Vi köpte ett hus i behov av totalrenovering strax innan vi fick reda på att jag var gravid. Hela min graviditet gick ut på att jobba så mycket som möjligt, och min annars så kära sambo blev som förbytt... Jag gjorde aldrig tillräckligt, det jag gjorde var fel... Förhållandet knakade och jag föreslog att vi en enda dag kunde ta ledigt och vårda vår relation. Men inte. Min sambo bara jobbade och jobbade och jobbade, på dagarna på sitt jobb och på kvällarna i huset. . Han blev mer och mer elak och började stänga mig ute. Jag trodde att allt skulle bli bättre bara barnet var fött. Men det blev det inte... Det blev bara värre. Han renoverade, jag tog hand om barnet. Så fort barnet sov drog jag på mig arbetskläder och jobbade. Jag "vågade" inte bara sitta och ta det lugnt, för då jobbade jag inte tillräckligt... Kändes som jag hade ögonen på mig och en inre panik av att vara duktig och duga växte sig inombords. Vi hade nästan ingen kvalitetstid tillsammans alls. Jag hade så gärna velat ta bara några timmar ledigt och hitta på något mysigt med familjen, eller bara gå ut och gå tillsammans. Men han hade aldrig tid. Han resonerade att jag inte kunde ta ansvar då. Vad jag än föreslog så var det fel och sambon tyckte att man kunde se renoveringen som kvalitetstid... Han tyckte inte vi behövde göra något annat, vi träffades ju varje kväll när vi höll på att renovera. Första semestern med barnet hade han tänkt att vi bara skulle jobba på huset, medan han själv skulle åka på en liten semester med sina vänner, utan oss - hans familj... Oss träffade han ju de andra veckorna när vi höll på med huset
Nu blev det dock inte så, men det är en annan historia...
Jag sa flera gånger att jag ville sälja huset och flytta. Samtidigt älskar jag huset, men hade gärna sålt för att rädda vårt förhållande. Men han vägrade! Han menade att ett förhållande ska väl klara detta och sa hela tiden att jag borde vara tacksam för att han fixar huset åt familjen, jag borde inte gnälla... Han blev mer och mer kall mot mig och all respekt försvann från hans sida. Kommunikationen brast och vi kunde inte längre prata med varandra...
Vårt förhållande klarade det inte...
Önskar SÅ att vi hade kunna prata om problemen, men vad jag än sa och tyckte så var det fel enligt honom... Jag hade velat vrida tillbaka tiden! Han var min drömprins, min livkamrat, mitt livs kärlek!! Vi hade levt ihop i flera år i lägenhet innan vi skaffade hus och barn. Jag var säker på att det var han jag skulle dela mitt liv med och att vårt barn skulle få växa upp med sin mamma och sin pappa. Vårt barn är snart 3 år och jag drömde om syskon... Men den drömmen sprack... För lite mer än en månad sedan tog min sambo beslutet att inte fortsätta med mig längre. Det gör så ont och jag är så ledsen! Jag älskar honom oändligt mycket fortfarande och hade hoppet in i det sista att han skulle bli som förr, den han en gång var! Jag är säker på att detta inte hade hänt om vi inte köpt huset. Vi var ju det perfekta paret och hade det perfekta förhållandet - hade roligt tillsammans, skrattade, busade och älskade varann... Det är sorgligt att se hur det fina vi hade förvandlades och fick denna utgång! Framförallt eftersom vi har ett barn tillsammans... Vet inte hur jag ska klara att inte alltid få bo med mitt barn...
Hoppas verkligen att ni hinner rädda ert äktenskap i tid! Tycker det är skönt att ni båda är beredda på att flytta och att båda inser att man faktiskt inte kan lägga all tid på renovering när man har familj. Här fick jag ju inget stöd alls i mina tankar, det var som att prata för döva öron. Lycka till!
Anonym (aldrig mer): Lever ni tillsammans i lägenhet idag eller har ni delat er?