• emet

Du som är utbildad sjuksköterska, Vad har du för arbetsuppgifter?

Även om jag är rädd för blod och sprutot så drömmer jag om at få arbeta inom vården. Jag funderar på att utbilda mig till sjuksöterksa men vill veta mer, slänger ut en tråd här och frågar helt enkelt vad har du för arbetsluppgifter vad gör du på jobbet?

• Svar på tråden Du som är utbildad sjuksköterska, Vad har du för arbetsuppgifter?
  • Eisa

Klickar ut mediciner i muggar, ser till så att patienterna tar dessa mediciner. Letar rätt på mediciner så att alla som behövs till patienterna finns.
    Gör i ordning och ger dropp av olika slag.
    Pratar i telefon med kommun och primärvård och anhöriga.
    Rondar med läkare.

Sen gör man i alla fall på vår avdelning mycket omvårdnad och sånt också. Byter blöja, hjälper folk att sätta sig på stolar, hjälper dem på toaletten, lägger dem till rätta i sängen, fixar matbrickor och fika, lägger om sår, sätter kateter.

Sen tar man ju en del prover och kontroller såklart. Blodtryck, blodsocker osv.

• 83Lovika

Morgonen börjar med att man tar rapport från nattsköterskan.
    Sen rapporterar man vidare till uskorna - säger vad som ska göras om det är nåt särskilt t.ex blodsocker som ska tas, suturer som ska tas, nån patient som ska hem o lär hinna med taxi osv.
    Tar blodprover som ska tas på morgonen om jag inte har en utesköterska.
    Sen delar jag ut morgon medicinerna - ger antibiotika intravenöst. Därefter rondar jag med läkarna, då går vi igenom varje patient och läkarna ordinerar olika saker t.ex röntgen, nya prover som ska tas osv.

Därefter dokumenterar jag allt, rapporterar till uskorna om det är nåt särskilt jag vill att de ska göra (tex linda av gips så läkaren kan titta på opsåret)

Sen är det dags för lunchmedicin.
    Kopplar kanske dropp eller tar nåt av de prover läkarna ev. har ordinerat. Faxar iväg remisser, skriver epikriser (vad som hänt under vårdtiden) till patienter som ska gå hem.

Sen är det dags att rapportera över till kvällssköterskan och mitt pass tar slut.

• SystraMi

Måste bara pusha lite för min egen "livlina", att man som ssk inte bara kan jobba på avdelning (även om det kanske är bra att börja där), utan man kan jobba på båtar, på företag, i biståndsorganisationer (WHO, läkare utan gränser o.s.v), i det militära... sen finns det ju massor med vidareutbildningar.

Lycka till!

• Dame72

Jag börjar passet med att kolla bilen och dess utrustning, att det finns syrgas, batterier i deffen. Att alla läkemedel finns osv. Att bilen har olja, bra däck. Att den är ren osv.
    Beroende på dag har jag ev städning på stationen, fyller på och beställer förråd, städar garage osv.
    Sen väntar man på att det ska pipa i sökaren.
    Vet ju aldrig vad man ska göra resten av dagen.
    Är det lugnt passar jag på att plugga, kolla på film, sova (i förebyggande syfte), fikar en hel del
    Ibland kör vi sen hela dygnet (sällan) eller hinner med ett par tre patienter under ett pass. Allt från typ absolut inget fel alls, utan dr på VC ska remittera utifall att till hjärstopp, förlossning, trafikolyckor, hjärinfarkter, astma, benbrott, intoxer, stroke, näsblod, sårskador, anaflyaxi, sepsis, magsjuka, yrsel, suicid, både lyckade och misslyckade...ja säg det vi inte träffar på. Dessutom allt från nyfödda bebisar till 100 åringar.
    Jag är medicinskt ansvarig och har deligeringar på att själv, utan läkarkontakt ge div läkemedel. Vissa lm bör jag kontakta läkare före. Men det är ju upp till mig att se till att jag behandlar patienten på bästa sätt och är jag osäker så tar jag läkarkontakt. Samråder självklart med min kollega också.
    /Anna

• KramMissmia

Medicindelning och givning
    Ronder med läkare
    Rapportera till andra ssk:or och usk:or
    Vårdplaneringar med patient, SG, AT och BHL
    Dokumentera
    Kontroller, typ blodtryck och blodsocker
    Hjälpa till med toalettbesök, tvättning m.m.
    Kontakt med kommun, boende, anhöriga m.m
    Faxa och annat administrativt
    Och massa annat..

Svar på tråden Du som är utbildad sjuksköterska, Vad har du för arbetsuppgifter?