• Bebbott

Hur få bebis att gapa större?

Hej!

När min tjej ammat är min bröstvårta lite ihoptryckt lodrätt om man säger så och även lite vit. Jag antar att hon har för litet grepp. Hon tar ett stort grepp men jag tror att hennes underläpp sakta men säkert glider ihop så greppet blir litet...

Har någon tips på hur man gör för att få henne att ta större grepp?

• Svar på tråden Hur få bebis att gapa större?
  • Tummen78

När lillan var Nyfödd hade jag lite liknande problem. En BM visade mig hur jag kunde trycka lillan på ryggen mellan hennes skulderblad för att hon skulle gapa större. Det låter kanske lite konstigt och jag tyckte att det var läskigt att trycka henne i ryggen på det viset, men för mig så funkade det! När jag la lillan till bröstet la jag henne oxå lite för långt ut så hon hade bröstvårtan mitt för munnen.

Något sånt här sa BM: barnet ska titta upp på bröstvårtan för då gapar det större efter det och sen trycker du ganska kraftigt mellan skulderbladen så barnets bröstkorg kommer att ligga mot din egen. När hon sen fått ett ordentligt tag så behöver du inte trycka mer.

Jag var också ganska noga med att så fort jag kände att lillans grepp inte var bra så tog jag bort henne och lät henne ta ett nytt bättre tag, tror att hon lärde sig att ta bättre tag på det sättet också.

Går det att förstå vad jag har skrivit?!

• FOA

Kittla henne under nasan med brostvartan - funkar med min son.

• Flickan och kråkan

Hade samma problem och fick kämpa några veckor. Hur gammal är din lill-skrutta? Det löste sig av sig själv när vår lill-groda växte till sig och blev lite större och starkare.

På BB fick jag tipset att trycka ihop bröstet lite, inte som en hamburgare uppifrån och ner, utan på andra ´hållet - från sidorna. Ofta ligger ju barnet och ammar och då får man in lite mer av bröstvårtan vid just underläppen.

• Virriga familjen

Hade också sådär frånbörjan och jag försökte at lägga honom på olika sätt och hjälpa honom. Men det resulterade bara i en ännu mer irriterad bröstvårta. Men det löste sig av sig själv då han blev större. Så efter ca 2½ månad så funkade det av sig själv.

• Tjockomammut

på bb visade hon mig att man kan trycka ner hakan lite med fingret när han ammar. Det funkar faktiskt. Då får han in lite mer av bröstvårtan i munnen.

• Bebbott

Hej!

Tack för svar Lilltjejen är en månad, jag vet att det tar tid - med min andra dotter tog det tre månader innan det slutade göra ont...

Tummen78, lustigt att det funkar med tryck mellan skulderbladen - testade att trycka lite försiktigt och hon gapar!

Ska försöka trycka lite på hakan på henne, i början kör jag med amningsnapp (har haft mkt sår med sårskorpor och har nu svamp...) och sen efter en stund tar jag av den så hon får amma ordentligt men det gör ont ont... Så synd att jag har sår och svamp för jag känner ju inte om hon har fel tag, det gör ont i alla fall...
    Usch, känns lite hopplöst men det ska väl lösa sig!

• Kliff

Fick hjälp av Amningshjälpen när jag hade liknande problem. De gav mig detta tipset, vilket funkade perfekt. Först; lägg barnet tillrätta, peta med bröstvårtan på barnets kind - den kind som ligger närmst ditt bröst. Barnet kommer automatiskt att vända sig inåt och leta efter bröstet. Tydligen viktig för barnet att "leta" själv. Därefter; reta/peta med brsötvårtan på barnets överläpp/upp under näsan. Barnet kommer per automatik att börja gapa (likt en fågelunge, typ) och roota runt med tungan och öppna munnen mer och mer. Upprepa några gånger tills du tycker bebisen gapar tillräckligt stort. Lycka till, hoppas det går bättre för dig nu!

Svar på tråden Hur få bebis att gapa större?