Jag gör så här:
*Kläder jag sparar av nostalgiska skäl får aldrig ligga i garderoben. Dom samlas ihop i en påse/kartong o sparas i ett förråd. Om dom ändå aldrig används ska dom inte heller ligga o ta plats.
*Kläder man använder sällan hängs upp på galgar och tar därmed betydligt mindre plats - dessutom får du en gratis översikt av vilka kläder du faktiskt har = lättare att använda o plocka fram kläderna.
* Efter 6 månader rensar jag i garderoben - dom kläder jag itne använt på 6 månader kastas eller skänks bort eller säljs på Tradera. Om jag inte använt dom kommer jag heller aldrig sakna dom.
*Alla kläder stryks innan dom viks o lägges/hänges in i garderoben. BLir genast mycket lättare att se vilka kläder man har och blir också roligare att använda det man kanske sällan använder om allting är snyggt o struket.
*Jag köper mycket nya kläder och det ofta - men jag har en benhård regel att samma antal plagg jag köper måste också tas BORT från garderoben.. Så köper jag 5 nya toppar på rea så måste 5 gamla toppar kastas/skänkas... Annars blir det nya också bortglömt och undanstuvat...
*KLäder som inte hör hemma i en vardagsgarderob får inte heller hänga/ligga där... Korsettliv, raffset, cat-suits, boleros, brudklänningen, studentbalklänningen, ponchos, latex-klänningen, skinnvästen, läderbyxorna, sjuksköterskedräkten, maskeradkläder, mormors gamla spetsklänning, dotterns dopklänning, makens enda kostym , paljettklänningen.. what ever... det hör inte hemma bland vardagskläder o ska paketeras o hängas undan...
Kvar att lägga in i garderoben blir vintertröjor, t-shirts, vardagstoppar, jeans o tights....