• SStina

Chrysler Voager eller Chevrolet Transporter vad tänka på......hjälp mej

Jag vill byta till en större andra bil....då en beganad då jag har en n SAAB 9-3 2.0sedanmodell.....Jag har idag en VOLVO V70 som´andra bil men är trött på den.
    Vill få in min barnvagn och barn och kattburen och hundburen vid semestrar...och den ska dra husvagnen oxå......är då intresserad av Chrysler Voager eller Chevrolet Transporter från 96 års modell...vad ska jag passa mej för(fel osv)
    Kan någon hjälpa mej

Nu har våran lilla flicka kommit.....vårat andra IVF-barn har fötts....vi är så lyckliga.
  • Svar på tråden Chrysler Voager eller Chevrolet Transporter vad tänka på......hjälp mej
  • Luddvar

Chrysler voyager är kanon , vi har en men du ska kolla hur många mil den gått. 20 000 mil och sen kan auotomat-lådan gå sönder. Annars är det en jättebra bil.

• SStina

Okej...ska jag kanske hålla mej till manuell låda ....de bilar som jag har tittat på annons har gått 16000mil......inget över 20.000mil

Nu har våran lilla flicka kommit.....vårat andra IVF-barn har fötts....vi är så lyckliga.
  • Luddvar

Från -90 och upp till -98 eller -99 tror jag det var så gjordes det klena automatlådor. Eller rättare sagt , de satte in samma i chryslerbussarna som i bilarna och bussarna är ju tyngre med följd att automatlådorna slits fortare. Vi köpte en som gått nästan 20000 mil för ett par år sedan, en -96:a. Efter 4 månader gick lådan sönder. På verkstaden skulle de ha ca 40 000 kr för att plocka ner, laga och sätta tillbaka den... sjukt. Vi hittade en kille i Karlshamn som gjorde det för 10 000 kr om vi plockade ner lådan och satte tillbaka den själva. Det är inte lite pengar det handlar om.

• Ekorremamman

Vi har en Cheva Trans Sport, dock från -03 och tycker den är kanon. Inga problem med den än så länge. Du kan inte ha bakåtvända bilbarnstolar i framsätet då krockkudden inte kan urkopplas.

• SStina

Nej det är ju hutlöst vad verkstäder kan ta betalt...vi har fler killar som är mycket duktiga bilmekaniker.....man är ju rädd för att man ska drabbas av ett stort fel vid köp av bil..just lådan eller motor....

Ekorremamma.....okej mycket bra att du tipsade om barnstolen/urkoppling av krockkudde.....har ju som sagt var en liten...hon sitter bakåtvänd i SAABens baksäte....

• Grinkel

Jag var inne på samma spår som du.
    Det stod mellan en Voyager och transport.
    Det blev en transport för oss. Mycket nöjd med den.
    Om du vill ha manuell låda så får du nog välja en Voyager.
    Då blir det en 4-cyl motor till den. Har ej sett någon 6:a
    med manuell.
    Finns nog inga Transporter med manuell heller.

Jaja lycka till nu med letandet och blivande köp.

• SStina
    Grinkel skrev 2008-03-25 15:05:33 följande:
    Jag var inne på samma spår som du.Det stod mellan en Voyager och transport.Det blev en transport för oss. Mycket nöjd med den.Om du vill ha manuell låda så får du nog välja en Voyager.Då blir det en 4-cyl motor till den. Har ej sett någon 6:a med manuell.Finns nog inga Transporter med manuell heller.Jaja lycka till nu med letandet och blivande köp.
    Vad kul att ni är nöjda med bilen.....Skrattande
    Letar med ljus o lykta efter bilen som inte gått så mycket och inte heller så dyr..eftersom vi har en ny bil oxå...
  • mickepicke

Kan varmt rekomendera Cheva Transsport från 1997- (ej pontiac transsport, näbbmusen)
    Varning för oljeläckage mellan motor och växellåda.
    Kylvätskeläckage mellan topparna, från insugspackningarna.
    Provkör bilen ganska ordentligt, ganska vanligt att automatlådan slår i växlarna ibland (lugn körning) Detta är vara ett tecken på att växellådan behöver bytas = byt objekt.

Transsporten finns bara med 3.4 liters V6:a, det är en ganska omodern motor i grunden, med stötstänger. Dock så är den näst intill outslitlig.
    Det finns endast automatlåda. I början byttes ganska många, mest på taxibilar eller dåligt underhållna bilar.
    Rekomendationen från USA på oljebyte i lådan är 16500mil, vilket är på tok för långt iallafall här. Oljan och filtret ska bytas vid 6000mil.

