• Rebekka

*Jag funderar på att vaccinera oss mot hepatit A.

Jag funderar på att vaccinera oss mot hepatit A. Hur har ni gjort?

• Svar på tråden *Jag funderar på att vaccinera oss mot hepatit A.
  • Theresekarlsson

har varit där 2 ggr.....vaccinerade mmig inte,........

• Lycka77

Har en kompis som ofta åker till Turkiet och hon vaccinerar inte sig.

• Troll20

Jag har varit där 2 ggr. Visste inte ens om att man ska vaccinera sig om man åker dit:-O

• Celin

vi vaccinerade oss inte när vi åkte, var inte på tal heller men vi har långvarig hepatitvaccination sen tidigare resor, så tänkte inte ens på det vi har tagit en spruta och byggt på den året efter, ger skydd upp till 20 år (om jag inte minns fel) då behöver man aldrig ta smådoser vid exempelvis charterresor.

• mareld

Nej, har varit där och är på väg igen om några dagar. Har aldrig vaccinerat mig speciellt för det. Visste inte ens att man kan vccinera sig mot hepatit A. Har för mig att jag fått lära mig att hepatit A inte är särskilt farligt och i princip aldrig ger bestående men - men jag kan ju minnas fel....

• astoria

Vi gjorde det inte,men skulle vi mot förmodan åka dit igen,så skulle vi göra det

• IMagine

Har inte varit i Turkiet själv, men kan verkligen rekommendera Havrix (mot gulsot/hepatit A) och Dukoral (egentligen koleravaccin men är jättebra mot turistmage)! Hepatiti A är _inte_ ofarligt! Ring och prata med en vaccinationsbyrå!

Kolla också att du har minst 4 poliosprutor och difteri/stelkrampskydd. Det behövs även till turistländer!

• IMagine

_inte_ ofarligt = hyfsat allvarligt! Kanske ska gå språk-kurs

• SVejsan

En arbetskamrat har genomlidigt sjukdomen och låg 1 månad på sjukhus och var i stort sätt heltidssjukskriven 3 månader och deltid i ytterligare 3 månader. Det finns ingen medicinsk behandling.

1 på 1000 kan utveckla leversvikt som i sin tur kan "döda".

Hepatit A-virus finns i avföringen hos personer med hepatit A. Smitta kan överföras via förorenad mat ,som till exempel skaldjur och glass, och via förorenat vatten och drycker, dit smittämnet kommit från en hepatit A-sjuks avföring.

Twinrix är ett alternativ då den skyddar mot både hepatit A och B!!

Vaccinationen rekommenderas vid resa till områden i världen där den generella hygienen kan vara dålig, till exempel många av länderna i Asien, Sydamerika och Afrika. Hepatit A är relativt vanligt.

• ymmmi

Jag har varit där så många ggr, vaccinderade mig inte förens jag skulle dit och jobba i 6 månder. Eftersom jag skulle vara där så länge då.
    Men om du vaccinerar er nu så är väl det bättre så slipper ni vara orolig, och vaccineationen räcker ju nästan hela livet ut. =)

• smz

Tror ni man bör vaccinera en liten (9månaders)?

• Annemone

Vaccinera er, ni vill väl inte få hepatit för resten av ert liv!!!!

• canavar

Jag vaccinerade mig när jag åkte till turkiet... Det är ju säkrast... man vet ju aldrig om nåt händer och det är ju bara en spruta och det vaccinet varar i ett år... och om man tar om vaccinet inom ett år så varar den i 15år!!! Det är ju bra om man dessutom vill åka till länder där man verkligen vet att det finns risk...

• Themis

Jag rekommenderar väl mest att inte åka dit alls eftersom det är ett av den utvecklade världens minst jämställda länder och där förekommer brott mot mänskliga rättigheter på löpande band...

svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp&a=390691
    news.bbc.co.uk/2/hi/europe/3768847.stm

Om vi alla vägrade sponsra ett sånt land med våra pengar så kan ni tro att det hade blivit fart på demokratin och jämställdhetsarbetet...

• FriSam

Har bott i Turkiet, och ni som åker dit, VACCINERA er. Det räcker med att äta sallad sköljd i dåligt vatten, isbitar i drickan, etc.

Jag vet, för jag fick hepatit A där nere....
    Inte kul alls, och JA, man blir gul. Försvinner dock, men tillsammans med en massa kilo, så man ser förjävlig ut...

• puss

vi åker i sommar, vi ska göra det. det kan ju bli värt det...

• CEEN

jag har tagit havrix, eftersom jag var i marocko för fem år sen, men sambo har inte det. vi var i turiket förra året.

• lilla my2

De gör ju "reklam" på tv nuförtiden att det har kommit till europa gulsot igen, så turkiet är nog bra att fundera över vaccination.

Svar på tråden *Jag funderar på att vaccinera oss mot hepatit A.