• Indorina

Grön diarré!

Min son är 6 månader och har nu i fyra dagar haft diarré i samband med varje måltid (dvs ca 7 ggr per dygn). Avföringen är grönaktig och tunn. Han ammas mest men äter smakportioner, vilket jag slutat med nu när han har diarré eftersom han ofta kräks efter att jag matat honom med fast föda.

Har någon något råd om vad jag ska göra? Är detta normalt? vanligtvis bajsar han inte ens varje dag. Bör jag gå till doktorn med honom?

Tacksam för svar för är orolig!!!

• Svar på tråden Grön diarré!
  • annikarin

Hej,
    och fy vad jobbigt!
    Då min dotter bajsat grönt har det alltid varit i samband med förkylning, magknip eller annan "sjuka". Hon hade kolik som riktigt liten, men fick akupunktur som hjälpte. Hon tålde heller inte mjölkprotein. Vi har också börjat med smakportioner, och när hon blev snuvig blev bajset grönt och MYCKET lösare än annars. Hon slutade också att vilja smaka på annan mat. Men diarré efter varje matning...
    Min tjej kräks också mer nu när hon både äter mat och ammas. Jag tror att hon kanske inte riktigt känner av hur mycket mat hon får och att det lätt blir för mycket.
    Ring BVC och fråga i morgon!!
    Lycka till
    /Anna-Karin

• Trollie

Tyccker att du ska gå till BVC och kontrollväga, plus få råd om vad han ska äta.

När våran tjej hade lånvarig diarré så fick vi rådet att ge henne majsvälling, risgröt, morotspurré och blåbär. Plus att jag skulle amma fritt. Hoppas han blir frisk snart!

• Eliama

Vår dotter hade grön diarré pga äggallergi. Ägget fick hon i sig via min bröstmjölk.

• angelica81

vad är det för purè han äter? Jag kommer inte riktigt ihåg vad gammal min lilla tjej var när jag började ge henne "vanlig mat" purè. Iallafall fick hon mat förgifting av "vanlig mat purè" då bajsade hon grönt och spydde direkt efter mat dvs glass yoghurt ja det jag fick i henne då. Tycker kanske du ska kolla upp han ifall?.

lycka till

• Indorina

Nu har han fått massa röda utslag på hela kroppen också! Åkte i ilfart till doktorn som sa att diarrén och utslagen antagligen beror på virusinfektion. Kan även va allergi men föga troligt eftersom han inte reagarat på något jag ätit innan när jag ammar.

Nu är det bara att hoppas det ger sig av sig själv. Ammar enbart nu. Kan ej va så långvarig matförgiftning då han inte ätit fast föda sen i lördags...

Usch, man blir så orolig när det är nåt fel med de små!!!

Svar på tråden Grön diarré!