Kan man egentligen påverka bebisens födelsevikt?
Kan man egentligen påverka bebisens födelsevikt? Blir det någon större skillnad om man äter 'dålig mat' med mycket socker och fett? (eller är det mest på mamman det sätter sej?)
Kan man egentligen påverka bebisens födelsevikt? Blir det någon större skillnad om man äter 'dålig mat' med mycket socker och fett? (eller är det mest på mamman det sätter sej?)
Jag tror att extrma mänger socker och fett är nog varken bra för mamma eller barn. Men om man äter allsidigt och rör på sig så gott man orkar så nej, jag tror INTE man kan påverka.
Jag får stora barn, vet ej varför. Gått upp 11 kg ena gången och 13 kg andra gången, är ganska normalviktig. Barnen vägt 4.1 och 4.2 kg.
Rökning däremot kan ju hämma tillväxten.
Jag åt ovanligt nyttigt när jag väntade min dotter. Dessutom gick jag både på vanlig- och gravidvattengympa och jobbade med ett ganska rörligt jobb fram tills 2,5 veckor innan förlossningen.
Gick upp 14-15kg och ut kom en klump på 4,7kg.
Blodsockervärdena var helt okej de gånger det testades..
Denna gången har jag gjort glukosbelastning, men jag har inte fått svar på det ännu (vet bara resultaten men har inte fått några förhållningsorder)
ja fet mat och mycket socker är varken bra för mamma eller barn, då kan barnet bli stort.
rökning har motsatt effekt då får inte barnet tillräckligt med syre och går inte upp så mycket i vikt istället. dåligt bägge två.
men man behöver ju inte leva som en kanin på sallad och morötter i nio månader, men försök att äta frukat och grönsaker minst en gång om dagen och drick vatten istället för läsk. det gör mycket
att knapra vitamintabletter är också bra, då kan man vara lugn för att barnet får vad det behöver.
Jag var hos barnmorskan igår och hon sa att fet mat och mycket socker påverkar bebisens födelsevikt. (Min man undrade lite över storlekar på bebiskläder som verkar variera väldigt från land till land och BM jämförde USA-storlekar som är större än svenska och storlekarna i Italien som är betydligt mindre.)
Jag har ätit ganska mkt fett och socker under gravven, godis varje dag alltså och har nu gått upp ca 24 kg i v.37+0 men gjorde UL i v.33 och min bebis vägde 2100 g vilket var perfekt vikt så jag tror inte det alltid stämmer!
Mycket frukt lär också ge stora bebisar ...
jag åt ganska mycke onyttig mat när jag väntade dottern å hon vägde 3900 när hon föddes, det e ju ingen överdriven vikt... men jag kanske bara hade tur att hon inte var större
alla mina 4 barn har vart stora, 3960, 4280,4160, och 4020, har väl alltid ätit rätt normal mat vad jag vet, dvs vanlig husmanskost o möjligen ngn hamburkare eller pizza 1 ggn i månaden kanske, . Väntar nu nummer 5 i juli-08 och har gått upp c12 kg redan i v 26, men förra grav gick jag bara upp 5-6 kg men dottern föddes stor iaf=) Äter man VÄLDIGT mkt fet o söt mat så tror jag nog att barnen kan påverkas av detta, MEN sen e det ju så nu med att 4 kg börjar bli rätt normal vikt på dem små,, hur som helt e dem såå söta när det kommer ut små tjocjisar=)))
kram kram!
Kanske överdrivet mycket fett å socker då.... men inte annars !
jag själv är överviktig ca 80 kg till mina 166 cm , men inte fått direkt stora barn...
sonen som föddes 1 månad för tidigt vägde 2,8 och det var normalt å tjejen som föddes runt bf vägde 3430g ...
jag gick upp ca 10-12 kg med dem båda... Åt väl normalkost.. vissa dagar inget annat än vatten och salta kex andra dagar svullade jag i mig mat hela dagarna...
Åt ej nyttigt, gick upp 27 kg.
Förväntade oss en jättebebi, ut kommer en liten skrutt på 2745g.
Övertid 14 dagar...
Nej, det kan man inte. Det enda man sett har påverkat bebisens vikt är om mamman får graviditetsdiabetes - då kan de bli större och tyngre. Fet mat som mamman äter påverkar inte barnets vikt.
Jag har alltid fått stora barn. Tror inte att rökning hämmar tillväxten. Min sista grdviditet rökte jag som en borsbindare o ut kom en (bebis) på 5170gr o 59cm. Men Hoppas på en bebis under 4 kg denna gången.