• Callina

Skalbaggar i riset...... blä

Hittade precis det i mitt ris.... nog för att man ska skölja riset vilket jag trodde man skulle göra för att skölja bort besprutning eller något... men fy fan vad äckligt.....  man ska väl inte behöva skölja ifall det finns insekter i..... Skrikandes

• Svar på tråden Skalbaggar i riset...... blä
  • Barbabok

Nä, det är antagligen ohyra, antingen som du fått med dig från affären eller så har du det i dina köksskåp. Kolla på Anticimex sida för att ta reda på vilka kryp det är.

www.anticimex.se

Det är i motvind som drakarna flyger
  • Smultron ett

Du kanske har en invasion i skafferiet. titta efter små vita ägg.

(min granne hadde nyss det och fick kalla in anticimex)

De tar sig in i stängda glasburkar med skruvlock tom..

Jag hade tagit mig en titt

• Callina

Men dom här låg i en helt oöppnad påse med ris så det måste ju ha kommit därifrån, och dom var döda alla 5-6 som jag såg. (Hällde ut ris i vattnet i kastrullen och då flöt dom där... ) Urk... Så jag tror inte att dom finns i mitt skafferi, men självklart ska jag kolla. Kändes så jävla äckligt bara...

• Fru Humla

såna hade vi med!!
    eldorados ris?

Callina skrev 2008-03-23 20:37:19 följande:
    Men dom här låg i en helt oöppnad påse med ris så det måste ju ha kommit därifrån, och dom var döda alla 5-6 som jag såg. (Hällde ut ris i vattnet i kastrullen och då flöt dom där... ) Urk... Så jag tror inte att dom finns i mitt skafferi, men självklart ska jag kolla. Kändes så jävla äckligt bara...
    kommentera gärna Celiine Collection i mitt galleri....tackar ödmjukast
  • Fru Humla

men ingen annanstans tack och lov!!

• Callina

Fru Humla: det var jasminris, inte eldorado, tror jag har köpt det på ica... har redan slängt iväg allting. *huh*

• Fru Humla

mm, jasminris hade vi med men de säljer eldorado på ica.
    skitäckligt eentligen ska man väl reklamera sånt där. min påse står kvar på trappen men nu har de frusit ihjäl iaf*he he he*

• Callina

Jo, fast det var inte eldorado, ica´s egna tror jag. Mina var döda från början, ja fy, visst ska man reklamera men jag orkade inte heller. Däremot kommer jag tänka till vad jag köper för ris nästa gång.

• Tigerunge

Det låter som mjölbagg, är inte lätt att bli av med (har haft det också från ris)Skulle rekommendera att sanera köket med klorin.(hm, låter som om jag jobbar på anticimex, det gör jag inte, men det var svaret jag fick när jag hade bagg i mitt kök).

• Callina

Jo, fast det var när jag öppnade en oöppnad påse med ris och baggarna var döda och resten av påsen åkte ut i sopen direkt. Så jag har inte haft några levande baggar (eller vad det nu var, såg inte ut som mjölbaggar men jag är inte säker) Jaja, oavsett så var om instängda och nu är "liken" slängda, så fanns några där som levde så är dom borta nu.

• Fru Humla

nej mina såg inte heller ut osm några mjölbaggar och var med i en oöppnad påse men mina levde i allra högsta grad.

Callina skrev 2008-03-24 15:08:30 följande:
    Jo, fast det var när jag öppnade en oöppnad påse med ris och baggarna var döda och resten av påsen åkte ut i sopen direkt. Så jag har inte haft några levande baggar (eller vad det nu var, såg inte ut som mjölbaggar men jag är inte säker) Jaja, oavsett så var om instängda och nu är "liken" slängda, så fanns några där som levde så är dom borta nu.
Svar på tråden Skalbaggar i riset...... blä