• Bling

Farligt med munsår??

Vet att detta förmodligen är en superkorkad fråga...! :-O Men jag har haft ett herpesmunsår i några dagar, nu läste jag i "Bonniers läkarbok" att primärinfektion av herpes kan leda till missfall vid graviditet? VAD menar dom med det?? Eller är det bara herpes på mer intima ställen som är farligt? Blev skitskraj såklart...

Om någon undrar så läste jag läkarboken eftersom jag har halsont och huvudvärk och fick för mig att det nog var listeria eftersom jag råkade smaka en pyttebit av mammas laxpaj på påskafton, fick i mig kanske 1 kvadratcentimeter bit kallrökt lax men det räckte för att sätta igång min fantasi!! *fniss* Snacka om hypokondrisk! Fler som jag eller bör jag läggas in??

• Svar på tråden Farligt med munsår??
  • CarlHerman

Primärinfektion av herpes menar alltså första gången du får det. Har du aldrig haft munsår tidigare?
    Kallrökt lax borde man kunna äta när den är tillagad i paj? I vilket fall som helst hade inte jag varit orolig.
    Du kanske inte är redo för att läggas in än, men snart

• SS0205

Jag har också problem med herpes munsår. Brukar få det ganska lätt men sen jag blev gravid ( v.22 nu) har jag haft det jättemånga gånger. Det går tillbaka rätt snabbt med salvan Vectavir. Personalen på apoteket trodde inte att det skulle vara farligt för barnet varken att ha infektionen eller att behandla. Däremot finns det antiherpes medicin i tablettform som man också kan använda men den är på recept, och då måste man rådgöra med läkare om man kan avända den när man är med barn.

• Bling

Epic: Förmodligen Har "haft" ett antal andra sjukdomar också; klamydia (fråga mig inte HUR jag fick det, fem års stabilt och lyckligt förhållande!!), urinvägsinfektion x flera har lämnat säkert fem prov hos BM - inte ett spår av bakterier... Det finns en del att oroa sig för!!

SS0205: Jag har haft munsår sedan jag var liten. Får man använda Vectavir? Läste i någon bok att vissa salvor fick man inte använda... Läste på sjukvårdsrådgivningen sedan att det kan smitta barnet i samband med förlossning. Där stod också att om man har herpes någon gång under de tre sista månaderna under sin graviditet skulle man kontakta BM. Men varför?? *nyfiken* Är i vecka 26... Men munsåret har snart läkt så...

• Jungblom

Man bör väl inte använda victavir eller anti när man är gravid, eftersom det inte finns tillräckligt studier på om det kan påverkar barnet. Tror att man isf ska rådgöra med sin läkare innan och inte bara apoteketspersonal.

Jag har haft mycket mindre munsår sen jag blev gravid vilket jag är jätte glad över.

• Itis
    SS0205 skrev 2008-03-24 17:23:43 följande:
    Jag har också problem med herpes munsår. Brukar få det ganska lätt men sen jag blev gravid ( v.22 nu) har jag haft det jättemånga gånger. Det går tillbaka rätt snabbt med salvan Vectavir. Personalen på apoteket trodde inte att det skulle vara farligt för barnet varken att ha infektionen eller att behandla. Däremot finns det antiherpes medicin i tablettform som man också kan använda men den är på recept, och då måste man rådgöra med läkare om man kan avända den när man är med barn.
    Jag fick rådet att inte använda Vectavir eller Anti under graviditeterna tack vare dålig forskning om hur detta påverkar fostret.

Tycker inte du ska oroa dig så mycket TS, munherpes är såpass vanligt och jag har aldrig hört talas om någon som fått missfall på grund av detta. Slappna av, vila och snart försvinner munsåret av sig själv. Lycka till!
    Erika med Emelie född 070211, och Bäbis bf 080720
  • Bling

Tack! Vet att det är lite hysteriskt...

Ibland känns det som att ALLT är farligt när man är gravid... Läser för mycket tror jag! *fniss*

• annasj69
    Bling skrev 2008-03-24 17:33:18 följande:
    Läste på sjukvårdsrådgivningen sedan att det kan smitta barnet i samband med förlossning. Där stod också att om man har herpes någon gång under de tre sista månaderna under sin graviditet skulle man kontakta BM. Men varför?? *nyfiken* Är i vecka 26... Men munsåret har snart läkt så...
    Det är om man har genital herpes. Dvs herpes som sitter på könsorganen. Det bör man inte ha när förlossningen kan sätta igång!
  • Bling

asj: Tack!! Det har jag sluppit iaf!! Då kan jag andas ut för denna gången

Svar på tråden Farligt med munsår??