• Lönnen

Gravidförsäkring-varför?

Hej,
    är ni snälla och hjälper mig varför man behöver en gravidförsäkring?
    Tack så mycket.

• Svar på tråden Gravidförsäkring-varför?
  • Barn nr2

Bl a för att om något händer vid förlossningen så kan man få hjälp och ersättning från försäkringen. Sedan har vissa försäkringsbolag det så att om du tecknar barnförsäkringen när barnet är fött så gäller den inte för vissa sjukdommar.

• kobebis

Jag har tecknat en gravidförsäkring som är gratis. Gratis är gott

• Teskedsmamman

Här är vad som ingår i Trygghansas försäkring, den övergår sedan till försäkring på ditt barn...

Vad ingår i försäkringen? 

MammaBarn 

Ersättning för barnet 
    Livförsäkring från 26:e graviditetsveckan till barnets 6 månadersdag
    Ersättning för mamman 
    Medicinsk invaliditet vid olycksfall
    Läke, tand och resekostnader vid olycksfall för mamma
    Vanprydande ärr vid olycksfall
    Merkostnader vid olycksfall
    Hjälpmedel vid olycksfall som läkare föreskriver

VäntaBarn 
    (MammaBarn ingår om du väljer att teckna VäntaBarn)

Ersättning för barnet 
    Medicinsk invaliditet vid sjukdom och olycksfall
    Läke-, tandskade- och resekostnader vid olycksfall
    Vanprydande ärr vid sjukdom och olycksfall
    Merkostnader vid olycksfall
    Hjälpmedel vid olycksfall som läkare föreskriver
    Sjukhusvistelse i max 180 dagar
    Vårdersättning
    Ersättning för mamman  Förlossningskomplikationer
    Livförsäkring från 26:e graviditetsveckan till barnets 6-månadersdag
    Krisförsäkring
    Ersättning för pappan 
    Livförsäkring från 26:e graviditetsveckan till barnets 6-månadersdag
    Krisförsäkring

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • NESSA SHEAD

Det är toppen med försäkringen tänk om ditt barn föds med nått fel vi har trygg hansa till våran lilla o hade under graviditeten och jag skall även teckna nu me....rekomenderas starkt...

• sommarkväll

Jag har en kompis till en kompis som fick komplikationer vid förlossningen med sin lilla tjej hon fick skador på ena armen (kan ej röra så mkt på armen) sedan fick dom sondmata henne, jag tror att det var syrebrist m.m och dom hade ingen försäkring och det är FRUKTANSVÄRT svårt att få en försäkring på detta barn senare åxå pga hennes skador som kommer att följa henne hela livet.....

Jag tog en gravidförsäkring denna gången den kostade mig 650 kr jag tycker att det är värt det man vet ju inte vad som kan hända....(Denna försäkring täcker mer än den som är gratis)

• sanbe

Jag hade skandias gravidförsäkring när jag väntad min tös den kostade 900 kr. Efter min förlossning fastnade moderkakan vilket ledde till att jag förlorade 2.5 l blod, pga det visade det sig vara en komplikation o jag fick 1000kr utav skandia bara för att jag hade denna försäkring, så man kan aldrig veta. Tycker det är säkert o kommer skaffa det om det blir fler barn oxå.

Sanna 060214 min älskade prinsessa
  • Teskedsmamman
    sommarkväll skrev 2008-03-24 19:45:35 följande:
    Jag har en kompis till en kompis som fick komplikationer vid förlossningen med sin lilla tjej hon fick skador på ena armen (kan ej röra så mkt på armen) sedan fick dom sondmata henne, jag tror att det var syrebrist m.m och dom hade ingen försäkring och det är FRUKTANSVÄRT svårt att få en försäkring på detta barn senare åxå pga hennes skador som kommer att följa henne hela livet.....Jag tog en gravidförsäkring denna gången den kostade mig 650 kr jag tycker att det är värt det man vet ju inte vad som kan hända....(Denna försäkring täcker mer än den som är gratis)
    Ungefär därför valde jag att ha gravidförsäkring, här finns både gluten och adhd i familjen så med en försäkring från första början så är man lite mer garanterad en försäkring...

Kompisen har svårt att hitta försäkring till sina fullt friska tvillingar, bara för att de är födda i vecka 30...
  • Höstros

När måste man teckna dessa försäkringar?

• Teskedsmamman
    Höstros skrev 2008-03-24 20:07:30 följande:
    När måste man teckna dessa försäkringar?
    Innan barnet föds

De börjar vanligtvis gälla efter halva graviditeten ungefär...
  • Takhiza
    Lönnen skrev 2008-03-24 19:01:33 följande:
    Hej,är ni snälla och hjälper mig varför man behöver en gravidförsäkring? Tack så mycket.
    Man vet aldrig vad som händer så det är skönt att ha.
    Man kan täckna den när som helst men Trygghansas börjar inte gälla förren 10:e graviditets veckan tror jag det är.
  • Teskedsmamman
    Takhiza skrev 2008-03-24 20:09:42 följande:
    Man vet aldrig vad som händer så det är skönt att ha. Man kan täckna den när som helst men Trygghansas börjar inte gälla förren 10:e graviditets veckan tror jag det är.
    Den som är gratis börjar gälla tidigast vecka 10, men om barnet dör så gäller den inte före vecka 26.
    Den som kostar börjar gälla vecka 26 och man betalar det inteförrän då, eller så betalar man tidigare och så börjar den gälla from vecka 26...
    Man kan kombinera de två också.
  • Takhiza
    Teskedsmamman skrev 2008-03-25 08:56:37 följande:
    men om barnet dör så gäller den inte före vecka 26
    Nej den biten vet jag
  • Flickan och kråkan

Om mamman har olycksfallsförsäkring och så så är det egentligen mest om barnet föds för tidigt och det blir komplikationer på grund av det som det kan vara bra att ha en graviditetsförsökring.

Jag tecknade aldrig en graviditetsförsäkring för att jag tyckte att den täckte så lite. Det finns ju miljoner undantag - tyvärr.

Oavsett hur man gör med graviditetsförsäkring är det viktigaste att man ser till att teckna en barnförsäkring direkt när barnet föds. OBS! Man behöver inte ha fått personnummer och så innan. Vänta inte tills graviditetsförsäkringen gått ut efter 6 månader. Det är det försäkringsbolagen vill!

Svar på tråden Gravidförsäkring-varför?