• mamma till 2

Psoriasis

Någon som har barn som har psoriasis?
    Min dotter, 5 år, har vad vi tror är guttat psoriasis (nästan 100% säker).
    Det kom i samband med en halsfluss för ca 2 månader sen.

Hon har det över hela kroppen, tom i ansiktet. Det är jättejobbigt för henne och det kliar och svider (när dom spricker).

Vi väntar på remiss till en hudmottagning men det kunde ta upp till en månad sa dom. Vad kan man göra för att lindra? Smörjer med mjukgörande men det verkar inte hjälpa så mycket. Och det blir bara värre och värre för var dag som går.
    Dom största "prickarna" är stora som enkronor.

Bild finns på prickarna om det är någon som har nån annan teori om vad det kan vara, men är som sagt nästan helt säker på att det är psoriasis.

• Svar på tråden Psoriasis
  • Mammsen

Jag använder Zona till min psoriasis, helt ofarlig salva, finns att köpa i välsorterade hälsokost affärer eller via nätet. Jag bara älskar den salvan, och har blivit bra mycket bättre av den än de kortisoner som hud tycker man ska använda.

• Saltlakrits

Inget av mina barn har det, men jag själv..

Hade sista "utbrottet" av guttat psoriasis när jag var 16 år. (har haft ett par utbrott till innan det)
    Sist använde jag kortison och det försvann.
    Sen dess har det inte kommit till baka.

Däremot har jag fortfarande i hårbotten, i perioder.

Har provat många receptfria saker också, men det har inte hjälpt något vidare på mig.

Hoppas ni snart får hjälp

Lycka till!

Mamma till tre underbara barn!
  • mamma till 2

Tack för era svar!
    Fick hem brev idag från karolinska, hon har fått en tid redan på tisdag på hudklininken
    Får höra vad dom säger där först. Men ska väl köpa Zona och sen höra vad dom säger om kortison.
    Hon fick en kortisonkräm för ca en månad sen (innan vi visste vad utslagen var) men det tycktes inte hjälpa.
    Åååhhhh, hoppas hon får nåt som hjälper. Lider med henne som det är nu. Hon ser riktigt hemsk ut och jobbigt är det för henne också stackarn.

• mia A

Jag har sådan psoriasis de är lite rött med vita flagor i.
    Är de upphöjda ser ut som det, hade de en gång och det var nässelutslg och fick antihistamin mot det.

• mamma till 2

Det var psoriasis... Som vi trodde.
    Hon fick lite olika kortisonsalvor som vi nu smörjer med. Är inne på andra veckan med dessa salvor och gud vilken skillnad det är redan! Jag är så glad att det hjälper. Nu har dom flesta prickarna bleknat och många har redan försvunnit. Så skönt för henne
    Hon är som en ny människa nu när hon inte besväras av klåda och sveda, så jag är lika glad som henne.

• mia A

Var försiktig med mjölkprodukter och läsk det förvärrar min symtom. Just nyu är jag typ besatt av cola och fanta och är överfull av utslagen.

• zingoalla

jag ska till hud nästa vecka med min dotter för att kolla hennes naglar.Några av naglarna både på händer å fötter är grpiga och har även blivit hårdare/tjockare än dom andra.
    Funderade då på psoriasis då min bror har just nagelpsoriasis å dt började på detta vis.

Svar på tråden Psoriasis