tillväxt ultraljud.. varför vissa?
varför gör vissa ett sånt där tillväxt ultraljud? vem är det som skickar dom på tillväxt ultraljud och varför? kan man självmant uppsäka sjukvården och göra ett sådant?
varför gör vissa ett sånt där tillväxt ultraljud? vem är det som skickar dom på tillväxt ultraljud och varför? kan man självmant uppsäka sjukvården och göra ett sådant?
det är väl bm, om man t.ex. ser en avvikelse i sf-måttet
Ett tillväxt UL görs om man misstänker att fostret inte växer som det ska eller alldeles för mycket. Det kan röra sig om ett för litet/stort SF mått.
Kvinnor med t.ex högt blodtryck, symptom på begynnande pre-eklampsi eller diabetes håller man ett extra öga på.
Är allt som det ska i övrigt så behöver man inte göra ett tillväxt UL ![]()
Jag får tillväxt-ul eftersom jag är diabetiker och de ofta får lite större barn. Sedan har jag en bekant som är gravid och reumatiker. Kortisonet man då tar gör ofta barnet lite för litet, så därför får hon tillväxt-ul. Min svägerska fick de för att magen var så lite och inte växte så mkt i slutet, så de ville veta om bebis var för liten. Så det är alltid en medicinsk orsak till det.
För min del var det BM som skickade mig på tillväxt-UL under första graviditeten. Det var en ivf-graviditet o ändå flyttade de Bf-datumet 2 v, det gjorde mig orolig, jag pratade med BM o hon fixade kontroll. Under 2:a graviditeten gjordes det oxå eftersom 1: dottern faktiskt var tillväxthämmad.
Andra orsaker e om inte magen växer "som den ska".. Om man har diabetes brukar de oxå kolla.. Men du måste nog gå via din barnmorska.
Jag bokade själv tid för ett tillväxt-ul eftersom jag låg väldigt högt på min SF kurva i början. Jag ville helt enkelt veta "svart på vitt" om jag har en stor bebis i magen eller inte. Nu visade ultraljudet en helt normalstor bebis och kurvan har anpassats därefter oxå.
Den 31:a ska jag göra ett till tillväxt, men det är det som min barnmorska bokade in mig på från början. Jag vet ju redan egentligen att jag inte behöver göra det här ultraljudet, men det är ju alltid kul att se bebisen :)
Det är nog lite olika. Ibland har man ett litet, eller stort SF mått och då görs det för att kolla hur det står till därinne.
Ibland erbjuds alla mammor i en region eller stad ett tillväxt UL.
Jg blev erbjuden det med min första, det gällde alla mammor i Malmö. Det var tur för det visade sig att hon var tillväxthämmad.
Med min andra bodde vi i Kristianstad som visserligen tillhör samma landsting men då var det inte alls lika självklart. Jag blev ändå erbjuden ett tillv UL för säkerhets skull, eftersom första varit tillv hämmad. Det var dock OK med andra även om hon var liten.
Väntar nu nr 3 och det ska bli spännande att se hur det blir då...
En del m stort SF måt kollas extra eftersom ett barn som blir mkt stort kan vara svårt att föda vaginalt.
Du kan säkert boka in dig hos en privat klinik om du gärna vill kolla barnet en extra gång.
Jag skulle ha gjort ett men jag hann inte, för jag var så rädd att få ett stor bebis. Jag hade haft mardrömmar sedan mittan av graviditeten och det slutade med att jag nästan slutade att äta. Men jag hann inte göra det (han kom dagen innan) och det visade sig att jag hade en liten kille i magen (3100g) och inte en jätte bebis som jag trodde.
Är nog olika mellan landstingen.
Fick remiss av BM för tillväxt UL utan att själv be om det pga tätt mellan graviditeterna så att SF måttet kan bli missvisande pga uttänjd livmoder samt all vikt från förra graviditeten kvar på magen = svår att mäta.
Mina tillv UL gjordes i v 30/31 tror jag.