• sockertrollet

Får jag hämta ut recept?

Nån som vet om det är okej för mig att hämta ut ett recept åt min sambo på apoteket?? Det är ju skrivit i hans namn måste jag ha nåt som visar att det just är till han? Har ju inget papper utan det är skickat elektoniskt eller vad man kallar det. Tacksam för svar

• Svar på tråden Får jag hämta ut recept?
  • mina små kämpar

ja om du han fyller i ett papper finns på apotekets hemsida som du får ha med dig, vi fick göra så då min mamma ofta hämtar ut mina mediciner

• sockertrollet

okej tack för hjälpen

• Lingi

Vanliga recept ja(astma, antibiotika, osv) sömntabl o liknande ej, det måste man ha ett papper från apoteket han skrev under eller receptet han skrev under + hans leg.

• mina små kämpar

fullmakt heter det haha e lite trött glömde bort ordet när jag skrev, så här står det om du ej redan kollat

Handla till någon annan?

Om du ska sköta apoteksärenden åt någon annan behöver du den personens tillåtelse. En fullmakt från den person som du ska fungera som ombud för visar vad du har rätt att göra i en personens ställe. En fullmakt behöver den som ska:

Beställa eller hämta ut medicin till någon annan
    Belasta någon annans kredit med delbetalning (om han eller hon redan har en sådan hos Apoteket AB).
    Få en utskrift som visar alla sparade recept som personen du gör apoteksärenden åt har.
    Ansluta någon annan än dig själv till servicen Spara recept hos Apoteket. Servicen är praktisk för den som har svårt att ta sig till ett apotek.
    På apotek
    Ta med en ifylld fullmakt från den som du skall handla åt. Du måste också legitimera dig när du handlar. Blankett för fullmakt finns nedan eller på apotek.

• anneliesb

Min kille går bara in å hämtar , inga problem.

• sockertrollet

är nog troligen helt blind eller förvirrad eller kanske trött . Men var hittar jag den där fullmakten på apotektes hemsida??

• sockertrollet

Haha förlåt nu hittade jag den, ja det är ju dumt att kolla under kundservice

• mina små kämpar
    sockertrollet skrev 2008-03-24 02:48:01 följande:
    Haha förlåt nu hittade jag den, ja det är ju dumt att kolla under kundservice
    haha
  • spiritsinlove

Jag har hämtat medicin (psykofarmaka, benzo m.m) åt en person och bara behövt visa personens leg. (flera gånger).

- alla stavfel är medvetna -
  • sockertrollet

Men du (behöver nog sova snart) Där det står fullmakten ska gälla för -namn, personnummer- är det mitt namn där då? Och där det står fullmaktsgivare blir då där min sambo skriver? Hoppas du förstår vad jag menar.

• sockertrollet
    Svar på #10
    Ja det här handlar ju bara om pencillin så det är ju "farliga" grejjer
  • sockertrollet

oj inga farliga grejjer skulle det stå

• spiritsinlove
    sockertrollet skrev 2008-03-24 02:57:28 följande:
    Svar på #10Ja det här handlar ju bara om pencillin så det är ju "farliga" grejjer
    Tror det bara är att pallra sig dit med personens leg. Men är inte hundra. Jag har lyckats massa gånger i alla fall (och det har ju gällt narkotikaklassad medicin..)
    - alla stavfel är medvetna -
  • mina små kämpar

för var det så att det räckte med leg, sedan ändrades det, alla kanske inte följer det, nu har jag iofs starkare medeciner, värktabletter men de sa då att de gällde al medecin, och det är ju lika bra att ha den med i fall de nekar annars, de lagrar den så du behöver ej ha med ny var gång

sockertrollet skrev 2008-03-24 02:54:46 följande:
    Men du (behöver nog sova snart) Där det står fullmakten ska gälla för -namn, personnummer- är det mitt namn där då? Och där det står fullmaktsgivare blir då där min sambo skriver? Hoppas du förstår vad jag menar.
    japp
  • sockertrollet

Tack för hjälpen det löser sig nog annars får väl sambon åka in själv igen och hämta. Tyckte bara det var smidigt eftersom jag är frisk och han då inte mår så bra. Tack en engång

Svar på tråden Får jag hämta ut recept?