• hylero

Hur fila sköra naglar snyggt?

Jag har sköra naglar, dom går sönder av minsta lilla.
    Läste här för ett tag sen om olja, nagelbandsrmover, stärkande lack ock så vidare.
    Kör med hela kitet. Det funkar jättebra. Nu börjar dom växa ut. : )
    Men hur ska jag nu snygga till dom? Fila? Hur? Antar att jag inte ska klippa dom.
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden Hur fila sköra naglar snyggt?
  • Hannah76

Fila från sidorna och mot mitten. En rakare form är bättre än en rund eller spetsig, nageln kan bli skörare om du filar på kanterna.

• GussanGos

Du kan införskaffa en glasfil. Dom är verkligen jättebra, kan inte skada huden och har fin filyta som inte sliter så hårt på naglarna som många "vanliga" filar i affären gör. Om inte en sån så väl en "fin" fil som inte känns så grov. För din del så ska du ha en fin fil som sliter vädigt lite i taget när du filar så att du får en fin form sakta. Så att du inte riskerar att slita på naglarna eller göra så naglarna skivar sej.

Sen filar du som hannah säger från kanterna och in mot mitten. Lite snett underifrån. Och så följer du hudlinjen, "sömmen" där själva nageln börjar växa ut (hoppas du förstår). Ja den följer du iaf i formen när du filar, så inga spetsiga naglar utan runda och fina.

Och topplack, topplack, topplack. Inföskaffa ett bra lite dyrare sådant med BRA kvalité. Det tjänar du alltid på, det sitter på plats länge och ger verkligen nagarna den näring och hjälp de behöver för att kunna bli starka och hålla och växa.

=)

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
  • hylero

Tack för alla råd och tips. Ska kolla efter en fil i morgon.

Vad är ett topplack? Ska jag ha ett sånt även om jag inte vill ha någon färg? Får inte ha färg på jobbet. Ge mig ett förslag på bra kvalite?

Sov gott!

• Magrat

Instämmer i förslaget med glasfil.
    De är jättebra, men du måste vara försiktig med den, tappar du den i golvet går den i tusen bitar.
    Jag kan hålla med om att lackade naglar håller bättre, men tycker också att det är bra att gå utan lack någon vecka då och då och varje dag (flera gånger om dagen om du har problem med torra nagelband eller så) smörja, smörja, smörja. Både händer och naglar med kallpressad vegetabilisk olja.

• GussanGos

Hej igen =)

Topplack är bara en genomskinlig lack som är stärkande, vet dock inte om den inte borde användas om rekommendationen är att man inte får ha nagellack på jobbet Fundersam

Men men, det är inte livsviktigt nu, men någon form av lack om det så är topp eller grund är kanon att ha hemma och ha på hela tiden så att naglen är skyddad och blir stärkt.

Nu vet jag inte vad du kör med nu eller exakt hur dina naglar ser ut, men på det du beskrivet så låter dom väldigt torra och svaga, så börja med återuppbyggande ist och jag skulle rekommendera något superbra lack från OPI:s nail envy serie, som t.e.x. OPI Nail Envy Dry & Brittle, låter som om det skulle passa bra till dina sköra naglar... Den kostar som sagt en del men det är kanon att satsa å något bättre när man verkligen menar allvar med sina naglar Skrattande 

Om du vill kika runt så kan du kolla på nail envy serien här
    http://www.opi.com/trNenvy.asp
    http://www.nailsbodybeauty.se/opinailenvydrybrittle-p-361.html

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
  • hylero

Kör nu med en "billighetsvariant", Depend. Använder nagelbandsremover, nagelolja, nagelbandscreme och nagelstärkare. Det funkar faktiskt, ingen nagel har gått sönder sen jag började. Äter b-vitamin också.
    Läste om opi nail envy dry brittle, verkar bra. Om jag använder det , behöver jag inte göra mer än måla då? När fila, med eller utan lack?
    Jag får använda ofärgat lack på jobbet. Jobbar inom vården så det blir mycket tvätt och sprit på händerna.

• pyssel fia

Vill du inte lacka rekommenderar jag starkt Myrra olja! Ha på det varje dag, helst 2 gg dagligen. Jag LOVAR naglarna älskar det och dom blir starka o växer som "ogräs"... ;)
    Det e det bästa jag haft till mina naglar, börja använda det när jag var nagelteknolog o aldrig hittat nåt bättre de senaste 12 åren...

Svar på tråden Hur fila sköra naglar snyggt?