Nödvändigt med specialsalt till diskmaskinen?
Det går inte o köra den utan?
Sitter o funderar..vi har långt till affärn o ingen bil...hehe.
Det går inte o köra den utan?
Sitter o funderar..vi har långt till affärn o ingen bil...hehe.
Går lika bra med vanlig salt, det har vi
Jag måsta ha salt i vår maskin...annars så blir disken alldeles flammig. Likaså spolglans måste vi ha..annars blir disken superblöt
Enstaka ggr kan du köra den utan salt.
Vanligt salt har jag ingen aning det funkar...
Vi har varken salt eller spolglans, blir jättefin disk ändå.
de står att de inte ska andvändas vanligt salt till...
äh sambn får väl knata ner till äffären..
Men diskmaskinssalt fyller man väl bara på typ en gång om året eller nåt?
Det är bara i vissa delar av landet med hög kalkhalt i vattnet som man behöver använda salt i diskmaskinen.
Diskmaskinssalt är en avhärdare. Bearbetat mao, så det funkar bättre mot hårt vatten än annat salt. Billigt dock. Köper en liter på ICA för 11 kr. Räcker rätt länge.
Men vissa utländska diskmaskiner måste ha diskmanskinssalt för att funka bra.
De är tillverkade utifrån de förutsättningar många andra länder har - dvs hårt vatten. Men som Gorban skriver är det inte överallt vi har hårt vatten här i Sverige, men det finns info på tvättmedelsförpackningar och kommunens hemsida om vattenkvalitén hos just dig.
vi har inget salt alls eftersom vi har såpass mjukt vatten att det inte behövs
Mitt tips!
Jag köper helt vanlig citronsyra i påse på mataffären och kör maskinen tom med det nån gång då och då, ca 1 månaden med vår stora maskin som används jämt,behövs mer sällan om man inte använder den så mkt som vi.
Det avkalkar och maskinen är som ny efter det.
Bus Enkelt!
Vi har hårt vatten här. Fyller på salt var tredje månad tror jag så vår diskmaskin slukar verkligen salt. Men vi diskar varannan dag ungefär.
vi behövde salt för vi har medelhårt vatten så nu är de köpt de va inte dyrt o de va sambon som fick springa till affärn