• lianem

Hjälp mig med mitt vardags/tv-rum

Är det någon som har nå bra ideér hur jag ska ordna mitt vardagsrum? Har ett hop plock av av diverse stilar. Och det känns jätte rörigt. Jag vill ha det stilrent men ändå lantligt, hem trevligt och billigt. Rummet är stort och avlångt, med fönster från tre håll (stora) och dörr från hall i mitten på en långsida. Jag vill att det ska gå mot färgerna beigt, vitt, brunt bla. Har en sandfärgad Tomelilla soffa 2a+3a som jag vill ha kvar. Funderar på att byta tyg till brunt. Men sen då? Vart börjar jag? Hur ska jag mublera. Har även ett matsalsbord med 6 stolar, det är vitt med brunbetsad skiva som jag ev vill ha kvar. Har ni bilder på era långsmala v-rum? Vart ska jag börja?

• Svar på tråden Hjälp mig med mitt vardags/tv-rum
  • VackertVäder

Ja, vart börjar man i ett sånt läge? Det beror väl på ekonomi och andra möjligheter. Antingen kan man ex vis köpa in alla möbler samtidigt från ett halvbilligt ställe, tex Ikea, el så kan man köpa bit för bit om det är dyrare och man inte har råd att ta allt på en gång.
    Beroende på storleken kan man med en sån planlösning ha soffgrupp med tv/stereo på ena sidan av rummet och matsalsgrupp på den andra.
    Antingen kan man ha en fondvägg eller samma tapet/färg på alla väggar.
    Testa att plocka bort allt i rummet (skissa på papper el i hividet) och sen börja ställa in en möbel el pryl i taget. Annars blir det nog lätt att man inte kan plocka bort tillräckligt mycket av "alla onödiga saker" man har.

Ja, ett par förslag bara.
    Har för mig att ex vis Ikea har möbleringsverktyg på sin hemsida där man virtuellt kan testa olika lösningar.
    Lycka till

• hjalle71

Sortera först och främst ut det du vill behålla och som känns lantligt och hemtrevligt för dig. Verkar inte som om du behöver nya möbler direkt med både matrumsbord och soffor, kanske ett gammalt skåp som du målar vitt och kan gömma teven i? Blanda inte för många färger, det blir bara rörigt.
    Jag har också ett avlångt teverum som vi precis gjort vid, är dock inte klara med det. Du kan se lite bilder i bloggen...

• lianem

Tack för inspirerande bilder! Och tipsen såklart. Eftersom jag har fönster från tre håll. Måste eller bör jag ha lika lampor i alla fönster? Eller kan jag ha olika där tex matsalsbordet står? Har ju en bokhylla från 90-talet men den samlar bara skit och är i helt fel färg. Ska nog börja att ta ut den. Tänkte mig en nougatfärgad fondvägg och vita väggar, eller allt i nån ljus färg typ benvit, beigt eller så, hur hade du tänkt?. Tapeten nu går i beigt och vit randigt så den sticker inte ut. Tänkte måla om först då jag vet hur jag ska möblera. Håller ju på med köket med, därför rust får vänta i v-rummet, bara jag får lite utränsat.

• EMBLA1

Jag har läst att man ska ha max två träslag i samma rum för att få en helhel.
    Fondvägg kortar ner rummet.
    Ha en lampa som kommer ner och markerar matsalsdelen. Det gör det mer hemtrevligt. Kanske en ljuskrona med leande ljus.

• lianem

Har funderat lite på Ikeas Kristaller 7 armade ljuskrona faktiskt. Men den är ju lite dyr. Men lampor till fönstret är värre. Ja jag får försöka börja ta ut lite grejer. Tänkte byta ut bokhyllan mot en vit hylla med vitrin del. Ideér börjar poppa upp när man får hjälp på traven. tack så mycket. Kom gärna med bilder på era hem.

Svar på tråden Hjälp mig med mitt vardags/tv-rum