• irrajk

vänsterhänt som skriver baklänges

Min son som nu är 5 verkar definitivt ha bestämt att han ska skriva med vänster hand och han skriver som många vänsterhänta tydligen gör baklänges. Han kan skriva sitt namn perfekt men det blir i 99% av fallen baklänges.
    Kopierar han något blir de ju rätt men när han skriver "ur minnet" börjar han från höger.
    Det är inte något som oroar mig men jag undrar om någon har några tips för hur man på ett positivt sätt kan uppmuntra honom att tänka på att börja skriva från vänster.

T.ex. läste jag någonstans att man kan sätta små stjärnor på vänstersidan av sidorna i skrivboken som en liten påminnelse om var han ska börja.

• Svar på tråden vänsterhänt som skriver baklänges
  • Maria40

Mina barn skrev också baklänges när de var små (4-5 årsåldern), det försvann senare. De är båda högerhänta.

Jag har alltid trott att det berodde på att synen eller hjärnan inte (eller kopplingen mellan syn & hjärna?) inte är färdigväxt så att de inte "vänder" texten som vi vuxna gör.

• irrajk

Det kanske är vanligt att alla barn gör så. Jag bara googlade och hitta lite info om att vänsterhänta barn ofta skriver baklänges, eller tom spegelvänt. Att det är lättare för dem att börja från höger för de kan se vad de skriver när handen inte är ivägen...
    Det är säkert något som löser sig själv med tiden.

• Maria40

Det kanske är så enkelt som du skriver att de ser vad de skriver när inte handen är i vägen.

Men, när vi vuxna ser med våra ögon, så vänder hjärnan/ögat (är osäker på vad) på vad vi ser, så det blir "rätt" för oss. Jag har alltid trott att det var den kopplingen som inte var färdigväxt.

Som jag kommer ihåg det har mina periodvis skriviet spegelvänt, upp-och-ner, baklänges. Ibland flera av dessa samtidigt. Det spegelvända var kvar längst.

• Maria med 3

Min äldsta kille var dubbelhänt i den åldern och det lustiga var att skrev han med vänster han skrev han rätt, men skrev han med höger blev det spegelvänt. Tyvärr försvann den förmågan i samband med förskoleklassen. Nu är han bara vänsterhänt.

• Neko

Min lillasyster är vänsterhänt och när hon var liten ritade hon allting uppochner. Människor och sånt. Helt mysko...

• Annica med A 03 och L 05

Haha, det här stämmer ju på min äldsta dotter! Hon är 4,5 år, vänsterhänt och har varit så länge, och skriver ofta baklänges! Vad skönt att ha hittat nån som har det likadant. De ord som hon tränat längre på att skriva, t ex sitt eget namn, skriver hon ofta rätt, men ibland blir det tokigt. Försöker hon sätta ihop ord som man stavar åt henne så skriver hon däremot oftast baklänges, åt fel håll. Det kan ju vara så att hon har bildminne över de ord som hon "kan" men nya ord blir fel. Låter vettigt det där som du googlade om, att de ska se vad de skriver. :)

• Maria40

Det var det här jag var ute efter med, att kopplingen inte fungerar:

"Ljusstrålarna kommer in i ögat genom pupillen. De bryts av hornhinnan, linsen och glaskroppen och skapar en upp-och-nedvänd bild på näthinnan. Hjärnan vänder sedan på bilden"

Finns på:
    handboken.infomedica.se/artikel.asp

Men, som skrivet, vet inte om jag fel, förklaringen med handen låter mer logisk och enkel.

• irrajk

Ja, jag tycke rju också att det låter bekant med hjärnan och kopplingen, men jag kan inte hitta någon information om det. Får leta vidare.
    Läste däremot att det är vanligt även för högehänta barn att skriva baklänges (fast kanske inte lika vanligt) för barn ser inte bokstäverna som delar utav ett ord utan som former. Det är mer viktigt att få formerna rätt än att de hamnar i rätt ordning.

Det kan också vara värt det att lära sitt vänsterhänta barn att skriva utan att liksom kröka handenrunt det man skriver. (vad fasen betyder det? Fattar ni? Vänsterhänta böjer ju ofta handen runt pennan och det gör det svårar att skriva). Man ska vända pappret lite åt höger för att undvika detta. Vänsterhänta måste trycka pennan framåt medan högerhänta drar den när de skriver. Det är därför svårare för vänsterhänta att hitta en avslappnad skrivstil.

• irrajk
    Neko skrev 2008-03-23 21:41:40 följande:
    Min lillasyster är vänsterhänt och när hon var liten ritade hon allting uppochner. Människor och sånt. Helt mysko...
    Skumt...

Jag har alltid tyckt att min bror är lite konstig, fattade aldrig att det berodde på att han var vänsterhänt..
  • ChinChin

Det beror också på att barn inte förstår att det har betydelse vilket håll en bokstav är vänd åt, tex skillnaden mellan b och d. Dessa är samma bokstav, de är bara vända åt olika håll, ju! Ett barn tänker logiskt: En mus är en mus oavsett vilket håll musen springer åt! Därför gör barn ingen skillnad på att skriva åt höger eller åt vänster i början, för dem är det lika rätt vilket som.

• presens konjunktiv

Åh, det gör jag fortfarande. Jag skriver "rätt" med högerhanden, men spegelvänt med vänsterhanden. Jag ser det som en tillgång, om än en ganska knasig sådan.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
  • irrajk

ChinChin - Har studerat hur pojken skriver nu och det stämmer verkligen att det inte spelar någon roll vilket håll eller var bokstäverna hamnar så länge alla är där. Idag var det ont om plats på pappret när han skrev så en bokstav fick vara inuti ett o som blivit väldigt stort. Han tyckte att han var hur smart som helst som kom på det (och jag också).

Presens K - ett partytrick? ja det är ju inte någon belastning precis. Man ska vara stolt över sina "egenheter".

• Nibu

Mina sambo är vänsterhänt och han kan skriva baklänges, spegelvänt upp och ner hehe
    you name it. ganska coot tycker jag.

• Smörblomman78

Hej!

Jag är vänsterhänt och jag skrev me baklänges när jag var liten. Nu skriver jag bara åt det rätta hållet. Tror det är  rätt vanligt hos mindre barn att man vänder bokstäver och ord ibland...

Apropå det som ngn skrev om att "kröka" handen, så skulle jag inte lära mitt barn att göra så.... Tycker att det är bättre att man själv får komma på vad som passar en själv. Jag skriver och håller pennan precis som högerhänta, men jag vrider istället pappret rätt mkt, det känns bäst för mig och på det sättet så blir jag mer avslappnad i handen! Glad

• Smörblomman78

hehe.. Läste nog lite fort tidigare... Sorry... Det stod ju att man nog INTE ska lära sitt barn att att kröka handen å det håller jag ju med om! hihi..... det måste ju ölka spänningen i handen mkt.Fundersam

Svar på tråden vänsterhänt som skriver baklänges