• Soffiloppi

Sjunga på dop

Funderar på att sjunga ett par sånger på min dotters dop. Är det vanligt att en förälder gör så ?
    Tänkte först fråga någon annan, men det blir både dyrare och krångligare. Jag täner då på om personen blir sjuk eller får förhinder och så står man där utan musik...
    vad tycker ni ? Finns det någon här inne som gjort på samma sätt och hur blev det ?

• Svar på tråden Sjunga på dop
  • Mandelflickan

Klart du ska sjunga för din dotter om du vill det!! Jag tycker det är en jättevacker sak att göra för sitt barn, speciellt om man hittar en sång som verkligen passar in på barnet eller hur man känner för honom eller henne. Jag, minena syster och min sambo sjömg för min andra systers dotter som döptes i somras. Det var väldigt uppskattat av alla som lyssnade och vi spelade även in sången till familjen. såa tt de har kavr den som ett minne föra lltid. Tänk vad din dotter ska bli glad om hon om några år kan se en film eller höra en inspelning där du sjunger för henne! Jag har tyvärr inga barn själv än, men när jag får barn kommer jag absolut sjunga på hans eller hennes dop. det känns jätteviktigt för mig! Lycka till!!

• Soffiloppi
    Mandelflickan skrev 2008-03-25 13:17:10 följande:
    Klart du ska sjunga för din dotter om du vill det!! Jag tycker det är en jättevacker sak att göra för sitt barn, speciellt om man hittar en sång som verkligen passar in på barnet eller hur man känner för honom eller henne. Jag, minena syster och min sambo sjömg för min andra systers dotter som döptes i somras. Det var väldigt uppskattat av alla som lyssnade och vi spelade även in sången till familjen. såa tt de har kavr den som ett minne föra lltid. Tänk vad din dotter ska bli glad om hon om några år kan se en film eller höra en inspelning där du sjunger för henne! Jag har tyvärr inga barn själv än, men när jag får barn kommer jag absolut sjunga på hans eller hennes dop. det känns jätteviktigt för mig! Lycka till!!
    Tack för svaret !
    Ja, det skulle säkert bli ett fint minne att göra så. Vi har tänkt spela in det isåfall. Har ingen videokamera, men en inspelningsbar kamera som man kan spela in snuttar på. Eller så lånar vi en videokamera.
    Jag sjöng för mina båda brors barn på deras respektive namngivningsceremonier och det var uppskattat.

Funderar att spela blockflöjt också, men har svårt att bestämma mig för melodi. Har spelat i många år så det skulle kännas naturligt att spela också. Får väl se hur mycket som får plats på programmet ; )
  • Felix 06

Klart du ska sjunga. Jag hade velat sjunga på mins sons dop om det inte vore för att jag var tondöv.
    Tycker det är mycket vackrare gåva att sjunga själv än att låta någon annan göra det.

Önskar själv jag hade kunnat ge min son det

• copernicus

klart att du kan sjunga på ditt barns dop!
    Jag sjöng på min yngstas dop nu i februari och det var mycket uppskattat!
    Min syster som är duktigt sångerska sjöng också sen sjöng vi även en duett- såå kul att göra något eget!

• tinna

Jag sjöng på vår sons dop och min man sjöng på vår dotters dop. Tycker det är jättefint att göra det själv när man kan När maken sjöng "mitt lilla barn" till jättefint gitarrkomp av en av faddrarna var det inte ett öga torrt i kyrkan vill jag lova

• solida

Jag skulle sjunga "Bridge Over Troubled Water" på min sons namngivningsfest, min pappa skulle spela gitarr. Men sen blev det ingen fest för sonen blev sjuk och ynklig den dagen... så det blev inte av. Men jag tycker det är jättevackert om någon av föräldrarna gör något sånt!

• Soffiloppi

Tack för alla som delar med sig i tråden !

Jag funderar på att sjunga "Väv av legender" (från Solstollarna)tycker den är jättefin, men den är väldigt kort, kanske går att förlänga den genom att först spela melodin på flöjt och sen med gitarrkomp... funderar även på att sjunga "Stilla ro och nära" (Åsa Jinder) eller spela. Svårt att bestämma mig, men det ger sig när jag börjar provträna hemma.

Är det någon som haft någon särskild sång/melodi som "ingångslåt"?

• 76Åsa

Jag sjunger ofta på dop. Ska även sjunga på mina tvillingars dop nu i vår. Jag har skrivit en dopsång som passar tvillingar då något liknande inte finns vad jag vet.
    En kompis till mig har skrivit en dopsång (till ett barn inte tvillingar) som är så underbart fin.
    Hon ska spela in den o förhoppningsvis lägga den på dopguiden.se
    När är dopet?
    Kanske hinner du inte höra denna innan.

Men helt klart ska du sjunga, det vet jag mååånga som gjort!

• Soffiloppi
    76Åsa skrev 2008-03-26 10:26:05 följande:
    Jag sjunger ofta på dop. Ska även sjunga på mina tvillingars dop nu i vår. Jag har skrivit en dopsång som passar tvillingar då något liknande inte finns vad jag vet.En kompis till mig har skrivit en dopsång (till ett barn inte tvillingar) som är så underbart fin. Hon ska spela in den o förhoppningsvis lägga den på dopguiden.se När är dopet?Kanske hinner du inte höra denna innan.Men helt klart ska du sjunga, det vet jag mååånga som gjort!
    Vi tänkte ha dopet 25/5 (mors dag) så det är ett litet tag kvar...men tiden kommer gå fort, såd et är lika bra att vara ute i god tid.
    Skulle också vilja skriva en egen sång, men det känns som jag varken har tid eller ork till nåt sånt. AMin tjej ammar så ofta och fortfarande sover hon inte en hel natt, så det är kämpigt. Men nån dikt blir det nog i allafall... har en halvfärdig, men måste finslipa.
    När ska din vän lägga in dopsången ?
  • Ninni68

Jag sjöng på min sons namngivning. Några sa till mig att det var så modigt och att du vågar, kommer du inte bli rörd etc. Det kanske var modigt, vi gifte oss dessutom samtidigt . Men för mig var det lättare att sjunga för sonen än att säga något. Nu sa jag litegrann, men sången kändes verkligen från hjärtat för mig.

Vi anlitade dirigenten i min kör för att spela gitarr till, vi hade ju flera sånger med som alla sjöng också och vi ville ha komp till det. Hon var dessutom snäll nog att ta med sin man också eftersom hon tyckte att det skulle bli bättre med en flöjt till . Hela ceremonin blev helt perfekt, alla var helt lyriska efteråt för att det varit så fint och jag var trygg och lugn eftersom vi hade duktiga pålitliga musiker.

Jag tycker absolut du ska sjunga på din dotters dop! Det var svårt att välja sång tyckte jag, men jag fick låna lite musik av min granne som är musiklärare och fastnade för två och kunde inte välja. Så det blev båda, den ena är jättekort: "Lilla hand" och "Du lilla barn" av Barbro Lindgren/Georg Riedel. Finns med på en skiva med barnvisor som heter "Sjung du näktergal", finns ett nothäfte till den.

Svar på tråden Sjunga på dop