• Bonanza

Överbeskyddande föräldrar!

Vad är det med föräldrar idag egentligen? Vill ni svepa in era ungar i bubbelplast?

Ungar har hjälm på dagis när det är is ute, ifall de skulle ramla och slå sig.
    Barn får inte åka och bada själva förrän de är 14-15 år.
    Sex ska man inte ha innan man är myndig.
    Om man cyklar på trehjuling ska man ha knä- och armbågsskydd, förutom hjälmen.
    Barn får inte vara ensamma 10 minuter hemma innan de är 12-13 år.
    Och så vidare, och så vidare.

Förr arbetade man när man var 13. Idag kanske man får gå själv till skolan i samma ålder.

• Svar på tråden Överbeskyddande föräldrar!
  • Pasadena

Håller med håller med! Men man får tyvärr inte yppa sånt högt för då är man en förälder som inte bryr sig om sitt barn vill skapa otrygga ungar.

• Nork

Instämmer helt med dig. Visst det är mer våld och liknande i samhället, men nån måtta måste det finnas. Barn som inte lär sig att det gör ont att ramla, kan klara sig själv kommer få det tufft när dom blir vuxna!

• leende guldbruna

eller hur!!

tror det delvis beror på att samhället har blivit så annorlunda men tycker inte vi ska överskydda barnen.

håller med om det du skriver med vissa ändringar, du ...kanske...överdriver...lite.

bla så har jag läst på FL att det är 9 man ska va innan man får va själv.

• Essi73

*Anmäler till soc, BRIS och Unicef* huu så.. så.. lågt, klart att det skall vara bubbelplast. Stora bubblor dessutom.

*Ironisk* ty jag inte finner vettigare ord för att uttrycka min egen förvåning över denna utveckling.

• Majsan70

Jag håller med till fullo!
    Men jag har säkert en del överbeskyddande punkter oxå enligt andra. som tex. att jag håller benhårt på utetider o sängdax för mina tonåringar. *S* Eller som att de inte får åka på festivaler själva osv osv.

Annars så tror jag faktiskt på barnets mognad vad gäller det mesta!

• Linda1976

Haha... verkligen! Bonanza - du e klok som en bok, som vanligt!!

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Birgitta2

Det enda jag kan säga är att samhället ser inte ut som det gjorde för ens 30 år sen. Jag vet, jag var med då. På den tiden kunde jag själv gå mitt i natten från jobbet tvärs igenom Sthlms stad utan att behöva vara rädd. Idag vågar jag knappt gå till affären när det blivit mörkt (75 meter). Och jag hade ex.vis aldrig i livet låtit min 8-åring gå själv och bada i badhuset. Själv gick jag tre kilometer till vår utomhuspool och simmade själv. Livet var liksom säkrare då.

• Nork

oj, vad mina föräldrar borde blivit straffade!!

leende guldbruna skrev 2008-03-24 20:44:52 följande:

du ...kanske...överdriver...lite. bla så har jag läst på FL att det är 9 man ska va innan man får va själv.
  • AW76

Själv så GICK man ju till skolan när man var 6 år (fyller sent så jag var alltså 6 år när jag började ettan). En sträcka på ca 2 km. Det skulle nog inte inträffa idag. Nu får ju ungarna skjuts överallt!

• Emelisch

Ja vissa är alltför överbeskyddande. Men som vissa skriver så är samhället helt annorlunda nu. Man läser och hör titt som tätt om pedofiler som härjar och knivslagsmål och mord och våldtäkter hit och dit. Hemskt ju! Men för överbeskyddande kan man inte vara för det. Tror man helt enkelt få ta det där efter hur barnet/tonåringen är till mognaden och tid på dygnet osv osv..

Svar på tråden Överbeskyddande föräldrar!