En annan sak som man ska tänka på är att delarna är relativt dyra.
    Det är väldigt vanligt att bromsskivorna bak rostar/blir vinda.
    Då ska man INTE köpa original (gäller endast bromsskivor) Dom är nämligen sämre än pirat.

Det går fortfarande att hitta nya Transsport men det är lagerbilar av årsmodell 2004.

Voyagern vet jag tyvärr ingnting om, utom att den inte är lika snygg.

Lycka till!

• SStina
    mickepicke skrev 2008-04-08 17:42:54 följande:
    Kan varmt rekomendera Cheva Transsport från 1997- (ej pontiac transsport, näbbmusen)Varning för oljeläckage mellan motor och växellåda.Kylvätskeläckage mellan topparna, från insugspackningarna.Provkör bilen ganska ordentligt, ganska vanligt att automatlådan slår i växlarna ibland (lugn körning) Detta är vara ett tecken på att växellådan behöver bytas = byt objekt.Transsporten finns bara med 3.4 liters V6:a, det är en ganska omodern motor i grunden, med stötstänger. Dock så är den näst intill outslitlig.Det finns endast automatlåda. I början byttes ganska många, mest på taxibilar eller dåligt underhållna bilar.Rekomendationen från USA på oljebyte i lådan är 16500mil, vilket är på tok för långt iallafall här. Oljan och filtret ska bytas vid 6000mil.En annan sak som man ska tänka på är att delarna är relativt dyra.Det är väldigt vanligt att bromsskivorna bak rostar/blir vinda.Då ska man INTE köpa original (gäller endast bromsskivor) Dom är nämligen sämre än pirat.Det går fortfarande att hitta nya Transsport men det är lagerbilar av årsmodell 2004.Voyagern vet jag tyvärr ingnting om, utom att den inte är lika snygg.Lycka till!
    Du verkar kunnig om just dessa bilar...jag har varit och provkört en bil men den knackade konstigt i motorn...och jag blev väldigt skeptisk till bilen...det var en tjej som ägde den och hon sa att hon varit till verksatad och frågat om knackningarna och de sa att hon skulle byta filter och olja...hmmm verkar ju simpelt enkelt.....jag tror inte att det kan vara så enkelt....för varför hade hon inte gjort det före försäljningen....sa att jag inte var intresserad....
    Men nu har jag även börjat leta efter Ford Windstar...vet du något om dessa bilar...är de biliggare delar osv till den....hoppas du kan svara...
  • mickepicke
    SStina skrev 2008-04-09 08:51:42 följande:
    Du verkar kunnig om just dessa bilar...jag har varit och provkört en bil men den knackade konstigt i motorn...och jag blev väldigt skeptisk till bilen...det var en tjej som ägde den och hon sa att hon varit till verksatad och frågat om knackningarna och de sa att hon skulle byta filter och olja...hmmm verkar ju simpelt enkelt.....jag tror inte att det kan vara så enkelt....för varför hade hon inte gjort det före försäljningen....sa att jag inte var intresserad....Men nu har jag även börjat leta efter Ford Windstar...vet du något om dessa bilar...är de biliggare delar osv till den....hoppas du kan svara...
    Det är faktiskt ganska vanligt med knackande ljud från motorn på Transsporten, kan bli lite bättre efter byte av olja och filter, men i 9 fall av 10 så är det ingen fara. Det är som sagt en omodern men pålitlig grundmotor.

Om Forden har jag tyvärr ingen info. Men jag misstänker att du blir nöjdare med nån av dom amerikanska bilarna, har dock inget belägg för det.

Lycka till
  • SStina

Tack Mickepicke.....det lät ju bra det du skrev.....ska leta vidare i den underbara bildjungelnFundersam

• Mammaockså

Jag kan rekommendera chrysler voager, jag kör en själv.
    Hade lite små fel när bilen var ny (05) men nu så går den som en pärla..
    och bra med utrymme också, varning för klen automatlåda enligt mannen som har bilverkstad. men har man helförsäkring med maskinskada så är det ju iaf inga problem...
    Bara självrisken då ju.

• SStina

Nu har jag varit och beställt en Volvo v70II 2,0 flexi -09 Glacier blå....jag som tröttnat på v70 men blev helt såld på den och just den färgen...får in allt som jag behöver få in i bilen....får bilen om några veckor....Cool

Vi har fått två underverk genom IVF en pojke född 94 och en flicka född 07
Svar på tråden Chrysler Voager eller Chevrolet Transporter vad tänka på......hjälp mej