• Anonym (mina)

Någon som vet hur vanligt det är att det tas upp i Högsta Domstolen?

Sitter nu och väntar på tills imorgon då min förövare har tills inatt kl. 12 på sig att överklaga hovrättens dom till Högsta domstolen.

Han blev dömd i både tingsrätten och hovrätten till 10 månaders fängelse för grovt sexuellt utnyttjande.
    Båda var helt eniga i domarna.

Någon som vet hur vanligt det är att sådana här saker tas upp till Högsta domstolen?

Är så less på dessa hemska rättegångar nu..

• Svar på tråden Någon som vet hur vanligt det är att det tas upp i Högsta Domstolen?
  • Anonym

För att ett mål ska tas upp krävs prövningstillstånd.
    Detta ges av Högsta domstolen själv och i stort sett bara i de fall där det är viktigt att få fram en dom som kan vara vägledande för landets tingsrätter och hovrätter.
    Sådana domar kallas prejudikat.

Att man anser att hovrätten har bedömt en sak fel, räcker alltså inte för att ett prövningsstillstånd ska meddelas. Det betyder att hovrätten i praktiken blir den sista instansen i de flesta mål.

Högsta domstolen avgör ca 5 000 mål varje år.

• Anonym (mina)

Anonym: så det betyder att det troligtvis inte blir något där?
    eller?

• Anonym (Drabbad)

Va' jag förstått så är det inte vanligt att dé ens tar upp det.
    Min förövare fick det inte prövat i HD,gällande psyk/fysisk misshandel,sexuellt utnyttjande & grov våldtäck rörde sig detta om,under flertal år

• Anonym (Drabbad)

Anonym: så det betyder att det troligtvis inte blir något där?
    eller..

Mmm...Skulle nog tro det,men hör med din Advokat/Åklagare!

• Anonym (mina)

Anonym (Drabbad) skrev 2008-03-25 13:27:22 följande:

Anonym: så det betyder att det troligtvis inte blir något där?eller..Mmm...Skulle nog tro det,men hör med din Advokat/Åklagare!
    jag ska ringa dit imorgon.
    jag hoppas jag slipper det för orkar inte mer nu..
  • Anonym (mina)

*puffar*
    i hopp om fler svar från folk som kanske har egen erfarenhet.

• Anonym (Man -80)

Hej!

Har inte någon egen erfarenhet, som tur är, men kan som ovanstående säga att det är ytterst ovanligt att HD tar upp mål som inte är av vägledande karaktär. Det är inte ens säkert att HD tar upp ett mål som är komplicerat och svårbedömt, se bara på målet mot "Stureplansprofilerna", där HD ansåg att hovrätten hade gjort en realistisk bedömning.

Har dessutom både tingsrätten och hovrätten kommit fram till samma dom så är det nog en ytterst liten sannolikhet att målet skulle tas upp av HD.

Jag tror inte att du behöver oroa dig. Du har varit stark som klarat dig igenom detta. Lycka till vidare!

• Anonym (mina)

usch.
    fick nyss veta av advokatbyrån där min advokat jobbar att min förövare och hans försvarsadvokat har överklagat till högsta Domstolen.

jag orkar fasen inte mer nu..
    jag ber verkligen att jag får slippa en rättegång till.
    är redan tillräckligt trasig..

• Anonym

Min förövare överklagade till HD, gällande våldtäkt mot mig. Men han fick inte prövningstillstånd.

Jag ringde själv till HD och frågade om det var vanligt att dom tog upp ärenden och det var det inte.

Det ska vara ngt speciellt om dom ska ge prövningstillstånd, annars blir det avslag. Så jag tror inte du behöver vara orolig att det går vidare.

• Anonym (mina)
    Anonym skrev 2008-03-26 16:23:34 följande:
    Min förövare överklagade till HD, gällande våldtäkt mot mig. Men han fick inte prövningstillstånd.Jag ringde själv till HD och frågade om det var vanligt att dom tog upp ärenden och det var det inte.Det ska vara ngt speciellt om dom ska ge prövningstillstånd, annars blir det avslag. Så jag tror inte du behöver vara orolig att det går vidare.
    hur långt tid tog det innan de fick avslaget`?
  • Anonym

Ca 3 månader innan avslaget kom tog det efter han hade överklagat till HD.

• mittenavapril

Prövningstillstånd 54 kap 9-10 §§, Rättegångsbalken
    9 § Prövningstillstånd krävs för att Högsta domstolen skall
    pröva hovrättens dom eller slutliga beslut i mål eller ärende
    som väckts vid tingsrätt. Detsamma gäller hovrättens slutliga
    beslut i ett ärende som har ett direkt samband med ett sådant
    mål eller ärende utom beslut som avses i 17 §.

Första stycket gäller inte överklaganden av justitiekanslern
    eller en justitieombudsman i mål där allmänt åtal förs.
    Lag (2004:402).

Förra året avgjorde Högsta domstolen ca 150 mål, då både brottmål, civilmål och beslut som också överklagats.
    Att få prövningstillstånd är inte lätt som du kanske märker. Många gånger så ges prövningstillstånd vid sk rättegångsfel eller domvilla eller något annat "mer administrativt" än att avgöra själva saken....... Att få svar på om prövningstillstånd ges eller ej tar ca 3 månader.

10 § Prövningstillstånd får meddelas endast om

1. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet
    prövas av Högsta domstolen eller

2. det finns synnerliga skäl till sådan prövning, såsom att det finns
    grund för resning eller att domvilla förekommit eller att målets
    utgång i hovrätten uppenbarligen beror på grovt förbiseende eller
    grovt misstag.

• mittenavapril

.....och har TR och HovR varit eniga i sina domar så är risken lika med mininal att HD skulle ha någon annan mening......

• Anonym

HD tar inte upp mål så lätt som det redan skrivits här.. men man har alltid rätt att överklaga dit. Min ex överklagade till HD också men min advokat lugnade mig och sa att det är ytterst ovanligt att de skulle ta upp det. Tingsrätt och hovrätt hade dömt samma sak.. grov kvinnofridskränkning och våldtäkt, fängelse i 2 år och sedan utvisning i 7 år.. till 2014. HD beviljade aldrig prövningstillstånd. Det ska vara något extremt då, helt ny bevisning som kommit upp och så. Du kan nog vara lugn att det inte tas upp i HD. Men jag vet.. .väntan är jobbig ändå.

Svar på tråden Någon som vet hur vanligt det är att det tas upp i Högsta Domstolen?