Riskfyllt att åka på spa i v.8??
Jag fick i lördags reda på att jag är gravid i 5-6 veckan ungefär. Jag har bokat en sparesa med min sambo om 2 veckor. Jag undrar nu om det är riskfyllt att bada bubbelpool och få massage då?
Jag fick i lördags reda på att jag är gravid i 5-6 veckan ungefär. Jag har bokat en sparesa med min sambo om 2 veckor. Jag undrar nu om det är riskfyllt att bada bubbelpool och få massage då?
Man bör inte få massage i första trimestern, i alla fall inte djup massage. Berätta för dem där att du är gravid, och de ska veta vad du får resp inte får göra. bada bubbelpool får man göra ända tills vattnet gått! så det är däremot ingen fara alls! o nackmassage/fotmassage är så klart helt okej!
Bada på så mycket du vill. Det är efter forlossningen som man inte ska bada. Se bara till att det inte är för varmt i poolen. Känner du att du får hjärtklappningar och svettas mycket så kan du gå upp och svalka av dig lite.
Du ska inte bada i bubbelpool p.g.a alla baktierier! Massage går bra om den är mjuk och lätt och det känns bekvämt att ligga på mage
Massage är ok så länge du säger till att du är gravid.
Bada bubbelpool är inte ok!! Jag har läst massor om att om det blir för varmt i magen skadas bebisen vid bad/bastu och tex feber. Jag skulle inte bada om jag var du!
Jag har också fått höra att man inte ska bada bubbelpool när man är gravid... jag tänkte nämligen själv göra det i början och hade ingen aning om att man inte fick det, så det var tur att dem sa åt mig :)
När jag skulle gå på spa med mina gravida vän så talade jag om när jag bokade att hon var gravid o vilken vecka hon var i. De tre första månaderna i graviditeten så rekommenderas inga massage eller kroppsbehandlingar. När man kommit längre in i grav så finns det oftast speciella behandlingar som funkar iaf.
Bubbelpool skan man helst inte bada pga av bakterierisken o att de hårda strålarna från bubblorna kan sätta igång förlossningen men då lär man ju ha gått längre i grav.
Tack för alla svar :) Jag var nämligen på spa i min första graviditet under de tre första månaderna och de vill helst inte massera då men de gjorde en avslappningsmassage på mig den gången. Blir nog det nu också. De får liksom inte ta i för just under tredje och sjunde månaden var det som mest riskfyllt sa dem. Det där om bubbelpool läste jag nyss någonstans om att det inte skulle vara bra. men det verkar vara många delade åsikter om det här också. man får väl känna efter vad som känns bra eller inte, men man vill ju inte riskera något.