• Ekorremamman

Förslag på knut- och foderfärg till lattefärgat hus!!!!!!!!!

Vi har ett tvåvåningshus som nu är i vit lasyr och mintgröna foder och knutar(!!!). Undervåningen är i bländvit puts (sutteränghus). Vi har nu bestämt oss för att måla övre våningen lattefärg och letar efter snygg foder- och knutfärg. Vi har haft en färgexpert här som tyckte engelsk röd- dock när vi målat den såg den mer orange ut och lattefärgen försvann liksom. Vi vill gärna ha röd men vilken nyans, förslag någon?

• Svar på tråden Förslag på knut- och foderfärg till lattefärgat hus!!!!!!!!!
  • frítz76

Jag har ett par kompisar som har latte färg, De valde Nordsjö KULTUR V röd. Det blev superfint. Den är inte riktigt engelsk röd utan så nära faluröd som man kan komma. Vårat hus är falu rött med denna färg på foder och knutar. Många sa till mig när jag berättade att de trodde det skulle se knasigt ut men med de grå fönstren blev det succé. Fått många positiva kommentarer nu. Ska sätta in lite bilder i mitt galleri sen. Finns ev redan några där nu men kommer inte ihåg om det är innan målningen eller efter.

• Ekorremamman

Tack för hjälpen. Åker och handlar en provburk och målar lekstugan som nu är i lattefärg med olika röda nyanser på varje fönster...

• Eofrysina

Hmm skulle inte rekommendera den färgen alls. (Nordsjö Kultur) Jag rekommenderar att du tar en titt på folksams test av färg så vet ni varför.

wse000412-503-8.hosting.win.pi.se/ByggaRenovera/fargtest2006/omrade.asp&flik=1
    den färgen är en som de helt avråder från... wse000412-503-8.hosting.win.pi.se/ByggaRenovera/fargtest2006/omrade.asp&flik=3

Frits76 det kanske kommer vara en ok färg för er. Jag hoppas verkligen det, men många många har problem med den.

Vad gäller färg: En röd färg kommer alltid att upplevas mycket mer intensiv när den kommer upp på fasaden. Så ju mer "smutsigt röd" ditt färgprov är ju mer dämpat röd kan fasaden bli. Fast det är givetvis en sanning med modifikation det hanlar ju också om vilken nyans den har inblandat i sig. Sedan engelskt rött idag är inte samma engelskt rött som för 100 år sedan. Det gäller även i de traditionella linoljefärgerna.

när du tittar efter röda nyanser så var noga (om du tittar på NCS-kulörer) att du inte väljer en färg som innehåller något som helst violett pigment. Köp alltid en liten burk och testmåla på fasaden, eller testmåla på en skiva som du kan hålla upp mot fasaden.

• Ekorremamman

Hmmm. Lattefärgen vi har valt är Alcros bestå och det hade vi även tänkt oss till knutarna. Det var mer nyansen av röd som vi måste välja... Eftersom vi målar på lekstugan så har vi ju sett hur intensiv färgen är och den engelsk röda är mer matt än vad jag hade tänkt mig. Trodde den skulle vara mer klarröd än rostfärgad. Tyvärr såg latten solkig ut tillsammans med den och inte så fräsch ut som utan. Nån annan kulör? Fick även förslag på allmogeblå foder men det vill vi inte, vitt blev för tråkigt.

• frítz76

Ja nu bor ju vi i Dalarna och här skulle det inte vara problem, sorry Fru Hilde, visste inte att den inte funkade i bohus och sthlm län..... Men tack för info, alltid lär man sig något.....

• Eofrysina

Om du vill ha en mer klarröd men gammaldags röd så ska du kanske titta på Ljus Engelskt röd NCS ~ S4055-Y80R Ibland är det så att fok blandar ihop den mörka och den ljusa när de talar om engelskt röd. Den ljusa är lite lik den gammaldags äkta ljusa falu rödfärgen.

En annan vacker kulör är Bränd Terra NCS ~ 4550-Y70R Den är mer brunröd i färgen.

• Zenobia

Vi har faluröd färg på våra fönsterkors och altanen. Finns nog nån bild i mitt galleri. Men verandan som är målad röd är bara grundmålad än så länge.

Vi hade täntk med på engelsk röd, men den var inte den röda vi sökte. För vi ville ha en mer röd färg-

• Eofrysina

Bara för att vara lite petig.
    Äkta falu rödfärg finns i två nyanser.

En mörkare (den vanliga sorten) Detta är en egentligen en modernare färg och har inte funnits mer än kanske 50 år. Fast de flesta tror att den är det ursprungliga. Denna kan ibland nästan upplevas lilaröd på vissa fasader.

En ljus falurödfärg.
    Lite dyrare pigment, men är den egentliga urslungliga rödfärgen som fanns för 100 år sedan. Jättevacker

Men om ni ska köpa en plastfärg och måla med de här nyanserna så kommer de upplevas helt annorlunda och som jag skrev tidigare man måste alltid testa kulören vid den riktiga fasaden. Då ser man ur den kommer bli just där och i kombo med sin omgivning.

• Zenobia

Våran färg heter bara faluröd och är en täckfärg som vi använder.

Svar på tråden Förslag på knut- och foderfärg till lattefärgat hus!!!!!!!!!