• Älskarlivet

Blir yr en hel dag och sen går det över. Vad kan det vara?

Ja rubriken låter kanske lite konstig .

Så här är det:
    Ungefär 3-4 dagar per år så vaknar jag på morgonen och är jätteyr, detta håller i sig hela dagen för att sen försvinna till nästa dag.

Är det någon som har något liknande?

Funderar på vad det är som gör det? Brist på något vitamin.....eller något i den stilen. Jag äter rätt så mycket frukt och grönsaker så jag tycker att jag får i mig mycket nyttigt ihop med den vanliga maten.

Känns jäkligt jobbigt och trist. Känns ungefär som en fylla men ändå inte ?!

• Svar på tråden Blir yr en hel dag och sen går det över. Vad kan det vara?
  • Mollie B

jag lider av yrsel pga av dåligt blodvärde (HB). men du bör nog kolla upp varför du är yr när dessa "attacker" kommer.

• Älskarlivet
    Mollie B skrev 2008-03-24 11:28:56 följande:
    jag lider av yrsel pga av dåligt blodvärde (HB). men du bör nog kolla upp varför du är yr när dessa "attacker" kommer.
    Vad innebär dåligt blodvärde? Är det att man har för lite järn?

Ja jag borde kolla upp det. Men man känner sig så yr att mna inte vill ge sig ut i bil och köra tilldoktorn. FÅr se hur jag läser det, det går alltid .
  • Mollie B
    Älskarlivet skrev 2008-03-25 15:21:26 följande:
    Vad innebär dåligt blodvärde? Är det att man har för lite järn?Ja jag borde kolla upp det. Men man känner sig så yr att mna inte vill ge sig ut i bil och köra tilldoktorn. FÅr se hur jag läser det, det går alltid.
    Lågt Hb är att man har dålig blodvolym... blodbrist... :)
  • Golde

Högt blodtryck kanske? Vet att min pappa blev jätteyr en dag och det var just högt blodtryck.

• Peyman

Är du stressad? Jag har något som kallas spänningsyrsel.

• seglare

Är du förkyld eller pollenallergisk?

Balanssinnet sitter i inre delen av örat så en del personer får yrsel i samband med att dem är förkylda och täppta i näsan. Lättaste sättet att bli av med det är att använda nässpray (och nej inte i örat utan i näsan).

• Emmel

Jag har också problem med yrsel. Fast för mig håller det i sig i några dagar. Jag fick veta att det kan vara några sk kristaller i öronen som är i obalans och att de kan ge yrsel. Om så är fallet ska man INTE vila bort det, utan snarare skaka huvudet så att kristallerna "hamnar rätt".

• ALisaE

Jag hade problem med yrsel ett tag då jag var väldigt stressad. Det är många år sedan, men jag kan fortfarande få tillbaka yrseln när jag är stresad under en längre period (är just inne i en sådan period) men jag blir inte lika yr som den gången. Då vaknade jag ibland av att jag trodde att jag rullade ur sängen fast jag låg helt stilla. Det var framförallt när jag låg ner som jag fick min yrsel men det hände även annars också ganska ofta. Brukar du få din yrsel när du haft det extra stressigt?

• Älskarlivet

Jag är inte pollenallerigisk och jag är inte sjuk/förkyld.

När jag fick yrslen denna gången har jag haft en rätt stressig period faktikst ja.....3 kalase på 2 veckor och Påsk firande och massa städande, planerande och handlande inför kalasen osv.
    Eftersom jag blir yr så sällan kan jag inte nu erinra mig om jag varit stressad vid dom andra tillfällen men det ska jag absolut tänka på nästa gång!

Ska även skaka på huvudet för att se om det kan vara det där med kristallerna .

Tog blodtrycket förra veckan och det var 120/70 som väl är ganska "perfekt".

Fick Eklampsi vid förlossningen för ett år sen men blodtrycket gick ner efter en vecka då och kan bara komma tillbaka när man är gravid eller precis under eller efter förlossningen. För den delen så har jag haft yrselanfallen många gånger innan graviditeten...så det kan jag utesluta

Tack för svaren!

Svar på tråden Blir yr en hel dag och sen går det över. Vad kan det vara?