• miss parker

Hematom i underlivet - Omöjligt att sitta eller röra mig utan outärdlig smärta...

Någon mer som råkat ut för hematom i underlivet?

För 18 dagar sedan förlöstes sonen med sugklocka och jag fick världens jätte hematom där dom sydde.
    Låg på BB i 5 dagar med enorma smärtor. Kunde inte sitta och klarade bara av att släpa mig in på toaletten.
    Fick rätt mycket smärtstillande, annars var den allmänna inställningen utav BM och annan personal att det är smällar man får ta när man fött barn...

Är nu 18 dagar sedan han föddes. Visserligen har smärtorna avtagit lite, men jag kan fortfarande inte sitta eller röra utan att det gör rejält ont och såret börjar blöda och svida.

Har varit hos BM/läkare 2 gånger för att kolla upp.
    De har bara konstaterat att jag är ganska dåligt sydd...(har dock inga problem av stygnen). En del av slemhinnan är utanför...+ att jag har ett stort jack i blygdläppen där några stygn släppt..
    Vid fråga om vad man kan göra ut det och hur lång tid det tar tills det läker ihop får jag väldigt svävande svar.

Någon annan som råkat ut för samma sak?
    I så fall när går smärtan över?

• Svar på tråden Hematom i underlivet - Omöjligt att sitta eller röra mig utan outärdlig smärta...
  • Sippan 81

Hej!

Jag råkade ut för nästan samma sak, fast alla mina stygn sprack upp pga. infektion.

Jag gick på starka smärtstillande i 4 veckor och kunde inte sitta å 4-5 veckor. Ont att gå 5-6 veckor

Sen var gjorde det ont att torka sig normalt pga jacket där stygnen släppt på utsidan i 3 månader säkert, jag kan fortfarande inte torka mig normalt (dvs som vanligt snabbt och problemfritt) uan måste vara försiktig och långsam hon är idag 4 ½ månad, så tyvärr lider man av det långt efteråt! =(

• Ylva Li

Åh, jag vet precis hur du känner, tyvärr!!! Det gör så j-vla ont. Jag fick invändigt hematom och det var så svårt att få dem på förlossningen att tro mig. De sa bara att "det är livmodern som drar ihop sig och det gör ont" när jag låg och skrek av smärta efteråt, suck. När de väl fick undersökt mig var jag på operation efter tio minuter.

Håller med om att många har inställningen att "det är smällar man får ta" men bara du känner ju om något är "fel" liksom. Jag kunde inte heller sitta, alls. Men det visade sig att de inte fått stopp på blödningen helt. Så det fanns koagulerat blod kvar inne i (ursäkta detaljer) När det väl blev åtgärdat fick man livet tillbaka.

Så försök härda ut, var INTE tapper och försök dra ned på värktabletterna, de behövs. Om du är orolig, kräv undrsökning, tro inte på dem som säger att "det är nog stygnen som stramar" och om någon i bekantskapskretsen häver ur sig typ "man blir öm efteråt" då är det helt legitimt att få ett post-graviditets-utbrott på dem hahaha

• juzze

Jag hade _exakt_ samma problem, förutom att jag inte blev förlöst med sugklocka. Sprack mycket, blev sydd i över en timme av en slarvig läkare. Ont ont ont efteråt, så mycket så jag fick åka ambulans in med panikångest efter två veckor.. Har även jag träffat gynläkare och flera bm som tittat på det, och vissa stygn har gått upp, och jag har ett hål på ena sidan som förmodligen inte kommer läka ihop av sig självt utan som jag måste sy igen. Idag är min son 4 veckor, och själva hematomet har lagt sig och jag kan sitta och gå skapligt. Äter inga smärtstillande längre, men har ändå ont, speciellt där det där hålet är.

Skulle hellre föda barn tio gånger om än att gå igenom den här perioden efteråt igen.. det har varit ett rent helvete rent ut sagt. Vet inte om du redan använder det, men tipsar om Xylocain gel som man kan få utskrivet på recept. Det bedövar och gör så hematomet känns lite mindre. Kan också tipsa om att lägga en tjock kudde mellan benen när du ska sova, det har jag fått göra ända fram tills nu.

Hoppas det blir bättre snart, jag vet verkligen hur det är.. :( Jäkla slarviga läkare alltså, jag blir så arg.

• siesus

jag fick oxa en stor hematom där de hade sytt, men tills jag läste detta inlägget hade jag inte fattat riktigt vad det var.

För alla sa ju typ, jaja det händer... Men jag hade superont i ett par veckor, kunde inte sitta. Men stygnen var det inget fel pa. Varför blir det hematom?? Min dotter föddes med sugklocka o jag blev klippt. Skönt att höra att jag faktiskt hade ont "pa riktigt"! :O

• MumMarty

suglocka, sprack mycket och fick oxå hematom... hade fruktansvärt ont... nog för att man kan ha svårt att sitta och gå efter en förlossning men det här va nog värre än jag någonsin kunnat ana... har fött med kjejsar snitt oxå så jag har att jämföra lite...nu 3 mån senare så känns det ok... men är fortfarande öm när jag trycker där jag fick mitt hematom... bm sa att det tar lång tid för kroppen att bearbeta och ta upp ett hematom.... kan bara trösta dig med att det blir bättre... men å vad sur jag blir när du skriver att de har sytt slarvigt... hoppas de fixar till det... det e svårt att njuta av allt när man har ont... kram!

• miss parker

Hej!

Tack för era svar!
    Det känns lugnande att det går över, även om det i värst fall verkar kunna ta ett antal veckor(månader..) till.

Trodde jag var förberedd på att det kunde göra ont efter en förlossning, men hematom var det aldrig någon som nämnde eller jag läste om någonstans..

• Sippan 81

visst xylocain salva funkar, men jag tyckte emla var toppen att smörja med

• ast

hej!
    stackars dig. fick oxå hematom men lite lindrigare än dig. efter 2 v. var den nästan borta. jag hade faktiskt is i trosorna - la nåra isbitar i en påse o virade papper runt om. det kylde o bedövade. kanske nåt att prova för dig.. men nu lagom till det blivit bättre har jag fått svamp i underlivet. vågar man behandla det med vagitorium o salva eller kommer det svida grymt?...nån med erfarenhet?

Svar på tråden Hematom i underlivet - Omöjligt att sitta eller röra mig utan outärdlig smärta...