• Nybliven fru A

Någon mer som hatar att rensa garderoben?

Kanske inte helt rätt ämne men det hör väl till mode på något vis... Jag vet inte vad som gör det så svårt, men att rensa garderoben känns som ett omöjligt projekt! Är det någon som har bra tips? För jag får verkligen inte plats med allt!

• Svar på tråden Någon mer som hatar att rensa garderoben?
  • Vildblomman

jag skulle tömma hela garderoben på sängen, sedan dela upp allt i högar, tex byxor i en och tröjor i en osv... sedan gå igenom varje hög coh dela upp dem i olika högar, en spara, en med osäkert och en med kläder som ska bort.

• Nybliven fru A

Haha allt ligger redan i drivor i vardagsrummet... men det går inget bra... Det kommer att sluta med att allt läggs in igen.
    Separationsångest? Mitt problem är nog att jag aldrig växer ur mina kläder, är 24 och kan fortfarande ha plagg som jag vet att jag köpte på högstadiet. Jag använder dem aldrig men hela tiden tänker man att det kan ju vara bra att ha...

• MosterMammaMia

Det är ju det bästa som finns för ju mer man rensar bort desto mer måste man köpa nytt! ;)

• Nyfiken gul

Jag gör så här:

*Kläder jag sparar av nostalgiska skäl får aldrig ligga i garderoben. Dom samlas ihop i en påse/kartong o sparas i ett förråd. Om dom ändå aldrig används ska dom inte heller ligga o ta plats.

*Kläder man använder sällan hängs upp på galgar och tar därmed betydligt mindre plats - dessutom får du en gratis översikt av vilka kläder du faktiskt har = lättare att använda o plocka fram kläderna.

* Efter 6 månader rensar jag i garderoben - dom kläder jag itne använt på 6 månader kastas eller skänks bort eller säljs på Tradera. Om jag inte använt dom kommer jag heller aldrig sakna dom.

*Alla kläder stryks innan dom viks o lägges/hänges in i garderoben. BLir genast mycket lättare att se vilka kläder man har och blir också roligare att använda det man kanske sällan använder om allting är snyggt o struket.

*Jag köper mycket nya kläder och det ofta - men jag har en benhård regel att samma antal plagg jag köper måste också tas BORT från garderoben.. Så köper jag 5 nya toppar på rea så måste 5 gamla toppar kastas/skänkas... Annars blir det nya också bortglömt och undanstuvat...

*KLäder som inte hör hemma i en vardagsgarderob får inte heller hänga/ligga där... Korsettliv, raffset, cat-suits, boleros, brudklänningen, studentbalklänningen, ponchos, latex-klänningen, skinnvästen, läderbyxorna, sjuksköterskedräkten, maskeradkläder, mormors gamla spetsklänning, dotterns dopklänning, makens enda kostym , paljettklänningen.. what ever... det hör inte hemma bland vardagskläder o ska paketeras o hängas undan...

Kvar att lägga in i garderoben blir vintertröjor, t-shirts, vardagstoppar, jeans o tights....

• AstraTrillian

Lägg kläder du inte använt på säg 1 år i en kartong och ställ den i källaren. Slipper slänga och får mer plats

• stiletto

plagg som jag har svårt att skiljas från brukar jag stuva undan i en påse/kartong. Har jag inte saknat plaggen eller ens kommer ihåg vad för plagg som ligger där brukar jag göra mig av med påsen/kartongen.

Nu vid jul när jag skulle in i klädkammaren för att gräva fram julsaker hittade jag på en kasse med kläder som jag la undan 2 månader tidigare. Hade totalt glömt bort den så det var bara att skänka bort kläderna.

• eua
    Kläder du gillar och kan haKläder du inte använt på 1 år / inte gillar = slänga

Sen kan du dela in kläderna efter säsong, vinter och sommar kläder. Det som är rena säsongskläder kan du lägga i lådor som du lägger högst upp på en hylla. Sen byter du bara innehåll i lådan.

Svar på tråden Någon mer som hatar att rensa garderoben?