Jag börjar passet med att kolla bilen och dess utrustning, att det finns syrgas, batterier i deffen. Att alla läkemedel finns osv. Att bilen har olja, bra däck. Att den är ren osv.
Beroende på dag har jag ev städning på stationen, fyller på och beställer förråd, städar garage osv.
Sen väntar man på att det ska pipa i sökaren.
Vet ju aldrig vad man ska göra resten av dagen.
Är det lugnt passar jag på att plugga, kolla på film, sova (i förebyggande syfte), fikar en hel del
Ibland kör vi sen hela dygnet (sällan) eller hinner med ett par tre patienter under ett pass. Allt från typ absolut inget fel alls, utan dr på VC ska remittera utifall att
till hjärstopp, förlossning, trafikolyckor, hjärinfarkter, astma, benbrott, intoxer, stroke, näsblod, sårskador, anaflyaxi, sepsis, magsjuka, yrsel, suicid, både lyckade och misslyckade...ja säg det vi inte träffar på. Dessutom allt från nyfödda bebisar till 100 åringar.
Jag är medicinskt ansvarig och har deligeringar på att själv, utan läkarkontakt ge div läkemedel. Vissa lm bör jag kontakta läkare före. Men det är ju upp till mig att se till att jag behandlar patienten på bästa sätt och är jag osäker så tar jag läkarkontakt. Samråder självklart med min kollega också.
/Anna