• Lukka

*Jag har en ganska hög smärtgräns

Jag har en ganska hög smärtgräns och är lite emot smärtlindring så jag funderar allvarligt på att föda utan någon annan hjälp än varma bad, massage, andning och dylikt. Jag vill jätte gärna höra från er som fött barn utan smärtlindring. Hur var det? Hur och vad gjorde ni för att stå ut med smärtan? Ångrar ni något? Hur mådde ni efteråt?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden *Jag har en ganska hög smärtgräns
  • Superkarol

Hej! Jag använde bara lustgasen, jag har oxå en hög smärttröskel, när jag kom in va jag öppen 7 cm å då tyckte jag inte att jag behövde nån smärtlindring men jag ville testa lustgasen. I slutet, tills hon föddes fick jag bara rent syre i masken, jag tyckte att dt funkade bra. Dt e bara att köra på utan smärtlindring tills man kanske känner att dt inte går längre utan... Man vet juh om VARFÖR man har ont så därför går dt så bra utan, man kämpar för man vet vad som väntar... Jag ångrar ingenting, ska göra likadant nästa gång. Jag mådde bara bra efteråt men jag va Trött.

• Babette

Jag tror att inställningen gör mycket, tror du att du klarar det så GÖR du det, visst det kommer blir jobbigt, men där det ändå *ler*
    Värme är den bästa lindringen, så uppfattade jag det i alla fall, mitt heta tips är att ta med dig en riskudde ;)

Det finns ju möjlighet att ändra sig när du väl är där sen!

Lycka Till =) // mvh babette

• jenina

Jag födde min dotter med bad som enda smärtlindring. Jag ångrar absolut inte det, utan kommer att försöka göra på samma sätt om det blir fler barn. Badet fungerade långt bättre som smärtlindring än jag trodde. Det var jätteskönt att flyta runt där som en tjock säl...
    Andningen var också viktig. Jag hade en tendens att hålla andan under värkarna, och då gjorde de ont som fn jämfört med när jag kom i håg att andas mig igenom dem.
    Visst gjorde det ont att föda barn, men jag blev aldrig rädd någon gång under hela förlossningen, vilket säkert gjorde att jag inte upplevde smärtan som ohanterlig. Min man var ett oerhört stöd, och vi hade en fantastisk barnmorska, så omständigheterna var perfekta. Annars kanske min upplevelse hade varit en annan...

• K S

Jag hade enbart tillgång till lustgas när jag födde andra gången. Jag andades in hela tiden så jag blev helt väck o bedövad. (som man inte ska göra) Det gick ju bra men jag hade allt velat ha ngt annat...
    Det är utdrivningskedet som är jobbigt tycker jag. Nästa gång vill jag ha bedövningsprej, värkarna hoppas jag att jag kan pina mig igenom med lustgas igen
    Som sagt jag hade inget annat val och det är först nu det senaste året jag har börjat att kunna tänka mig att föda igen. Så det tog 4 år att "komma över" den förlossningen.

• smulan001

Provade med lustgas med första - men det hjälpte inte, sedan gick allt så snabbt så jag hann inget annat. Andra barnet kom jättesnabbt och det var aldrig tal om nån smärtlindring. Tycker att det varit helt ok i alla fall och vill inte ha nån smärtlindring denna gång heller. Man är dessutom mycket piggare direkt efter förlossningen. Visst gör det ont att föda men det går så snabbt över och är en positiv smärta. Som babette sa det beror nog mycket på inställningen.

• solrosblad

Jag har inte hunnit med ngn smärtlindring, har inte haft ont mer än sista tre fyra värkarna innan man ska krysta, vilket jag upplevt som värst, det spänner rejält i mellangården. Fördelen med att föda utan lindring är att man är pigg efteråt och det är ju skönt. Nackdelen är om man får panik och börjar forcera sina krystningar, vilket jag gjorde med min yngsta, men konstig nog sprack jag inte ett dugg, vilket är risken om man forcerar krystningarna.

• acka

Det kan ju inte vara fel att föda utan smärtlindring om man kan!
    Jag tror både man själv och barnet mår bättre av det!
    Men sen ska man inte klandra sig själv om man behöver hjälp. Det är en pärs och troligen upplever man det så otroligt olika.
    Jag hoppas att även denna gång klara mig med lustgas. Första gången tycker jag gick bäst, då testade jag även akupunktur. Så hinner jag ska jag be om det denna gången med.

Försök föreställa dig att för varje värk kommer ditt barn närmare. Tänk Öppna dig i stället för på hur ont det gör. Det tyckte jag hjälpte!

Lycka till!

• ebben

Jag har normalt sett vansinnigt låg smärttröskel. Ett vanligt blodprov gör enligt mig riktigt ONT,på allvar!?
    jag födde med bara lustgas o det gick bra.Nu gick det så fort för mig,men ändå.............
    Man får intala sig att det går bra o andas mm.

• Annica Saga

Födde också utan smärtlindring och lustgas. Jag hade gått en profylax kurs och använde mig endast av andningen och min sambo masserade lite grann. Förlossningen gick bra det var någon timme det gjorde lite ondare och blev lite jobbigt, men med andning stöd från sambo och att jag tänkte att det går över snart, snart är bebisen här gick det bra. Mådde väldigt bra efteråt och var nöjd med att jag inte tog någon smärtlindring, tänker göra likadant om jag får flera barn.

• SkogsKajsa

Jag hann inte med smärtlindring..eller..jag hade kunnat få bäckenbottenbedövning men det kändes som det kunde kvitta jämt då.
    Lustgasen fick jag mot slutet när jag frågade, men jag tror BM gav den till mej bara för att jag frågade å inte för att den skulle hjälpa i det läget.
    Det var nog mest en psykisk grej.

Tycker det gick rätt bra, visst gjorde det ONT...det gör det juh helt enkelt...men det var som bortblåst när han väl kom ut lillgrabben!

Svar på tråden *Jag har en ganska hög smärtgräns