• Kathrine

    Fläckar på plastmattan, hur får man bort dessa?

    Jag har länge gått och irriterat mig på att vår dörrmatta i groventrén "korvat" sig. Därför tänkte jag fixa till detta idag. Till min stora förvåning har denna matta som för övrigt är måttbeställd hos en större mattfirma, lämnat fula spår efter sig.
    På plastgolvet ser man nu formen efter mattan dessutom finns lite större diffusa fläckarpå golvet. Inte särskilt snyggt!

    Har provat att skrubba med Ajax hjälper inte ett smack.

    Vad kan jag göra åt dessa fläckar?

  • Svar på tråden Fläckar på plastmattan, hur får man bort dessa?
  • Pettsson82

    Jag har samma problem fast i badrummet... Badrumsmattan har av någon anledning gjort att plastmattan på golvet har fått en mörkare nyans. Det har blivit någon typ av reaktion mellan plast och gummi... Har frågat golvläggare som svarat att det inte går att göra något åt det... Så det är bara att se till att ha matta på jämt... Man skulle ju gärna få ut ersättning av de som tillverkat den förbannade badrumsmattan som förstört golvet, men det är nog inte så stor risk för att man skulle lyckas med det...

  • Kathrine

    Det verkar ju inte klokt att mattor ska kunna lämna fläckar efter sig! Jag har försökt med klorin, svinto och skrubbat som bara den men inte en nyans ljusare...

    Får köpa en ny dörrmatta.....

  • sara lois

    kan ev testa yes spray. men var försiktig, har du otur kan du ta bort sånt du inte vill ska försvinna..

  • Söderström222
    Det är bättre att försöka köpa en ny matta eller försöka rengöra den med klor, men du kan förstöra ännu mer. Eller, som tillval, beställa en tjänst som hanterar städning. Se här vad de kan göra. De kan ha nödvändig rengöring och säkra produkter.
  • felix le chat

    Hej

    Borde gå att få bort med T-röd ( tekninskt ren sprit)

    eller

    blanda:
    ättika, bikarbonat och varmt vatten

    eller  polerande rengöringsmedel typ VIM som har små kulor i sig
    gnugga med svamp 

    i sista hand: Köp en s.k. " nanosvamp"  suveränt bra för fläckar

Svar på tråden Fläckar på plastmattan, hur får man bort dessa?