• josida

Hur får man en 3-åring att lyssna?!?!

Min 3-åriga tjejer testar verkligen alla gränser som finns. Hon lyssnar inte, gör precis allt som hon vet att hon inte får.
    När jag säger till skrattar hon, när jag fysiskt ska ta bort henne från något hon inte får röra springer hon iväg och skrattar. Och sen slutar det med att jag får bli arg och lyfta in henne på sitt rum.

DÅ är hon snäll en liten stund, sedan är det dags igen.

Vad gör man? Känner mig verkligen som en urusel förälder, det är bara bråk och konflikter hela tiden.

Till på köpet är jag ensamstående med henne (+ hennes 5-åriga syster) och har alltså ingen att dela uppfostringsansvaret med.

Tips och råd?

• Svar på tråden Hur får man en 3-åring att lyssna?!?!
  • Moneysister

Jobbig sits. Har själv en treåring och en femåring. Och dom trissar liksom upp varandra hela tiden. Och inte f-n lyssnar dom heller.
    Har nästan gett upp tjatet. Man blir ju knäpp till slut känns det som.
    Jag vill oxå veta hur man får dom att lyssna. Om det går.

• Jesslan

det går inte att få dom att lyssna inte min iallafall när hon var i den åldern. Prova med skamstolen som dom gjorde i nannyakuten det fungerade här men det var det enda sen tog jag saker som hon var fäst vid om hon inte lyssnade och hon var tvungen att sköta sig några dagar för att få tillbaka dom. Det blir kkonflikter men du är den bästa mamman för dina barn ändå.

• Majsan70

genom att lyssna på HENNE och genom att inte ställa för stora o för många krav och genom att samverka med henne. välja sina strider och försöka undvika situationer som inte är nödvändiga.

• Jesslan
    Majsan70 skrev 2008-03-24 20:31:28 följande:
    genom att lyssna på HENNE och genom att inte ställa för stora o för många krav och genom att samverka med henne. välja sina strider och försöka undvika situationer som inte är nödvändiga.
    tänk om det knde vara så lätt som det står då hade det inte varit några problem.
  • Majsan70
    Jesslan skrev 2008-03-24 20:34:16 följande:
    tänk om det knde vara så lätt som det står då hade det inte varit några problem.
    Men hur svårt kan det vara? *S* Jag har själv tre barn o har alltså gått igenom utvecklingsfasen som innebär trots tre gånger nu. Man kan ändra på mycket i sin vardag för att få saker att flyta lättare det vet jag.

straff är inget jag tror på för fem öre utan jag har valt att behandla mina barn som jämlikar som behöver lite stöttning på vägen helt enkelt.

att dessutom ha i åtanke vad jobbigt det är för barnen att vara i denna fas har hjälpt mig ytterligare de gånger jag har förtröstat.
  • astalacasta

I den här tråden handlar det också om treåringar:

www.familjeliv.se/Foralder/Forum-3-25/m29488617.html

Längst ner i den tråden har jag länkat till några andra trådar med en del konkreta tips om hur man får vardagen med en treåring att flyta lite smidigare.

Jag tror på en kombination av att träna sitt eget tålamod som förälder, att sätta få men supertydliga gränser, och att försöka leka fram så mycket samarbetsvilja som möjligt, för att slippa bli så arg hela tiden. Plus att försöka få lite egentid som förälder. Har du föräldrar, syskon eller kompisar som kan ta barnen ibland, så att du får göra något på egen hand och kanske till och med SOVA, vilket är i alla fall min ständiga önskedröm.

• annut

oj hot och mutor kan jag inte rekomendera och skulle aldrig utöva på mina barn. (3,5 år och 5,5 år) var konsekvent, har du sagt nej så är det det, även om du får säga åt henne 100 gånger. DEt kommer vara jobbigt ett tag men sen lär hon sig att det inte är någon ide. Lyssnar hon inte, säg lungt att då tar du bort något hon verkligen gillar. Hon får till baks den en annan dag när hon lyssnar, inte samma dag hon varit olydig. Den chansen har hon redan sumpan genom att inte lyssna idag. Vi har samma problem med våran yngsta tjej. Vi tar bort hennes sovmjukiskatt, som hon älskar djupt och sover med varje natt. Börjar hon tjafsa så säger vi bara att då får bobbo(som han heter) sova med mamma inatt... då vet hon vad som gäller. Vi har kommit så långt att hon faktiskt lyssnar för det mesta nu, jag behöver bara säga "börja inte ens" du vet vad som gäller. då pustar hon endel men hon vet vad som händer om hon fortsätter, arga föräldrar och ingen bobbo... skit trist.  + att storsyrran får höra en bok på kvällen och inte hon. Det måste bli konsekvenser av hennes handlande. gör jag si så blir det så liksom. Jag vet det är jobbit i början, men sen när du går och storhandlar med båda barnen och andras barn skriker och tjafsar och dina beter sig som små änglar, då känner man att det var värt allt slit....

• Bedhead
    annut skrev 2008-03-26 22:34:47 följande:
    oj hot och mutor kan jag inte rekomendera och skulle aldrig utöva på mina barn. (3,5 år och 5,5 år) var konsekvent, har du sagt nej så är det det, även om du får säga åt henne 100 gånger. DEt kommer vara jobbigt ett tag men sen lär hon sig att det inte är någon ide. Lyssnar hon inte, säg lungt att då tar du bort något hon verkligen gillar. Hon får till baks den en annan dag när hon lyssnar, inte samma dag hon varit olydig. Den chansen har hon redan sumpan genom att inte lyssna idag. Vi har samma problem med våran yngsta tjej. Vi tar bort hennes sovmjukiskatt, som hon älskar djupt och sover med varje natt. Börjar hon tjafsa så säger vi bara att då får bobbo(som han heter) sova med mamma inatt... då vet hon vad som gäller. Vi har kommit så långt att hon faktiskt lyssnar för det mesta nu, jag behöver bara säga "börja inte ens" du vet vad som gäller. då pustar hon endel men hon vet vad som händer om hon fortsätter, arga föräldrar och ingen bobbo... skit trist.  + att storsyrran får höra en bok på kvällen och inte hon. Det måste bli konsekvenser av hennes handlande. gör jag si så blir det så liksom. Jag vet det är jobbit i början, men sen när du går och storhandlar med båda barnen och andras barn skriker och tjafsar och dina beter sig som små änglar, då känner man att det var värt allt slit....
    = Hot. Du hotar med att ta bort något de vill ha om de inte beter sig. Vad trodde du vi menade?
Svar på tråden Hur får man en 3-åring att lyssna?!?!