• deona

Vad beror dålig andedräkt hos katt på?

En av mina katter har börjat lukta väldigt illa i munnen. Jag har kollat o han är inte svullen eller så, ser inte ut att ha nån infektion, han verkar inte ha ont i några tänder. Vet inte vad det är i sånnafall. Magen? Det har varit så ett par dagar nu. Finns det nått man kan göra åt det? Några "tandborstningstabletter" eller så? Dom andra märks det inget på, så det kan inte vara maten heller. Han är helt frisk i övrigt.

• Svar på tråden Vad beror dålig andedräkt hos katt på?
  • Teskedsmamman

Problem med t ex levern kan ge dålig andradräkt... men som du skriver, även dåliga tänder, på katter syns det inte alltid i munnen utan många gånger uppstår sår jämte munnen eller ögonen pga tändernas rötter...

Jag skulle ta katten till veterinär, när det kan vara allt från mat mellan tänderna till ganska allvarliga saker... Lika bra och kolla

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • medea08

Hur gammal är han? Kattungar byter tänder när de är kring 6 månader, och då luktar de ofta vidrigt ur munnen.

Annars kan det bero på något problem i munnen såsom tandsten eller infektion, eller något som kommer från magen. Ovanstående nämner ju problem med levern t.ex.

Om han inte är i "tandbytarålder" så är det nog bäst att kolla upp hos veterinär.

• camillarockstar

Är det en äldre katt kan det vara tandsten, det har våran 6 år gamla katt, t.om så dålig  att de fick ta bort en tand. då kan dom lukta apäckligt. kolla med vetrinär!!!1

• deona

Han är fem år, så då låter ju tandsten rätt logiskt då. Vi var nämligen hos veterinären för en månad sen o gjorde hälsoundersökning. Men minns inte om dom kollade tänderna så noga. Vad blir det för behandling på tandsten då? Är sånt dyrt? Han är självklart försäkrad. Gör det ont att behandla, så att dom behöver sövas o så menar jag. Han är nämligen livrädd för veterinären.

• camillarockstar

skulle gissa att dom iaf ger lugnande, sen putsar dom upp tänderna typ. vet inte riktigt vad det kostar. När dom tog våran katt hade hon blivit påkörd å fått en tand avslagen så dom var tvugna att ta bort den tanden, sen fixade dom resten också. Hon klarade sig jättebra å vetrinärerna (hela vetrinärstationen höll på med våran påkörda katt) gav henne en riktig rundsmörjning.... hihi----

• deona
    Svar på #5
    Skönt att hon klarade sej!
    Ska ringa veterinären snart o kolla vad dom säger. Tack för svaren!
Svar på tråden Vad beror dålig andedräkt hos katt på?