• Daimis

Kan man måla ett tegelhus?

Eller blir det helt galet? Det är ju så trist m den vanliga tegelrödbruna...
    Antar att det är ett jättejobb om man vill byta till träfasad?

• Svar på tråden Kan man måla ett tegelhus?
  • Eofrysina

Det finn ett antal färger som kan användas på tegel, men nästan alla är filmbildande och kan alltså bli ett problem i längden.

Det jag rekommenderar är att du målar med någon sorts kalkfärg.

Om du vill ha ett vitt hus pigmenterar du inte färgen alls. Vill du ha en färg så tillsätter man det medföljande pigmentet.

Har du hårdbränt tegel måste du måla med en färg som Målarkalks Hydraulit. (det är en KC-färg) Hydraliten kan man om man vill senare måla över med riktig kalkfärg och då får man den traditionella riktiga kalklystern. Den här färgen faller av i tunna tunna skikt när den åldras, det innebär att den är enkel att underhålla. När det börjar se lite dassigt ut tvättas den och så målar man på ett nytt lager färg. färgen i sig är som en mycket tunn puts och ger alltså en fasad som får ett putsat utseende. (som gamla danska hus ungefär). I Danmark t.ex. är det vanligare att man målar tegelfasader där finns säkert fler fabrikat, men i Sverige vet jag bara ett enda tyvärr och det är Målarkalk.

Däremot är det nog så att du i en "vanlig" färgaffär kommer få tips om att måla med någon sorts silikonfärg. dessa är filmildande och när de äldras så ådras fasaden på ett vansinnigt fult sätt. Ibland kan man till och med få problem med fuktvanding i teglet och fogarna och när man ska måla om så får man en ännu tjockare filmbildning och ännu mer risk för fuktproblem i fasaden m.m. när den här färgen åldras faller den av på ett mycket osmickrande sätt och omfärgning innebär att man ser tidigare färglager i ytan. (underliggande avfallna färgfläckar syns igenom.)

hmm nu verkar det som om jag gör varureklam men det finns så vitt jag vet inte något annat företag som har liknande färg. Däremot som jag tidigare skrev så finns det några danska men jag tror att de kan vara lite svåra att få tag på i Sverige.

• Daimis

Tack för jättebra svar
    Låter ju vettigt att unvika dessa "silikon"färger... förstår ungefär hur du menar att det blir av det. Och jag vill ju heller inte täcka teglet helt, utan helt enkelt byta färg
    Man får nog höra sig fram på flera ställen innan man bestämmer sig sen när det väl blir dax

• Eofrysina

Nja problemet är att du inte har så många adekvata ställen att fråga. titta på vilka färger som hållit i över 100 år och måla med dem Enligt mitt tycke kan en hel del "nya" färgtillverkare slänga sig i väggen vad gäller den biten. Inte sagt att allt nytt är dåligt men när det gäller färg så är det mesta tyvärr just det. Men de kommer med all sannolikhet sälja på dig med en massa bra argument och många färghandlar på de stora varuhusen har väldigt dålig kunskap.

Svar på tråden Kan man måla ett tegelhus?