• duplo

Hur funkar KY-utbildning

Hej är det någon som vet om jag måste ha gjort högskoleprovet för att söka KY-utbildning?

det står såhär på hemsidan:

Förkunskaper: Kvalificerad Yrkesutbildning kräver grundläggande behörighet för högskolestudier-gymnasieutbildning eller motsvarande eller att du fyllt 25 år och varit yrkesverksamhet i minst fyra år samt matematik B. Utbildningen är riksrekryterande.

Någon som förstår, jag e inte så insatt så jag fattar ej.

Det jag undrar är alltså om jag måste ha gjort något högskoleprov för att få söka utbildningen?

Tack på förhand från en mamma som måste börja plugga :S

• Svar på tråden Hur funkar KY-utbildning
  • drömhus

Nej, du måste inte ha gjort högskoleprovet.

• duplo

Va? är du säker? va underbart isf! då ska jag söka bums.
    TACK!!!

• FallenÄngel86

Nej jag har själv gått ky och du måste inte ha gjort högskoleprovet. Är 100% säker

• drömhus

Högskoleprovet är ju bara chansen till att komma med på en utbildning genom urvalet, vad det gäller övriga högskoleutbildningar. Det brukar stå urval betgy/hp 60/40 tex. Det betyder att man tar in 60% på betygen och 40% på högskoleprovet.

Klart du ska söka! Det skadar inte! Och jag hoppas att du kommer in. Vad är det för utbildning? Spännande!

• duplo

Produktutveckling, design och marknadsföring.

kan verka kul. den utbildningen e i varberg å jag bor två mil därifrån så de skulle ju passa med dagis å så sen. hade dock gärna varit mammaledig för resten av mitt liv, får man det? tihi.
    men sambon vill också vara hemma :S

så då får jag väl försöka göra karriär.

har jobb på hotell gothiatowers i göteborg men de kostar så mkt att pendla dit så vi tjänar knappt på de.
    trist med bil köer varje dag med.

så nu ska här sökas utbildningar! håll tummarna för mig!!!

• drömhus

Håller tummarna! Lycka till!

• Selmas

Trist bara att man får enbart 2500 kr /månad & måste låna till resten

H.D R.I.P! Älskad & Saknad av många
Svar på tråden Hur funkar KY-utbildning