mickepicke skrev 2008-04-08 17:42:54 följande:
Kan varmt rekomendera Cheva Transsport från 1997- (ej pontiac transsport, näbbmusen)Varning för oljeläckage mellan motor och växellåda.Kylvätskeläckage mellan topparna, från insugspackningarna.Provkör bilen ganska ordentligt, ganska vanligt att automatlådan slår i växlarna ibland (lugn körning) Detta är vara ett tecken på att växellådan behöver bytas = byt objekt.Transsporten finns bara med 3.4 liters V6:a, det är en ganska omodern motor i grunden, med stötstänger. Dock så är den näst intill outslitlig.Det finns endast automatlåda. I början byttes ganska många, mest på taxibilar eller dåligt underhållna bilar.Rekomendationen från USA på oljebyte i lådan är 16500mil, vilket är på tok för långt iallafall här. Oljan och filtret ska bytas vid 6000mil.En annan sak som man ska tänka på är att delarna är relativt dyra.Det är väldigt vanligt att bromsskivorna bak rostar/blir vinda.Då ska man INTE köpa original (gäller endast bromsskivor) Dom är nämligen sämre än pirat.Det går fortfarande att hitta nya Transsport men det är lagerbilar av årsmodell 2004.Voyagern vet jag tyvärr ingnting om, utom att den inte är lika snygg.Lycka till!
Du verkar kunnig om just dessa bilar...jag har varit och provkört en bil men den knackade konstigt i motorn...och jag blev väldigt skeptisk till bilen...det var en tjej som ägde den och hon sa att hon varit till verksatad och frågat om knackningarna och de sa att hon skulle byta filter och olja...hmmm verkar ju simpelt enkelt.....jag tror inte att det kan vara så enkelt....för varför hade hon inte gjort det före försäljningen....sa att jag inte var intresserad....
Men nu har jag även börjat leta efter Ford Windstar...vet du något om dessa bilar...är de biliggare delar osv till den....hoppas du kan svara...