varvar man sjukgymnastik, träning och kiropraktik så tror jag iaf att det blir bättre i längden!
Tycker absolut att du ska ta kontakt med din läkare så du kan få remiss till sjukgymnasten om du inte har det redan (blir ju betydligt billigare i längden oxå!!)
Ja här passade man tyvärr in...
Japp en här en till! Opererades för skolios -99 och sedan dess mår jag jätte bra och det syns knappast någonting. Från början var ryggen cirka 65grader sned, men efter operationen så ligger det på 22grader
Japp japp, jag också!
Har inte exakt koll på grader osv, men jag vet att jag har en kraftig böjning vid skuldrorna, och en nere i svanken.
Fick ha korsett tills jag slutade växa, men den hjälpte inte mig då de upptäckte skoliosen så pass sent att jag redan slutat växa i princip.
Har gått hos sjukgymnaster i flera år. Nu senast på grund av att jag fått inflammationer längs ryggraden där den är böjd.
Har inte jättemycket besvär. Men när jag setat länge börjar det värka, och lika när jag promenerat längre sträckor.
Hejsan!
Jag har oxå skolios!! Opererad 95 då va mina 2 krökar 75 och 62 grader om jag minns rätt*funderar*
Har precis bestämt mig för att behålla min lilla böna Nu funderar jag över om jag borde kontakta läkaren på mas (sjukhuset) Har nått svagt minne av att man skulle det när man blev gravid..men det va ju många år den..(inget jag direkt planerade då*hehe)
Hur har er Graviditet påverkats av ryggen???
*kram* /Kim och Bönan
har lätt skolios
Kim:
Jag har inte påverkats speciellt mycket (har som sagt inte så kraftig skolios...) trots en ganska kraftig viktuppgång. Men läkaren sa att jag kunde få problem om jag hade otur och skulle då kunna få hämta ut en korsett som skulle hjälpa.
Kan vara nåt att kolla upp kanske?
Nu har jag inte behövt det, har fortsatt att köra mina stärkande övningar + att jag gick på vattengympa fram till v36.
Kimsan - jag vet inte om mitt ryggont har med skoliosen att göra. Men ryggen värker ständigt sen jag började bli tyngre.
Jag var också orolig för hur min rygg skulle klara av en graviditet, så jag tog upp det med en läkare på mvc. Blev lugn efter det samtalet iaf, för han försäkrade mig om att det inte skulle innebära några problem. Lite ryggont kan jag leva med.
Var också orolig för om jag skulle kunna få EDA, när min rygg är så sned, men det skulle inte heller vara några problem.
Hoppas han talade sanning så jag slipper få otrevliga överaskningar sen på förlossningen.