Somna efter en ev hjärnskakning. *snabba svar tack*
jag har alltid hört att det är "jätte farligt" att somna om man har fått en hjärnskakning, stämmer det??
Dottern ramlade rätt illa tidigare idag och nu sover hon i soffan. Bör jag väcka henne??
jag har alltid hört att det är "jätte farligt" att somna om man har fått en hjärnskakning, stämmer det??
Dottern ramlade rätt illa tidigare idag och nu sover hon i soffan. Bör jag väcka henne??
Har du inte varit på akuten med henne?
Det där med att sova efter hjärnskakning tror jag är en mediamyt men tycker nog att du ska kolla upp det för säkerhets skull!
Man ska väl försöka va vaken o åka in till sjukan om man är orolig.. Vid hjärnskakning mår man ofta illa också..Lycka till!
Puffar för jag har samma fråga.
Vad jag förstått så är det om de blir märkbart slöa efter slaget man skall ha extra koll, ring sjukvårdupplysningen om du är osäker.
ring sjukvårdsupplysningen och hör med dem. hur har hon verkat annars? brukar hon sova vid den här tiden?
Hur lång tid har det gått sedan hon ramlade? Hur var hon efteråt? Om hon var vaken och pigg och alert är det nog ingen fara men om hon blev slö som en effekt av fallet bör du vara uppmärksam.
De säger att man ska försöka att få en reaktion ungefär var 30 minut, alltså kan man försöka kittla dem under foten och om
de reagerar så ska det inte vara farligt, men kolla med sjukvårdsrådgivningen!
Skulle inte vänta med att kontakta sjukvården. Hellre en gång för mkt.......
Kan man räkna med att allt är lugnt så länge de inte mår illa eller är yra?
Oj, många svr trillade in medan jag bytte på lillan
Hon ramlade för ca 1,5 timme sen. Hon har varit lite slö sen dess, men hon åt lite lunch iaf.
Om ditt barn slår sig i huvudet är det viktigt att du håller det under uppsikt under det närmaste dygnet, eftersom symtom på hjärnskakning kan komma efter flera timmar.
Låt barnet ligga ner och vila.
Barn blir ofta sömniga och vill sova efter ett slag mot huvudet. Väck barnet med jämna mellanrum för att kontrollera att det inte är medvetslöst. Detsamma gäller nattetid under det första dygnet.
Är du osäker på hur allvarlig skadan är ska du alltid ringa till sjukvårds rådgivningen.
Ring sjukvårdsupplysningen eller barnakuten är mitt råd, hellre en gång extra än en för lite.
M V H
Ulrika
hur mår hon?
Vad skönt att allt är ok!
Va skönt
Jätteskönt att höra att allt verkar ordna sig!