• sapo

Hur blir det med vårdnandsbidraget?

Hmmm vet inte om jag la denna tråd rätt men men chansar iaf...

Är det någon som vet när vårdnandsbidraget skulle införas? (tror det hette så iaf)
    Och i vilka komuner det skulle komma till?
    Hur gör man för att få det? Får man lapp hem skickad om man bor i en sån komun som sagt ja?

Många frågor kanske, men vill veta då jag har dottern på 1½år hemma och inte tänkt sätta henne på dagis, så 3000kr (var det va) Är ju inga fel att få extra att hitta på nå skoj för varje månad

Älskar er, Pontus, Freja (20/9-06) & bebis i magen BF 4/9-08
  • Svar på tråden Hur blir det med vårdnandsbidraget?
  • Frisören

Tja. jag vet inte vilka kommuner det kommer att gälla i men det är from juni 2008. Jag puffar för mer info då jag också vill veta hur man kan få det, och om någon vet vilka kommuner som ska införa det.

• sapo

Ja hoppas att man får redan på avrt det kommer att komma.
    Mejlade nyss min komun och frågade så hoppas på svar tills imorgon från dom men får kanske räkna med att vänta längre på svar

• God cares

Kommuner med två m

Här finns en lista, men den är lite gammal så en del kan ha ändrats: di.se/Nyheter/%3Fmenusection%3DDinapengar%3BDinapengarNyheter%26ArticleID%3D2007%255C03%255C21%255C7669

Här är en lite nyare: www.dagenssamhalle.se/zino.aspx&articleCategoryID=6

Och här är allmänna fakta om vårdnadsbidraget: www.okadhalsa.regeringen.se/sb/d/10218

Generellt är att det kommer vara flest borgerligt styrda som väljer vårdnadsbidrag. Göteborg kommer inte att införa det t.ex, eftersom de är sossestyrda.

• K med lilla E

Man måste ha tagit ut 250 föräldrapenningdagar för att kunna få bidraget, ingen i hushållet får uppbära sjukpenning, akassa eller föräldrapenning.

Måste väl vara svårt att leva på endast 3000 kr i månaden?

• God cares

K med lilla E skrev 2008-03-25 12:14:05 följande:

Man måste ha tagit ut 250 föräldrapenningdagar för att kunna få bidraget, ingen i hushållet får uppbära sjukpenning, akassa eller föräldrapenning.Måste väl vara svårt att leva på endast 3000 kr i månaden?
    Ja, om man är ensamstående blir det nog ett svårt alternativ. Även om man är två är det såklart ingen jättehög summa, men det är mycket bättre än inget alls.
  • sapo
    God cares skrev 2008-03-24 22:50:09 följande:
    Kommuner med två m Här finns en lista, men den är lite gammal så en del kan ha ändrats: di.se/Nyheter/är är en lite nyare: www.dagenssamhalle.se/zino.aspx här är allmänna fakta om vårdnadsbidraget: www.okadhalsa.regeringen.se/sb/d/10218Generellt är att det kommer vara flest borgerligt styrda som väljer vårdnadsbidrag. Göteborg kommer inte att införa det t.ex, eftersom de är sossestyrda.
    tack
  • sapo
    K med lilla E skrev 2008-03-25 12:14:05 följande:
    Man måste ha tagit ut 250 föräldrapenningdagar för att kunna få bidraget, ingen i hushållet får uppbära sjukpenning, akassa eller föräldrapenning.Måste väl vara svårt att leva på endast 3000 kr i månaden?
    okje.. nu ska ju inte vi leva på 3000kr i månaden utan det blir mer som en "bonus" då jag ändå är "hemmafru"
  • Persika80

Jag ringde till försäkringskassan idag, eftersom jag skulle vilja söka vårdnadsbidrag i juli. De sa att de inte visste mer om det som stått i tidningarna, så man kunde i alla fall inte ansöka om det ännu.

• evita

men det säger väl inget om att man inte får jobba??? det är barnomsorg man inte får ha??? jag menar, om man jobbar helger tex och den andra vårdnadshavaren är hemma...
    eller om man har en snäll och ledig farmor/mormor???

• Frisören

Man får visst ha fp sålänge det inte är för det barnet du tar vårdnadsbidrag. Om du har barn tätt el tvillingar kan man ta fp för ena och vb för andra. Så har jag förstått det iaf.

• Frisören

Nej m¨åste ändra mig. var inne och läste på den länkade sidan och där står det som skrivet ovan: ingen i hushållet får ha fp. Crap, jag som hade såna planer...

Svar på tråden Hur blir det med vårdnandsbidraget?