• PrinsessanLeia

Normal förlossning med brutet revben?

Jag är i v 33 och har i drygt 1 vecka haft väldigt ont i revbenen, det blir värre och värre för varje dag. Det gör ont när jag drar djupa andetag, hostar, nyser och snyter mig. Det har kommit efter en förkylning så jag misstänker att jag har hostat av revbenen eller har spricka i de.
    Hur som helst gör det j-igt ont och jag måste antingen stå eller ligga för att minska smärtan.
    Men jag funderar på detta med förlossningen. Om det nu är revbenen, hur lång tid kan det ta innan de läker? Kommer de hinna innan jag ska föda? Eller måste det kanske planeras snitt?
    Någon annan som har eller haft samma problem?
    I morgon ska jag träffa BM, men undrar om det är någon som vet redan nu?

• Svar på tråden Normal förlossning med brutet revben?
  • SolarSister

Det kan vara en fraktur eller bristningar i vävnaden runt om revbenen. Jag har haft exakt så som du beskriver på flera ställen i bröstkorgen efter en lunginflammation. Det vanligaste är att smärtan klingar av för att sen kunna komma tillbaka efter någon vecka. Har du tur går det bort till förlossningen.

Prata med din BM om detta. Jag har fött barn och kan säga så mycket att jag inte klarat det med ont i revbenen, inte en chans.

• amasonas

jag har brutit ett revben en gång & det gjorde fruktansvärt ont...detta var inte under en graviditet utan i en fotbollsmatch.

jag kunde knappt resa mig ur sängen på 1 vecka, man gör ju inget för att "läka" det snabbare liksom utan det får självläka & det tog runt 2 veckor för mig innan det började minska i smärta.....skulle INTE velat föda barn med den smärtan...

Men kan man verkligen hosta av ett revben? när jag bröt av mitt var det en jäkla smäll jag fick över det......

Jamie030405 Anton060524 BF April-08
  • Sagofe

Min sambo sparkade av ett revben på sin mamma när hon väntade honom.
    De ville att hon skulle göra kejsarsnitt, men hon vägrade och klarade av att föda min sambo som vanligt. Hon har inte sagt så mycket som själva förlossningen, bara att det gjorde ont medan hon fortfarande var gravid.

• Stora Gosan

Jag tror faktiskt man kan det.

amasonas skrev 2008-03-25 22:42:13 följande:
    jag har brutit ett revben en gång & det gjorde fruktansvärt ont...detta var inte under en graviditet utan i en fotbollsmatch.jag kunde knappt resa mig ur sängen på 1 vecka, man gör ju inget för att "läka" det snabbare liksom utan det får självläka & det tog runt 2 veckor för mig innan det började minska i smärta.....skulle INTE velat föda barn med den smärtan...Men kan man verkligen hosta av ett revben? när jag bröt av mitt var det en jäkla smäll jag fick över det......
  • SolarSister

Jag kan intyga att även om revbenet inte är helt av är det en fruktansvärd smärta man får dras med. Även bristningar i vävnader och småfrakturer gör så ont att man inte kan andas, röra sig på vissa sätt etc!

Hoppas nu att detta läker ut för dig. Det är faktiskt gott om tid, då du är i v. 33.

• MammatillSimon

Om du tar det lugnt och inte anstränger revbenet så bör det hinna läkas!
    Min sambo krockade i oktober och bröt revbenet i samband med kraschen och hans läkte inte förrän efter jul, men det får han skylla sej själv över då han var tillbaka på jobbet efter en veckas sjukskrivning (kan inte vara hemma säger han om den saken)

• Stora Gosan

någon som vet om man har rätt att kräva snitt om det inte ger med sig? Vet ni hur sjukhuset ser på det?

• PrinsessanLeia

Jag vet inte om man kan kräva snitt, men det borde man kunna. Det är jag som känner min kropp bäst och vet i fall jag klarar att föda eller inte.
    Jag var hos BM igår. Hon tror att det hinner läka innan förlossning, vi pratade inte om snitt alls.
    Jag ska till läkaren idag och undersökas, får se vad hon säger.

Tack för alla svar!!!

Svar på tråden Normal förlossning med brutet revben?