• Anonym (Sara)

Inser att jag har matproblem efter att sett Anna Skipper, nån mera ?

För ett par veckor sedan såg jag på Du blir vad du äter. Det handlade då om en tjej som kom fram till att hon hade ätstörningar. Inte så illa att det handlade om anorexi eller bulmi utan mera att hon gömde godsaker, åt inget på dagarna för att äta massor på kvällarna, om hon handlade bullar så köpte hon alltid två för att de i butiken inte skulle tro att hon svulla i sig själv mm. Sen jag såg det där programmet så har jag fattat att jag sitter i samma båt. Jag tror att jag vet vad allt grundar sig, ett extremt missnöje med mig själv, föräldrarsvek mm. Men hur kommer man förbi det här ?? Är det någon som känner igen sig ? Jag vill en en gång påminna om att jag inte är extremt sjuk, jag kräks inte, jag hetsäter inga jätte mängder jag har sista tiden dragit på mig en övervikt på ca 10 kg. Men däremot smygäter och småäter jag ofta, äter inte mat när jag är själv hemma, köper godis på hemvägen och gömmer godispappren i bilen osv.
    Nån som känner igen sig och har råd att ge ?
    Från Sara

• Svar på tråden Inser att jag har matproblem efter att sett Anna Skipper, nån mera ?
  • Anonym

jag vet att jag har problem.. har alltid haft.. vet inte vad man ska göra... var bara under graviditeten jag åt hela dagarna men det är ju iofs inte bra heller.. äter godis jämt...

• Litheo

Många har ätstörningar idag, jag o alla mina vänner. Nu har inte vi "farliga" ätstörningar men just det här att hetsäta en dag och tänka att man börjar dagen efter och sen dagen efter osv. Nu har jag en ätardag i vecka och det funkar jättebra för mig faktiskt. Då äter jag allt jag kommer över och är sugen på och håller vikten. Är annars normalviktig men hetsäter man varje dag går man snabbt upp i vikt.

Det enda tipset är att tänka igenom hur man själv funkar och välja sina dagar och sin mat. Behöver jag verkligen det här och är det egentligen så himla gott? Försök o böärja träna lite då blir man inte lika sugen och det kommer automatiskt att kännas onödigt att äta.

Hoppas det löser sig!

• Anonym (mullig)

vi diskuterade härom dagen att ätstörningar inte bara var anorexi och bulemi och att man var smal...

utan ta mig som ett exempel... lite kortfattat...
    jag äter nyttig mat, men efter och där emellan kan jag inte hålla mig ifrån skåpen...
    jag vet vad som finns och hur gärna jag än vill så kan jag inte motstå...
    det är också en ätstörning... eller hur...

• Litheo
    Anonym (mullig) skrev 2008-03-24 10:48:39 följande:
    vi diskuterade härom dagen att ätstörningar inte bara var anorexi och bulemi och att man var smal... utan ta mig som ett exempel... lite kortfattat...jag äter nyttig mat, men efter och där emellan kan jag inte hålla mig ifrån skåpen...jag vet vad som finns och hur gärna jag än vill så kan jag inte motstå...det är också en ätstörning... eller hur...
    Håller med dig och jag har också en ätstörning just det här med att jag MÅSTE hetsäta en dag i veckan, annars går det inte och ibland kan jag ha så i kanske 3-4 dagar och sedan äter jag lite o nyttigt så på vågen blir det +-0 men nu ska jag gifta mig om 6 veckor och MÅSTE ner 3,5 kg och nu i sista sekunden har jag börjat, typiskt mig!

Idag är jag inne på dag 2 och den här gången SKA jag klara det!!!
  • Anonym

jag gifter mg i sommar och måste ner 10kg fattar inte hur det ska gå...

• Litheo
    Anonym skrev 2008-03-24 10:54:38 följande:
    jag gifter mg i sommar och måste ner 10kg fattar inte hur det ska gå...
    Ja egentligen ska man börja långt innan. Jag trodde jag började i somras men på vågen har det istället gett +3 kg

Så nu är det dags!
    Ska ner till startvikten innan jag vart gravid och det är 3,5 kg kvar plus träning förstås. Trodde jag skulle hinna få platt mage och svaga rutor till Bröllopet men den är som en deg fortfarande

Har du provat GI?
    Jag har en vän som lyckats gå ner bra mycket med den metoden som är kraftigt överiktig, det kanske kan vara något att prova?

Min sambo började med den metoden igår, han vill ner 8 kg så vi får se hur det går
  • Anonym (mullig)

det här med GI verkar skitbra, det säger de flesta, men jag tycker att det är svårt att fatta alla tabeller...
    om vad man kan äta mkt av och vad man ska undvika...

jag fattar ju att snabba kolhydrater är off, men vad finns det i mer än pasta, ris, potatis och bröd?

• Anonym (Sara)

Men vet ni varför ni har de här ätstörningarna ?? Eller konstaterar ni bara att ni har dem ? Vad det gäller det här med att skåpäta så handlar det ju mycket om tristess. Man har tråktigt och då går man och rycker i skåpsluckorna. så är det allafall för mig. Plus att en känsla av att jag är fet och ful och känner mig olycklig.

En annan metod som fungerar bra för snabb viktminskning är cambridgekuren och då mår du som en prins under tiden dessutom.

Jag tycker faktiskt att det lite otäckt att veta att man har den här ätstörningen. för när går det över gränsen ?? Tänk om det faktiskt gör det en vacker dag!!

• Litheo

Men snabba kurer vet ju alla att man går upp av sen.
    Det som gäller är att ändra sina matvanor helt och håller för en bestående viktminskning.
    Man kan inte hålla på och jojobanta hela livet det blir man bara fetare av.

När jag träffade mitt X gick jag upp en del i vikt men lade sen om kosten och började träna och gick ner 18 kg och har inte gått upp dem än och det är alltså 6 år sedan!
    det gäller att välja vad man äter, man kan äta gott som faktiskt är nyttigt också och då mår man som bäst!

• Litheo
    Anonym (mullig) skrev 2008-03-24 11:10:12 följande:
    det här med GI verkar skitbra, det säger de flesta, men jag tycker att det är svårt att fatta alla tabeller... om vad man kan äta mkt av och vad man ska undvika...jag fattar ju att snabba kolhydrater är off, men vad finns det i mer än pasta, ris, potatis och bröd?
    Här har du en bra sida!
    Blir medlem gratis så kan du läsa o skriva i forumet!

http://www.gi-metoden.info/
Svar på tråden Inser att jag har matproblem efter att sett Anna Skipper, nån mera ?