• bäbis

har ditt barn skadat en tand så att den blivit brun och sedan tappat den

Min pojk ramlade ner från toa stolen den 13 mars och slog i framtanden.Den 14 var vi hos tandläkaren och kollade det hela och allt var ok sa hon.Hade han fått någon skada så hade den börjat att bli missfärgad redan då!!!

Igår den 23 alltså 10 dagar senare märker jag att den börjar bli grå och att den givetvis är lös.Tyckte att han började äta lite dåligt de senaste dagarna så därför kollade jag jättenoga i munnen

Ok jag skall ringa tandläkaren imorrn men kan den nya tanden som inte "finns" ännu ha blivit skadad.??

• Svar på tråden har ditt barn skadat en tand så att den blivit brun och sedan tappat den
  • huldra29

Min pojke har slagit i framtanden och tappat den han är 4 år jag tror inte tanden under är skadad den ligger så djupt

• viseversa

ja tanden under kan blivigt skadad av att mjölktanden fick sig en smäll.men ta inte ut något i förskott.Det brukar gå bra.var glad att det är en mjölktand och inte en permanent.dom kommer kanske att dra ut den om den är lös.

• Stora

Om ni varit hos tandläkaren redan så har de väl kollat det? Min dotter trillade från ett lekbord och slog i sin tand. Ca 2-3 veckor senare såg jag att den började bli grå. Vi tog kontakt med tandläkaren som sa att den nog var "död" men såg inga skador på de permanenta tänderna. Det roliga är att den nu bleknat så jag vet inte vad som hände ..om de kan växa fast igen för nu är den vit igen. Konstigt?

• bäbis

Okej tack

Har oxå försökt att få pratat med dom på försäkringsbolaget 5 ggr sedan det hände men det har varit sjukdommar köer lunch osv...

Skall testa imorrn igen

• Yohanski

när jag va liten slog jag ut en tand, förra året cirka 17 år senare upptänkte de att min tand blivit skadad av slaget... så jag råder er till att försöka få tag i försäkringsbolaget så fort som möjligt... det har varit ett väldans problem för mig...

• Ellu

Vår dotter (fyller sex i sommar) trillade och slog i sina framtänder förra året. Vi var hos tandläkaren dagen efter för att kolla tandanlagen under men det var ingen fara. Tänderna satt däremot löst så hon fick inte äta hårda saker och inte heller bita av saker med tänderna under en vecka.
    De sa också att tänderna troligen skulle bli missfärgade, gråaktiga och att vi då skulle komma tillbaka igen. De blev mycket riktigt gråa efter ett tag och vi åkte in igen. De röntgade tänderna men allt såg fint ut fortfarande. Då sa de att det bara var som ett blåmärke i tanden och att de skulle bli mindre grå med tiden och istället kanske lite gulaktiga. Det stämde precis.
    Nu ett år senare är de svagt gulaktiga. Så länge det inte blir en infektion i tandköttet ovanför är det ingen vara för tänderna, säger tandläkarna. Vi är glada att tänderna sitter kvar för hon tyckte att det var besvärligt när hon inte fick bita med dem.

• Stora

Ja så sa tandläkaren till oss också--att man skulle höra av sig om det blev en inflamation i tandköttet o tex varade eller blödde för det tydde tydligen på att tanden ovanför blivit skadad. Och absolut anmäl skadan till försäkrningsbolaget!!

• bäbis

Tyvärr fick jag ingen tid idag men skall dit imorrn.
    Han har ont och tandköttet ser inflammerat ut ovanför tanden.
    Jag hoppas verkligen att det inte är någon större skada på tanden, min lille kille jag lider med honom

Försäkringsbolaget har jag äntligen fått tag på och de sa att jag måste spara alla papper i många många år ifall det blir något senare i livet

• lillalillalillamysan

TS: ANMÄL till FÖRSÄKRINGSBOLAGET! Oavsett vad tandläkare och andra säger så anmäl det. Om det sen visar sig att tanden under är påverkad så kan ni få ut på försäkringen för att åtgärda det hela men det förutsätter att ni anmäler...

• bäbis

Har varit hos tandläkaren idag och dom sa att det kanske kunde vara ett "blåmärke" på tanden som försvinner med tiden men jag måste hålle tand o tandköttet under uppsikt.Ska även låta bli eller iallafall försöka att ge honom knäckebröd,äpple osv så att tanden får läka en vecka eller två.

Tack för era svar

Svar på tråden har ditt barn skadat en tand så att den blivit brun och sedan tappat den